ijsballen in de hoeven en nog een vraag, wie weet dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

ijsballen in de hoeven en nog een vraag, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:57

hoi allemaal,
ik heb even een vraagje.
mijn pony staat lekker de hele dag buiten. vind dit ook erg leuk ipv in de stal staan.

nu heeft ze ijzers rondom en ze heeft nu al een paar keer ijsballen onder haar ijzers gehad.
dit steeds verwijderd.

maar mijn vraag is nu, is dit niet onwijs slecht voor de bloedcirculatie in de hoef?
(net zo als ik met mijn blote voeten in de sneeuw zou gaan staan en een paar gevoelloze voeten krijg)

en nog een vraag, mijn vriendin heeft ook een paard (op een manege) en zij gaat elke dag met haar paard stappen.
hij mag dus niet even lekker los in de losgooibak buiten. waarop ik zei doe niet zo gek daar kan een paard best tegen (op een ijsbodem lopen) ze weten zelf wel dat ze voorzichtig moeten zijn. waarop zij zei: nou als je je paard om z'n ongelijke harde bodem laat lopen, dan loopt je paard zich zelf stuk.
nu heb ik een haflinger en zij een KWPNér(naar mijn idee kan elk paard buiten lopen ongeacht het ras maar goed misschien zijn er mensen hier op bokt die er anders over denken.

liefs kim

juval

Re: ijsballen in de hoeven en nog een vraag, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:02

hoi Kim,

over ijsballen in hoefijzers zijn al een boel topics.

je hebt wel gelijk dat alle paarden buiten kunnen lopen, maar ik geeft toch ook je vriendin gelijk. Haar paard is het niet gewend, en die zal waarschijnlijk wel gek gaan doen als hij nu ineens los mag... en dan is het risico op blessures op zo'n harde bodem natuurlijk wel erg groot.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:25

Ik ga met juval mee Kim. Ik begrijp best dat je vriendin haar paard niet zomaar losgooit in een ijsbak, dit zou ik ook niet doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:27

Dat is inderdaad erg slecht voor de bloedcirculatie in de hoef! Door de hoefijzers heeft de zool geen contact meer met de grond en kan de hoef niet uitzetten. Daardoor werkt de pompwerking niet goed waardoor het bloed minder omhoog stroomt.
Edit, nog even een reactie op je tweede vraag: het is niet per definitie slecht om op ongelijke bevroren ondergrond te lopen voor een paard, die van mij kan er op galopperen en heeft nog nooit een blessure gehad. Voorwaarde is dan wel dat ze altijd buiten loopt en er dus volledig aan gewend is. Ook bekap ik de hoeven heel regelmatig.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:32

ik vind ook dat jij gelijk hebt dat elk paard buiten kan lopen, maar toch ga ik met je vriendin mee, ik laat mijn paard ook niet in de bak of het land.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:36

Wij hebben een kwpner en een fjord.De fjord is heel voorzichtig buiten dus die mag gewoon lekker buiten staan.De kwpner is onvoorzichtig .Als je haar in de buitenbak zet met het verkeerde vriendje,rent ze in volle gallop de bak door en komt er dan op het laatste moment achter dat remmen niet zo heel goed gaat.Met haar ben ik dus een stuk terughoudender qua buitenzetten......ligt dus aan het paard zou ik zeggen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:37

Gister heb ik mijn paardje ook even losgegooid in een besneeuwde en ietwat hobbelige buitenbak. Ze trok een paar sprintjes en wat bokjes, maar het ging goed. Af en toe gleed ze wat uit, hierna deed ze voorzichtig. Mijn paard loopt verder 24/7 buiten, dus ze is het wel gewend om op gladde en ongelijke bodem te lopen.
Maar ik vind wel: als je je paard uit stal haalt en wilt losgooien, dan zou ik ook even uitkijken. Misschien eerst aan de hand wat rondlopen om hem te laten voelen hoe de ondergrond is (voordat hij direct na binnenkomen van de bak als een dolle begint te rennen en misschien onderuit gaat).

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:01

@ _cindy:
maar is het dan beter om haar s'nachts weer binnen te laten zodat de hoeven weer warm kunnen worden?
het lijkt alsof ze er geen last van heeft, maar ik kan me zo goed voorstellen hoe slecht het is voor de circulatie, maar aan de andere kant denk ik weer het is geen mens maar een paard, gebouwd en ontwikkeld ook voor dit soort weersomstandigheden.

ja ik denk ook dat het zeker aan het paard ligt, maar ik heb zoiets van zet je paard ook buiten als het begint met vriezen dan is hij er aan gewend wanneer het een paar weken achterelkaar vriest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:26

mijn arabier én halfarabier/half kwpn staan dag en nacht buiten en ondanks dat ze geen ijzers hebben, zitten er evengoed sneeuwklonten onder hun voeten. Maar ze racen gewoon in galop over de sneeuw.

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:55

Ik begrijp best dat je vriendin haar paard niet zomaar losgooit in een ijsbak,, als ze goed uitglijden!

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:01

Als paarden veel binnen staan en je laat ze ineens los in een bak doen ze altijd gek... mijn paarden wel iniedergeval.
Maar als je dan een ijsbodem heb zou ik het risico niet nemen hoor.. Het is natuurlijk erg hard, glad en vaak ongelijk...
Dus dat zou ik inderdaad ook niet doen..

Mijn paarden staan ook altijd buiten maar als ik ze buiten zet gaan ze ook niet raar doen omdat ze altijd buiten staan.. Dus dan is het wel te doen..