Paarden horen buiten in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swe3tnesS1

Paarden horen buiten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:47

Ben jy het er mee eens dat paarden buiten horen?
En ze zoveel mogelijk op het land te zetten?
Sommigen zijn het totaal niet met mij eens en jullie?

annebe

Re: Paarden horen buiten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:50

Ik denk dat hier al veel topics zijn....
Bij ons staan zowel de shet's, kwpn, draver en arabiertje in de wei en wel zonder deken.
Het mooiste is als je een schuilgelegenheid erbij hebt.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:51

ja ik vind van wel, die van ons staan altijd buiten met een inloop stal. Ik vind dat ze zo veel mogelijk moeten kunnen bewegen en zelf mogen bepalen of ze binnen of buiten blijven staan. Ze staan nu ook gewoon lekker buiten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:41

tuurlijk als je de mogelijkheden ertoe hebt, moet je je paarden zo veel mogelijk buiten laten. alleen niet iedereen heeft die mogelijkheid.
zoals ik bv. ons land is er niet geschikt voor om de paarden ook swinters 24/7 buiten te laten. dan hebben ze geen goede plek om te schuilen dus gaan ze snachts lekker op stal. en ik denk dat een hoop mensen dat hebben.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:43

ja paarden horen gewoon buiten en niet de hele dag op stal. zal jij het leuk vinden om in een klein hokje op gesloten te worden. met een heel klein beetje eten? vast niet. zo is het ook bij paarden zo.

Lilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:08

Ik vind van wel, maar mijn verzorgpony staat 's winters op een pensionstal en kan niet op de wei overdag, omdat daar geen goede gelegenheid voor is. Wel gaat hij elke dag een hele tijd los in de bak. Zodat hij wel zijn nodige vrijheid krijgt.

Maar eigenlijk zou hij overdag op de wei moeten staan, maarja...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:10

Mijn paardjes gaan met deze pak sneeuw en kou,in de avond lekker op stal.(minishetjes van 7 jaar,en een veulentje van bijna 8 maanden).
Zowel ruintje als veulen zijn daaraan gewend,en wij zijn net verhuist,waardoor er op het landje nog geen schuilmogelijkheid is.
Als de winter voorbij is,gaan ze 24 uur naar buiten,en er zal dan ook schuilmogelijkheid zijn.
Ideaal is natuurlijk zomer en winter lekker buiten,met mogelijkheid tot schuilen. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:11

Mijn paard staat heerlijk buiten in de wei, het hele jaar door, in een groep. En ja, daar hoort hij. Helemaal! :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:16

Ben het niet met je eens...ik ben blij dat mijn paarden binnen staan als het slecht weer is.
De moderne paarden zijn geen oerpaarden en hebben b.v een veel dunnere vacht, zijn in hun kleine weiland afhankelijk van bijvoer, zeker in de winter, en moeten vaak prestatie's leveren die een paard in het wild natuurlijk niet hoeft!
Daarbij is ons kikkerlandje erg nat, wat funest is voor een paard.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:19

ik vind een schuilstal wel een must,paard kan dan tenminste kiezen..en voldoende ruwvoer natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:19

TS heeft het toch over zoveel mogelijk buiten?

En Aerdenhout, alsjeblieft ga niet zeggen dat het voor alle paarden zo beroerd is om buiten te blijven. De mijne doet het super buiten, helemaal in dit weer. Tegen extreme natheid kun je zorgen voor beschutting en/of een regendeken. ;)
Ik ben wel met je eens dat extreme nattigheid ellendig is, maar ook daar zijn dus best oplossingen voor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:21

aerdenhout1 schreef:
Daarbij is ons kikkerlandje erg nat, wat funest is voor een paard.

Aslof wilde paarden alleen maar in landen leven waar het mooi weer is? _O-
Nee hoor, zelfs onze huidige sport paarden kunnen prima buiten zonder dekentje! :j Maargoed, als je scheert is dat natuurlijk een ander verhaal. Wij bemoeien ons teveel met de natuurlijke gang van zaken bij paarden. Een paard kan 't allemaal prima regelen! ;)

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:24

Ik heb sinds juli dit jaar mijn draverruin. Hij is vijf jaar en had voor die tijd altijd binnen gestaan (stond volop in de sport, altijd onder dek). Ik had ook mijn twijfels of hij het aan zou kunnen 24/7 op het land. Maar je wilt niet weten hoe gelukkig hij is! Hij is 1.68 m hoog en heeft een vacht alsof hij een shetlander is. Hij staat in een kudde. Ze hebben drie grote weilanden tot hun beschikking en krijgen iedere dag voldoende hooi/kuilgras bijgevoerd. Ik vind dat ieder paard buiten kan. Ze passen zich er erg goed op aan. Het enige nadeel is dat je ze niet moet poesten en wat minder kunt rijden. Maar ik zie liever mijn paard gelukkig.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:25

Aerdenhout, ik snap waar je heenwilt maar wij hebben toch ook écht een Arabier buiten staan, ZONDER deken met inloopstal! :)
Altijd op manege gestaan en binnengestaan, onderschat ze niet, ben het verder eens met Hannah_Menno :)

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:31

Persoonlijk ben ik ook blij met het feit dat hij lekker binnen staat. Hij komt dagelijks buiten maar echt geen uren.

A. Staat hij binnen een half uur al bij het hek dat hij naar binnen wil.
B. Zn vacht is zo dun dat het gewoon niet verantwoord is om hem in deze temperaturen buiten te houden.

Uiteraard is het over het algemeen beter voor een paard om buiten te staan i.v.m. de rug, maar ik denk niet dat we alle paarden over 1 kam mogen scheren. Ook mijn pony maakte ik er niet blij mee om naar buiten te gaan in dit weer. Daarnaast verveelt mijn paard zich niet echt op stal, hij is druk in de weer met zn bal, lick-it en andere speeltjes. Hij is nog jong en moet lekker in de weer blijven.

Daarnaast wordt hij nog elke dag uitgebreid gepoetst en worden er dingen met m ondernomen. Het rijden ligt nu op een lager pitje aangezien de bak te hard is maar hij straalt echt geen ongelukkigheid uit.
Voor een sportpaard is het gewoon niet te doen om in deze omstandigheden dag en nacht buiten te lopen. Ook i.v.m. ijzers. Tevens is trainen met een extreem dikke vacht niet gezond voor hem.

Daarom vind ik het deels afhankelijk van het levenspatroon van je paard.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:32

Ja helemaal mee eens!
Helaas kan het bij ons alleen pas vanaf mei tot september ongeveer. ( ik sta op een manege)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:34

Als wij mensen ons met de vacht gaan bemoeien (scheren) bijvoorbeeld, tja, dan wordt het lastig in deze tijd van het jaar.
Maar ik ken dravers, KWPNers, Shets, Fjorden, Andalusiers, Haflingers, New Forests, Welshjes, Arabieren en diverse andere paardensoorten die het prima 24/7 buiten doen, hoor. ;)
Gewoon een kwestie van de natuur zijn werk laten doen qua vacht en zorgen voor een fijne plek waar ze kunnen staan met voldoende tot onbeperkt ruwvoer.

Dit topic laat toch weer duidelijk zien, dat de invloed van de mens bepaalt of het kan of niet. ;)
En dan heb ik het even over gezonde paarden, he, niet over paarden met minder weerstand om de een of andere reden.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:37

Twiggy2008 schreef:
Als wij mensen ons met de vacht gaan bemoeien (scheren) bijvoorbeeld, tja, dan wordt het lastig in deze tijd van het jaar.
Maar ik ken dravers, KWPNers, Shets, Fjorden, Andalusiers, Haflingers, New Forests, Welshjes, Arabieren en diverse andere paardensoorten die het prima 24/7 buiten doen, hoor. ;)
Gewoon een kwestie van de natuur zijn werk laten doen qua vacht en zorgen voor een fijne plek waar ze kunnen staan met voldoende tot onbeperkt ruwvoer.

Dit topic laat toch weer duidelijk zien, dat de invloed van de mens bepaalt of het kan of niet. ;)
En dan heb ik het even over gezonde paarden, he, niet over paarden met minder weerstand om de een of andere reden.

Hier sluit ik me bij aan :j

Mensen betuttelen paarden veel te veel met allerlei soorten en maten dekens, dichte stallen, weinig weidegang of hoefijzers (ook ik heb het hier niet over de paarden waarbij het een uitzondering is). Ze redden zich al eeuwen prima zonder de hulp van mensen, dan zal het nu echt niet opeens anders zijn.

MiesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:42

Ik denk dat ieder paard op de wei kan dag en nacht.
Maar dan moet dit paard het wel gewend zijn, dus goede vacht/weerstand hebben en er moet voldoende wei/voer zijn en iets om te schuilen.

Helaas is dit dus niet altijd zo en daarom kun je hier eeuwig over door praten.
Mijn paard staat in de winter tussen 8 en 5 buiten, daarna gaat ze op stal. In de zomer staat ze 24 uur per dag buiten. En geloof me hier is ze zo snel aan gewend dat ze in de winter ook echt naar binnen wil.
Zelf vind ik dit prima, zo kan ze in stal lekker uitrusten in de winter maar komt ze toch een groot deel van de dag buiten. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:45

ik zet mijn paard het liefst zoveel mogelijk buiten, maar ben zoals Aerdenhout zegt blij als ze ook eens een dag binnen kunnen blijven omdat het echt *** weer is of veel te warm met de nodige vliegende brigade daar doe je ze ook geen plezier mee. Die van mij is blij dat ze dan terug binnen mag.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:48

Ik heb een draver en een stevige d pony.
Ze staan altijd 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid (maar daar komt dit jaar verandering in)
En ze hebben beiden een vacht waar je U tegen zegt.
Dus de natuur regelt dat prima voor hun 2.
Zelfs met die vorst en sneeuw, geen rillende paardjes in de wei.
Nee ze weten niet beter, en ik ook niet. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:52

Kijk eens rond op VSW en NA. Daar vind je een heleboel topics over paarden die in de weide horen.
Daarom hier een slotje.