Hoe staart schoon houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

Hoe staart schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:01

hooooi.

ik ben echt radeloos.
mijn paard heeft zo'n vieze staart omdat ze strak met haar billen tegen de muur aan poept. ik heb al een staartbeschermer geprobeert maar die past niet dus moet ik een ander kopen. dit is volgens mij de makkelijkste oplossing en wassen gaat nu niet met die kou
heeft iemand nog ideeen of tips wat ik kan doen?

alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Leo op 11-01-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic titel verduidelijkt

Pebble

Re: ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:47

Misschien helpt het als je er een dagje bij gaat zitten en als ze dan een neiging maakt tegen de muur te poepen corrigeer je haar. Ik weet niet of het werkt maar misschien begrijpt ze dan dat dat niet mag :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:50

En daar ben je radeloos om?
Zou het niet zo'n probleem vinden hoor. Gewoon even wat vaker uitwassen dan toch? :)
Mijn merrie heeft dat ook gedaan. Vond het niet zo'n punt. Behalve dan dat ze een witte staart had en t er niet uit zag, maar radeloos zou ik er niet om worden hoor :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:52

Waarom zou je een paard corrigeren als hij tegen de muur poept ? :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:53

Pak een emmer en was zo de staart (dus in de emmer weken en wassen), dan heeft ze geen last van de kou.

red_roses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:55

Ik denk niet dat het echt een groot probleem is hoor.
Ik bedoel het is maar poep.
gewoon wat meer schoonmaken en je paardwassen.
maar dat heb je toch wel over voor je eigen paard?

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:01

je kan natuurlijk ook een grotere staartzak maken.
dat si niet zo moeilijk naar mijn idee :)
succes snap dat je het vervelend vind hoor ...

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:05

Mijn pony poepte ook altijd tegen zn staart, en hij had een witte staart.
Ik was hem ook dagelijks aan het wassen enzo en ik werd er gek van!
Toen bedacht ik me ineens dat toen ik hem kocht, hij altijd een vlecht in zn staart had. Toen bedacht ik me ineens waarom :+

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:55

vlecht maken als paard op stal staat, zo doe ik het. zelfs op de weide nu in de winter

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:01

x,,kelly,,x schreef:
hooooi.

ik ben echt radeloos.
mijn paard heeft zo'n vieze staart omdat ze strak met haar billen tegen de muur aan poept. ik heb al een staartbeschermer geprobeert maar die past niet dus moet ik een ander kopen. dit is volgens mij de makkelijkste oplossing en wassen gaat nu niet met die kou
heeft iemand nog ideeen of tips wat ik kan doen?

alvast bedankt.

Tjah das extra poetsen.
Hoop alleen niet dat ze dit doet omdat ze niet anders kan, vanwege een te kleine stal?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:08

Misschien een kurk kopen, en op gezetten tijden buiten de stal er uit halen...... :Y)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:13

Zou 'm verkopen, je blijft die staart toch niet wassen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:24

Poept je paard buiten de stal ook zo? Kan ze de staart buiten wel gewoon optillen?

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:28

noekje schreef:
Zou 'm verkopen, je blijft die staart toch niet wassen..

hahahahah _O-
Het kan ook door het deken komen (als ze die opheeft) dat zie je ook wel eens dat dan de staartflap in de weg zit.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:30

:o He hallo, ons verzorgpaard deed dat ook in het begin,maar de eigenaar had dat zo opgelost, hij maakte een stroomdraadje aan de bewuste zijde van de stal,wel weinig stroom er op, en na twee poep beurten als ik het zo mag zegggen, was het afgelopen, succes ermee ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:37

Heel letterlijk: Met dit weer 'schijt aan hebben'.
Normaal gesproken kan je dit gewoon op tijd een keer wassen. Met dit weer is dat niet echt een pretje voor beide niet. Dusja, zolang je niet op wedstrijd of wat dan ook hoeft, zou ik het gewoon even laten zitten.

Schimmel die ik rijd is op het moment meer geel dan wit, normaal doe ik hem even met water af na het rijden. Maar daar is het nu gewoon te koud voor. Schimmel staat mooi geel op stal.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:41

echt wel vervelend, want te veel wassen is ook niet goed.
ik vind dat van dat stroomdraadje eigk wel een goend idee, maar als ze op de een of andere manier er in vast komt te zitten en je bent er niet.. ;(

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:57

Een wit stroomdraadje spannen inderdaad, maar dan gewoom met geen stroom d'r op? Misschien heeft je paard wel respect voor de
draad ook zonder stroom.. Zo niet, dan toch maar stroom.
Staartzak werkt vast ook goed.

Leo

Re: Hoe staart schoon houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:26

PP --> VSW

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:33

Vervelend probleem, ken het maar al te goed. Mijn pony had een hele dikke staart die erg zwaar was. Oplossing was heel simpel.

Pak een oude overal, knip daar een "broekspijp" vanaf. Deze knip je in de lengte (dus van de onderkant richting waar het kruis zat) door. Maak langs de knipranden klittenband. naai aan de bovenkant twee touwtjes.

vlecht nu de staart van je pony van de bovenkant een heel klein stukje in. (zo'n vlecht die je ook op een wedstrijd gebruikt) De touwtjes van de staart koker knoop je om de bijgepakte stroken van het vlechtje. Klittenband dicht en je staart is beschermt zonder dat een staartbeschermer af glijdt, te strak zit of iets dergelijks. Wel elke dag (of om de dag) het vlechtje los halen en bijvoorbeeld na het rijden opnieuw vlechten.

Grote voordeel is dat je zo'n staartzak op een hetere temperatuur kunt wassen.

Edit: Wat een ontzettend flauwe reacties van sommigen hier zeg!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:41

Mijn paard poepte door de trailies van der stal en haar kont en staart zagen er ook nooit uit.
met anti klit bleef hij al steeds beter schoon, maar ik werd er flauw van.
toen op het werk zag ik dat ze stroomdraad hadden gespannen langs de kanten van de stal, met stroom er op.
zodoende heb ik dat ook geprobeerd en het hielp, heb nu nergens meer last van.
natuurlijk niet vergeten om het stroom er af te halen als je de stal inloopt en voor je zelf een handige opening maken zodat je er makkelijk in en uit komt.
na van tijd kon ik er steeds minder stroom op zetten omdat ze toch wel dacht dat er stroom op stond.
dat was ook wat vriendelijker voor haar.
een staart beschermer geprobeerd maar de staart werd er niet mooier van. ze heeft echt een hele dikke staart.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:46

Heb je een staartbeschermer of een oude overalspijp gebruikt Nienschaap? Als hij te strak zit wordt de staart er niet mooier van nee. Maar met een overalspijp heb je nergens last van.

Stroom vind ik persoonlijk erg onvriendelijk. Snap eerlijk gezegd niet hoe mensen op het idee komen om stroom in een stal te gebruiken. Een paard moet toch ook kunnen schuren e.d.?Maargoed, dat is mijn mening.

joke_devos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:18

Mijn paard heeft een erg dikke staart en die wordt door het longeren in een natte bak altijd erg vuil. Ik doe hem daarvoor altijd in een grote vlecht. Zijn staart is dan maar op enkele plaatsen vuil en dat krijg ik dan snel terug proper door hem in te spuiten met anti klit en daarna helemaal uit te kammen.

Ik weet niet of dit ook zou helpen in jouw geval?

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:55

anais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:02

Nog een tip!

Je kunt er ook een staartzak gebruiken.
Deze kun je ook gemakkelijk zelf maken, je kunt hiervoor ook de "benen" van een panty of een maillot afknippen.
Ik doe dan altijd eerst drie "losse" vlechten in de staart. Dit kun je in de staartzak duwen en je kun de staartzak, die aan de bovenkant twee "touwtjes" heeft goed in de staart bevestigen, evt. kun je de bovenkant van de staart nog bandageren. Wij doen dit vaak als we met ponies naar de keuring gaan, en de staart niet vies mag worden.