fjorden buiten met dit weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

fjorden buiten met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:25

hoi bokkers. ik heb 5 paarden op de winter wei bij mij staan en 1 shetlander.

normaal staan ze gezamen en kunnen ze in de schuilstal. Alleen vernielen de twee fjorden steeds mijn hooibalen.
Hooi staat achter stroom draad boven en onder. En over de hooibalen zit een net ( wat ze ook over vrachtwagens doen) een zeil en nog een zeil die de hooibaal afdekt die aangebroken is. dus over de hooibaal die aangebroken zit zitten wel 2 zeilen en 1 net. plus het zeil dat van de baal zelf is en afdekt. ( laatst paar dagen zelfs twee platen er tegen aan gelegt maar die gooien ze om) om er bij te kunnen komen.

De fjorden drukken zich door het draad en mollen het zeil en kragen aan al mijn hooibalen. Ze hebben genoeg hooi wand als ik er heen ga ligt er nog hooi in de ruifen en toch staan ze bij de hooibalen.

Nu werd het echt hooploos wand kon de palen ook niet verplaatsen waar het stroom op zit zodat ze verder weg van de hooibalen zijn, omdat de bodum is bevroren. Enige optie was ze in een andere wei te zetten met veel hooi en water. Er staan bomen en een kant van de wei ligt tegen een schuur.

Ze hebben een hele erge dikke vacht en na mijn idee hebben ze het prima. Ook de eigenaar vind het geen probleem omdat het gewoon even niet anders kan, mits ze genoeg hooi krijgen. Ze krijgen hooi en de volgende dag liggen er nog restjes dus dan neem ik aan dat ze genoeg hebben.

de dag na dat ik ze apart had gezet lagen allebalen er nog netjes bij. De andere paarden komen er dus niet bij in de buurt.

hoe denken jullie hier over kan het?

p.s volgend jaar worden de balen op een andere plaats gebracht in een andere wei, dan kunnen ze er dus helemaal niet bij.

Sassiee

Re: fjorden buiten met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:41

Volgens mij kan het prima hoor :) Gewoon goed in de gaten houden of ze het niet koud krijgen enzo.

Joketjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:44

Bij ons staan de paarden ook op een wei zonder schuilstal en hebben hier totaal geen last van

Ik vind dus dat het kan :o
als je af en toe kijkt of ze het niet te koud krijgen tenminste ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:46

Ik vind het ook geen probleem. Die van mij kunnen gewoon wel in de schuilstal komen en worden daar ook gevoerd.

Maar zodra het eten op is gaan ze direct er buiten staan. Dus echt nodig voor de warmte hebben ze het niet.

Alleen als het gaat waaien en regenen zou ik wel zorgen dat ze toch kunnen schuilen, die van mij hebben daar veel meer last van dat ze afkoelen als van de vorst.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:47

Ja hoor dat kan makkelijk! Vooral als ze hooi bijgevoerd krijgen. Die van ons staan ook 24/7 buiten en dit is het eerste jaar met een schuilstal, daarvoor hebben ze het altijd zonder gedaan. Ik heb nooit het idee gehad dat ze het koud hadden. Zelfs als ik nu de andere twee paarden binnenhaal savonds, willen ze bijna nooit mee. (Als ze wel mee willen kunnen ze ook op stal, maar dat is bijna nooit).

Fjorden zijn hele sterke paardjes die makkelijk 24/7 buiten kunnen staan met beschutting en wat hooi :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:58

maar hoe merk ik of ze het koud hebben?? meer dan dat kan ik ze niet aanbieden voor het schuilen.. bomen heb je nu weinig aan. en die schuur staat inprinsiepe aan de verkeerd kant als je er echt van wil proviseren. Het zal nu wel iets helpen..

Zodra de grond ontdooit is worden de palen verplaats en kunnen ze terug.. Of we laten de nieuwe balen die misschien dit jaar nog gebracht word omdat we het bijna op hebben in een andere wei zetten zodat ze er echt niet bij kunnen.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:02

Naar mijn mening kan dat prima hoor.
Op de stal waar ik regelmatig te vinden ben staan er ook 2 fjorden dekenloos buiten.
Allebei hadden ze een deken op, maar allebei de paarden hebben de dekens 'afgerold'.
Tot 2 keer aan toe.
Ze krijgen bij ons ook alleen hooi, maar dun zijn ze niet hoor!
Voel maar eens tussen de vacht, de buitenkant van de vacht is koud maar binnenin zou het warm moeten zijn.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:04

Als ze de hele winter al buiten staan en de tijd hebben gehad om een wintervacht aan te maken, dan zit dat wel goed hoor :)
Als je oortjes en vacht gaat voelen zijn die waarschijnlijk koud, dat is logisch. Maar als ze staan te rillen, hebben ze het wel koud. Nou heb ik alleen nog nooit een fjord zien rillen maar oke :P Als ze ziek zijn kunnen ze het wel koud krijgen, maar anders zullen ze niet zo snel gaan rillen hoor :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:06

ze hebben zeker een dikke vacht.. en staam inderdaad al die tijd gewoon buiten, weet niet eens zeker of ze in de schuilstal gaan staan.. kan ik niet zien aan de mest.

Maar ze krijgen ook elke dag nog halfe kilo brok en wortels

lautje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:55

Het zou moeten kunnen mijn verzorgpaard staat ook 24/7 buiten (fjord) en de andere paarden waar ze bij staat staan ook 24/7 buiten. ze hebben alleen een klein afdakje voor als het echt heel ergs slecht weer wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:59

Lelijke snoepers!!

Maar goed, ze hebben een bontvacht, dus zouden prima tegen dit weer moeten kunnen.
Mits ze maar genoeg te eten krijgen.
Is wat lastiger als het nat weer is en zo koud en guur.
Deze droge kou, gaat vaak heel goed.

Krijg je ook geen prikstokken (met goeie stalen punten de grond in?) zodat je de stroom iets verderop kunt zetten?
En dan nog met die bontvacht boeit soms het stroomdraad niet zo.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:01

ja dit kan wel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:02

Zo staan onze fjorden erbij zonder schuilstal en met beschutting van bomen:

Afbeelding

Ik geloof niet dat ze het echt erg vinden :D .

Het mag geen probleem opleveren. Zolang het niet volop gaat regenen kunnen ze het prima hebben. Het zijn niet voor niets de paarden uit Noorwegen.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:44

Fjorden komen oorspronkelijk uit Noorwegen. Ze zijn net als IJslanders, Haflingers, Tinkers koudbloeden.
Ze kunnen dus 24/7 per dag buiten en sneeuw is geen enkel probleem. Toch is n schuilstalletje met een beetje stro wel lekker voor ze met deze strenge vorst.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:46

kan best ik heb hafje en welshje in het land staan ze hebben wel een schuilstal alleen ze staan liever buiten ;)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:08

geen zorgen, die kunnen daar echt wel tegen hoor! ;)