ijzers laten zitten of eraf halen ivm het weer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

ijzers laten zitten of eraf halen ivm het weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:22

Zoals bijna in heel nl ligt er hier ook weer een lekkere plak ijs op de wegen.
Vorige keer heb ik mijn paardje een week binnen moeten houden ivm ijzers.
Ze kan nu nog naar buiten maar van het weekeind word er meer sneeuw verwacht.
Dit gaat dus inhouden dat ik haar weer binnen moet houden en vind dit echt niet leuk.
Normaal gesproken zeg ik, trek de ijzers er maar af.
Maar mijn paardje heeft ijzers ivm continu hoefzweren.
Sinds ze op ijzers staat is dit dus niet meer voorgekomen.
Buitenrijden doen we niet dus daar heeft ze ook geen ijzers voor nodig.

De beste keuze maken vind ik daarom ook heel lastig.
Wat zouden jullie doen ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:25

Wat dacht je van sneeuwbeslag? Komt er een rubberen ring/rand tussen het ijzer en de hoef zonder dat de hele zool wordt afgesloten. Ben je van de ballen sneeuw onder de hoeven af en de ijzers hoeven er niet onder weg.

moyra

Re: ijzers laten zitten of eraf halen ivm het weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:27

nooit geweten dat er sneewbeslag bestond.
Maar gaat dit ook helpen tegen glijden ???
Dat is namelijk mijn grootste angst.
Voor ballen kan je ook vasaline gebruiken heb ik mij laten vertellen.
Het gaat mij dus puur om het glijden.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:31

Ik help mee op een stal met dravers.
Die staan allemaal rondom op ijzer, de meesten althans. De paarden die koersen vaak wel.
De paarden komen gewoon elke dag buiten en dan nog vaak ook nog van 8 tot 12 meestal.
Ze vermaken zich prima, ze rennen en vliegen lekker door het land.
Ze doen wel wat voorzichtiger , maar niet heel erg.
Verder is de weg wat je loopt met de paarden daar is gestrooid en sneeuwvrij, dus ik weet niet hoe ze daar op zouden lopen.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:32

ik kijk even mee naar de reacties die van mij heeft ook ijzers onder en staat ook meerdere dagen 'noodgedwongen' op stal.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:33

Mijn paardje moest ijzers omdat haar hoeven te kort werden.. Nu staat ze dus op ijzers en kan ze niet naar buiten omdat er sneeuw ligt en het te gevaarlijk is..
Maar als ze eraf gehaald worden, dan is het voor haar ook niet prettig..
Sneeuwbeslag klinkt wel ideaal zeg!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:33

Vaseline helpt maar heel even, nog geen uur.
Het is geen anti-slip ofzo, maar het zorgt ervoor dat er geen sneeuw aan de ijzers blijft plakken waardoor ze niet op van die sneeuwballen komen te lopen, dus ze zijn wel een stuk stabieler.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:34

ik heb ze er wel onderuit laten halen vond het dood eng!
nu gaat hij met een veel fijner gevoel de wei in ;)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:36

Je kunt sneeuwbeslag vergelijken met paarden die niet op ijzers staan en nu in de wei lopen. Vaak moet je van tevoren wel even je hoefsmid bellen omdat ze besteld moeten worden. Het kost ongeveer 30 euro extra maar de rubbers zijn opnieuw te gebruiken en gaan gemiddeld 3 winters mee. Investering van 10 euro per jaar dus.

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:33

Dat is een lastige beslissing. Wat ik dus zo lees is dat het paard de ijzers heeft om een reden maar je kan niet effe je paardne buiten zetten als er plak sneeuw is of ijs want dat blijft bij de ijzers plakken wat ik laatst met een paard had mee gemaakt.

Ik weet het antwoord ook niet echt veel succes veder

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:40

Lastig ja..
Ik zou dan toch voor sneeuwbeslag kiezen denk ik.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:41

Mijn oudste fjord houdt zijn ijzers. Hij zonder ijzers is geen combi ivm slechte hoeven

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:25

mijn paarden staan ook op ijzers en gaan gewoon iedere dag de wei op. lekker rollen in de sneeuw, worden ze prachtig schoon van. en die ballen onder d'r voeten, die peuter je er met een beetje moeite onder uit. allen de werf van de stal tot de wei moet ik iedere keer sneeuwvrij maken omdat het risico op uitglijden daar groter is. op de wei kunnen ze lekker hun gang gaan, ze zijn toch een stuk voorzichtiger nu.

kom op bokkers, niet zo flauw! laat je paard nu ook paard zijn!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 02:52

Ik denk omdat je aangeeft dat pebbels dus continu hoefzweren heeft het geen ideaal plan is de ijzers eronderuit tehalen.. Misschien dan toch beter om voor sneeuwbeslag te kiezen, zou even je smit opbellen en vragen of dat mogelijk is. Dan kan ze iig lekker naar buiten. Een paard een week lang opstallen is nou niet bepaald relaxt voor haar denk ik hoor!

Voor geen enkel paard trouwends.. Paarden doen uit nature al voorzichtiger ondanks ze rennen en gek doen. Mel loopt zowiezo buiten maar heeft dan ook geen ijzers. Maar kan wel gek lopen doen dat ik me hart vast hou maar ze doet voorzichtig en houd rekening met het ijzel

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:39

sneeuwbeslag heeft niks met uitglijden te maken. de vorige keer is ze wel onderuit geschoven. binnen blijven wil niet zeggen geen beweging

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:05

Nee maar beweging is hooguit 2 of 3 uurtjes dat houd in dat je paard alsnog 22 a 21 uur in zijn stal doormaakt. En ik meen hiet net telezen dat hier vermelt is dat sneeuwbeslag het zelfde is als een paard zonder ijzers.. Je paard kan dus altijd uitglijden maar het blijft het zelfde zonder ijzers of sneeuwbeslag.. dat houd dus in de waarde is het zelfde alleen je paard loopt geen hoefzweren op.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:07

Kymalin schreef:
Je kunt sneeuwbeslag vergelijken met paarden die niet op ijzers staan en nu in de wei lopen. Vaak moet je van tevoren wel even je hoefsmid bellen omdat ze besteld moeten worden. Het kost ongeveer 30 euro extra maar de rubbers zijn opnieuw te gebruiken en gaan gemiddeld 3 winters mee. Investering van 10 euro per jaar dus.

Deze qoute bedoel ik dus. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:45

De mijne staan met ijzers (1 rondom, 1 alleen voor) gewoon buiten van 9 tot 5.
Ze lopen ook over de ijzel, maar doen rustig aan.
In de wei galopperen en draven ze "gewoon".
Ze weten snel genoeg waar ze wel en niet kunnen rennen.

Pas als de sneeuw weer gaat smelten krijgen ze last van ijsklompen. Nu hebben ze af en toe wel wat ijs eronder, maar dan in het ijzer (dus geen klompen) en dat haal ik er zo met een hoevenkrabber tussenuit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:58

Mijn paarden staan ook gewoon buiten, eentje is rondom beslagen en de ander alleen vóór. Als ze weer naar binnen komen haal ik de de sneeuw weer tussen de ijzers vandaan.
Zolang ze dagelijks buiten komen doen ze vaak toch geen rare dingen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:01

Je kunt, in het buitenland, (Duitsland, Zwitserland), Schneesohlen kopen of Huffkit.

Schneesohlen kun je zelf op maat maten en zelf plaatsen en met een hoevenkrabber heel makkelijk verwijderen.

Huffkit, maak je warm d.m.v. warm water, dan wordt het kneetbaar en je doet het onder de hoeven, ook vrij eenvoudig te verwijderen en meerdere keren te gebruiken, wordt wel smoezelig, maar dat maakt voor de werking niet uit. Moet wel na 7 dagen 1 dag er uit blijven en dan mag het er weer 7 dagen onder.

Ook heb je deze nog: hufflex: deze kun je ook zelf plaatsen, sommige zweren er bij, andere weer niet, zou een speciale tang bij horen, maar zonder die tang kan het ook, als je maar een gebogen punttang hebt.

Hier kun je door je hoefsmid hufgrips laten plaatsen, deze zorgen er voor dat sneeuw niet kan vastkoeken en je dus geen klompen er onder krijgt. Je kunt er gewoon mee rijden en ze kunnen meerdere keren gebruikt worden, kosten voor 2 hoeven tussen de 5-10 euro (afhankelijk van je smid).

Voorbeelden:
Hufgrips, door hoefsmid te plaatsen: http://www.hoofnail.com/pads_huf.htm
Huff flex: http://www.ipvch.ch/www/ipvch/50905596d ... 15707.html
De kit, en de sneeuwzolen o.a: http://www.waefler-hufbeschlag.ch/winterbeschlag.html

Vaak werken: groene zeep, hoefvet, vaseline (en zelfs motorolie) maar voor (hele) korte tijd en krijgen ze daarna toch klompen van sneeuw er onder wat onder andere slecht is voor de pezen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:49

Ik zou de hoefijzers er af halen. Hoefzweren moet je mijns insziens van binnen uit oplossen, oa. door veel beweging en goede bekapping.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:54

Die van mij worden helaas vanaf half december niet meer gerden. Ze staan rondom op ijzers en gaan gewoon naar buiten. Af en toe gaan ze uit hun dak en rennen ze gewoon. Ze voelen heel goed aan wat wel niet kan. De duur hangt af van de kou. Bij wind staan ze maar 2/3 uurtjes buiten en als het warmer is de hele dag. Momenteel geven ze goed aan of ze naar binnen willen want dan staan ze bij het draad.
Ik heb ook gedacht om de ijzers eraf te halen maar durf het toch maar niet aan...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:58

Kymalin schreef:

Bedoel je die rubberen ringen? Die helpen niet tegen gladheid en zijn dus niet te vergelijken met paarden zonder ijzers. :n

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:42

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:31

Bij ons staan er ook paarden met ijzers buiten en eigenlijk gaat dat prima. Ze doen wel rustiger als normaal, maar lijkt of ze er verder geen last van hebben.