eten ze sneeuw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris01

eten ze sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:30

De waterleidingen zijn bevroren, dus sleep ik een paar keer per dag met emmers water. Maar sinds er sneeuw ligt, drinken mijn paarden bijna niet meer uit de emmers. Ik neem aan dat ze sneeuw eten en daardoor genoeg vocht binnen krijgen.

Is dit herkenbaar??

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:34

mij paard eet af en toe sneeuw maar ze drinkt wel gewoon. wij moet nu ook met emmers water geven op stal :(
het sneeuw/vriezen is hartstikke mooi maar wel lastig.

Brainless

De mijne staan nu alleen overdag buiten en drinken nu ze in de sneeuw staan, samen amper 10/12 liter, waarvan mijn AV maar 2 a 3 drinkt.
Als ze 24/7 buiten staan in de winter drinken ze nog minder.

Daks

ze eten zeker wel sneeuw. dus zal je niet teveel zorgen maken. ALs ze dorst krijgen drinken ze wel uit emmers hoor.

Marion71

Re: eten ze sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:25

Nou en of. Mijn paarden die buitenstaan drinken uit de bakken helemaal niks, terwijl ze dat eerder wel deden. Mooi makkelijk, hoef ik niet met emmers water te sjouwen. Ze kunnen wel gewoon drinken, hoor, maar doen het niet.

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:01

Die vn mij vind dat heerlik, ze zit de hele tijd in de sneeuw met de neus, dus neem aan dat ze genoeeg vocht binnen krijge!:)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:15

Nu vraag ik me af: als paarden teveel sneeuw naar binnen werken of dat niet veel te koud is voor hun maag en of ze nu niet eerder koliek krijgen? Normaal als je paarden water geeft, mag het nooit teveel koud water zijn, want dan hebben ze kans op koliek. Maar sneeuw eten ipv van water drinken is geen probleem?
Ik weet ook wel als ze niet willen drinken kan je ook niet dwingen. Het is graag of helemaal niet.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:16

mijn moeder vertelde het toenstraks nog, PONY's kunnen van sneeuw leven ofja drinken. PAARDEN kunnen dit niet, zei kunnen ier niet tegen

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:17

onze shets eten ook sneeuw en drinken minder water op dit moment

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:18

sheela schreef:
Nu vraag ik me af: als paarden teveel sneeuw naar binnen werken of dat niet veel te koud is voor hun maag en of ze nu niet eerder koliek krijgen? Normaal als je paarden water geeft, mag het nooit teveel koud water zijn, want dan hebben ze kans op koliek. Maar sneeuw eten ipv van water drinken is geen probleem?
Ik weet ook wel als ze niet willen drinken kan je ook niet dwingen. Het is graag of helemaal niet.

Veel koud water is eigenlijk alleen een probleem als het paard net gelopen heeft en snel drinkt en dit is gemakkelij op te lossen door het paard over het bit te laten drinken of een flinke pluk stro op het water te leggen.
Bij sneeuw eten gaat het ook maar met kleine hoeveelheden water tegelijk dus het zal meevallen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:19

pony's kunnen hier ook beter tegen, paarden helemaal niet

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:45

Blij dat ik 'n pony heb :P
de mijne staat overdag toch nog zoveel mogelijk buiten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:17

haha
de mijne drinkt bijna niets, staat ook de hele dag buiten

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:30

pfff, ben ik dan de enige wiens ponies nu juist meer drinken dan eerder. Ik kan het niet bijhouden met emmers.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:58

De 1e dag dat er sneeuw lag hebben ze niks gedronken, nu kan ik dagelijks met 70 liter slepen om ze voldoende water te blijven geven.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:53

Ik heb dus wel paarden en die drinken ook bijna niks. Ik heb niet de indruk dat ze ziek zijn of er niet tegen kunnen (ze eten goed, poepen goed en hebben grote lol).

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:10

Ik heb ook een paard, staat 24/7 buiten, drinkt ook minder dan normaal, dus neem aan dat hij ook sneeuw 'eet'. Maar hij is er echt niet ziek van ofzo hoor? Kan iemand mij vertellen waarom een paard er dan niet tegen zou kunnen en een pony wel? Gewoon interesse hoor ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:12

ietjelover schreef:
mijn moeder vertelde het toenstraks nog, PONY's kunnen van sneeuw leven ofja drinken. PAARDEN kunnen dit niet, zei kunnen ier niet tegen

De mijne is anders nog springlevend en toch echt paard :+

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:18

Onze waterleiding is nog niet bevroren, dus ik hoef nu geen water te geven met emmers.
Maar ik weet wel dat mijn paard 's zomers op wedstrijden met temperaturen van +35 graden het verdomd te drinken uit emmers waar ooit eens sop (hoe goed uitgespoeld ook)ingezeten heeft, terwijl hij dan wél drinkt uit een 'schone' emmer.
Misschien drinken jullie paarden daarom niet uit een emmer?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:19

Normaalgesproken hebben ze niet genoeg aan alleen maar sneeuw. Een kubieke meter sneeuw bevat namelijk veel minder water dan een kubieke meter gewoon water. Maar nu het zo koud is drinken de meeste paarden toch minder, ze zweten ook veel minder natuurlijk. Water aanbieden is dus wel belangrijk, een klein beetje warm water erbij in de emmer doet soms wonderen. Maar als ze niet veel drinken, wel plassen en vrolijk en gezond zijn is er meestal niet zoveel aan de hand. Ik denk dat onze jonge paarden (die moeten nl uit de emmer, de rest heeft bakjes die het gewoon doen), gemiddeld 10 liter per dag uit de emmer drinken. Is ook niet zo veel, maar samen met de sneeuw hebben ze blijkbaar genoeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:56

ietjelover schreef:
pony's kunnen hier ook beter tegen, paarden helemaal niet

Ok, wat als mijn paard dan wel sneeuw eet?
Binnen laten staan?

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:07

Ik heb er hier nu eentje staan die voor z'n leven vecht door het eten van sneeuw... :(
Gisteren avond binnen willen halen, kon amper nog lopen, direct dierenarts gebeld => sneeuw koliek. Hij had sneeuw opgegeten...
De man verklaarde me voor gek dat het geen weer is om je paarden buiten te laten staan (ook al komen ze 's nachts wel binnen), tsja ik vind het voor m'n beestjes toch ook nog steeds veel fijner om buiten te kunnen, ook met dit weer.
Vandaag stond hij deze morgen gans bibberend en trillend op z'n benen in de stal... Wilde steeds weer gaan liggen (niet rollen) en ademde heel moeilijk. Dierenarts komt weer spuitjes geven...
Wat haat ik dit rotweer!!!!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:20

Dan zou er ook wel niet zo veel vocht in sneeuw zitten wanneer ze er koliek van krijgen. Mijn paarden drinken juist veel meer in de winter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:36

@ietsjelover: ik vind het zeer kort door de bocht te stellen dat paarden niet tegen het eten van sneeuw kunnen en pony's wel...
er zijn even goed pony's die gevoelig zijn voor koliek als paarden.

@liesje87: geweldige DA heb jij. Onze paarden gaan ook gewoon dagelik enkele uren buiten op de weide en wij hebben geen problemen. Niet met koliek, niet met uitschuivers ook al zijn ze beslagen. paarden doen ook niet gek, gewoon omdat ze elke dag hun benen kunnen strekken.
De eerste dagen met vrieskou vulden we met emmers de ton op de weide, maar ze bekijken hem niet eens meer. Dus zijn we daar maar mee gestopt, de bak is volledig dichtgevrozen... Ik geef mijn paard op stal altijd met emmers water en ze drinkt ook amper 20L water per dag, terwijl ze in de zomer op stal makkelijk 25-30L drinkt en bijkomend op de weide nog x aantal liters. En dan eten ze gras ipv hooi. Dus ga er vanuit dat ze de sneeuw eten en gewoon minder drinken/ dorst hebben met de koude

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:40

sheela schreef:

gister avond hadden wij een paard ziek op stal door het eten van te veel sneeuw hij had lichte koliek verschijnselen ook. Paard moest binnen blijven. Is ook een veel etende haf maar goed. De da kon ons vertellen dat die al het 5degeval was deze week sneeuw kan dus wel degelijk de kans op koliek vergroten!.

Mijn paarden staan dag en nacht buiten en hebben er geen last van moet ik zeggen. Nu is het natuurlijk zo dat de haf alleenmaar met zn kop naar benenden staat om te kijken of er iets van eetbaars nog te vinden is.