stalmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_50

stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:06

Hallo,

Mijn eigen paarden staan op stal matten en daar over heen een laagje stro. Ik weet eigenlijk niet beter.

Nu gaan we uitbreiden, maar het is dus een betonnen vloer. Zijn stal matten echt nodig?

Wat is gebruikelijk bij de meeste? Wel of geen?

Alvast bedankt!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:51

Het ligt er aan hoe grof je betonnen vloer wordt/is.

Bij ons is bij de ene stal de vloer te glad gevlinderd. Ik heb een vrije inloopstal.
Gevolg: als erop geplast wordt en er ligt niks in (in de zomer) dan glij je dus uit.
Dit heeft dus al eens tot gevolg gehad dat mijn paard onderuit is gegaan met zadel en al op.
Ze kwam niet meer recht totdat we haar het zadel hebben afgedaan (wat bleef ze lief stil liggen...helemaal plat). Ik heb dus nu ook krassen tot schouderhoogte van de ijzers in de stal.
Heb me toen behoorlijk geschrokken.
Dat is dus ook een van de redenen dat wij nu sinds 1 week urinedoorlatende matten in de stallen hebben gelegd. Het is nu in ieder geval niet meer glad in de stal. En de stal blijft droger.
Ook voelt het een heel stuk warmer aan nu met dit extreem koude weer.
Tot nu toe ben ik er al heel blij mee.

In mijn nieuwe stallen bij huis heb ik uitdrukkelijk gevraagd naar een zeer grof gevlinderde vloer (om uitglijden te voorkomen). Hij loopt een beetje af naar de zijkant. Daar ligt een goot die naar voren de stal uitloopt. Zo loopt de urine zo een putje in.
Hier zal ik geen rubber matten gaan leggen.
Als het echt koud is, dan gooien we gewoon een baal extra in de stallen en sluiten de paarden eventueel nog op (om het stro in de stallen te houden, anders slepen ze de helft mee naar buiten).

Dus nee, zolang de betonnen vloer niet te glad is, heb je geen stalmatten nodig.

WinterWortel

Re: stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:00

Mijn paard staat in een stal met een klein uitloopje. Hier heeft hij echter alleen beton liggen, geen gras ofzo. Ik heb sinds kort toch matten aangeschaft, aangezien hij korte hoeven krijgt. Die matten komen dan alleen buiten te liggen, binnen in de stal doe ik het gewoon zonder matten ;)
Succes ermee!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:36

sinds ik matten in mijn loopstal heb, word er geregeld in de stal gelegen ipv buiten.
Het ligt wel warmer en zachter dan beton.
Mij bevalt het erg goed, of beter gezegt, de paardjes bevalt het erg goed.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:44

bij mij op stal staan de meeste paarden op vlas.
alleen de shetjes staan in langwerpige stallen met de helft stro en de voorkant een mat. en de merrie staat als ze een veulen heeft altijd in een dubbele stal met stro en een gedeelte een mat. geloof omdat ze zoveel pist := dat t wat minder een kliederboel wordt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:39

hangt inderdaad net van het soort beton af. dat van ons is vrij grof, en met steentjes gemengt dus wordt absoluut niet glad als het nat is. wij hebben dus gewoon het stro op het beton liggen en geen matten er tussen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:52

hier heb ik een loopstal, als ik hier vlas in leg, dan lopen ze alles naar buiten, dat werkt niet. Ik vind op de kale beton liggen, toch net te kil en sinds er matten liggen, liggen de paarden wel vaker binnen, ligt blijkbaar erg lekker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:55

Ik ga aankomend jaar verhuizen en bij ons komen er echt weer matten in de stallen! Scheelt alleen nu bijv al ontzettend veel kou...

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:10

Bedankt allemaal. Dan ga ik toch opzoek naar nog heel wat stalmatten. Iemand een goed (koop) adres?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:42

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:49

Waterdoorlatende matten heb je alleen iets aan als je bodem eronder ook vochtdoorlatend is (dus een afvoerputje). Bodems uit straatstenen/stoeptegels/zand e.d. zijn officieel niet toegestaan wegens milieuregels en kunnen je bij kontrole op een boete komen te staan.
Als je iets op de bodem wilt wat én zacht is én beddingbesparend is kijk dan eens naar een HIT-softbed.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:42

DubbelDun schreef:
Waterdoorlatende matten heb je alleen iets aan als je bodem eronder ook vochtdoorlatend is (dus een afvoerputje). Bodems uit straatstenen/stoeptegels/zand e.d. zijn officieel niet toegestaan wegens milieuregels en kunnen je bij kontrole op een boete komen te staan.
Als je iets op de bodem wilt wat én zacht is én beddingbesparend is kijk dan eens naar een HIT-softbed.

Tja, dan moet je ook maar net iemand hebben die komt controleren.
Ik heb nog nooit iemand aan de deur gehad in die 30 jaar dat we paarden houden.
Praat ik het niet mee goed hoor, als het niet mag dan mag het officieel niet.

Maar het is toch van de gekke dat ik de urine niet de stal uit mag laten lopen waardoor het voor de stal in de grond wegzakt, maar als mijn paard er zelf voor kiest om voor de stal te plassen (waar dus ook de urine naar toe loopt) het geen probleem is!
En ja...mijn paard plast ook wel eens net voor de stal in plaats van er in.

Nu vind ik het zelf niet erg handig om alle plas nu voor de stallen te hebben liggen, dus strooi ik er stro om het op te zuigen. Dat veeg ik dan weer op en dan gaat het de kar op. Dus bij ons zal er weinig zo de grond in trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:47

@Isabonny : je hebt gelijk hoor, ik denk dat het meestal zo gaat.
Mijn paarden lopen zomers 24/7 in de paddocks en daar mogen ze wel plassen (vaak ook op dezelfde plaats) en op stal zou het niet mogen.
Ik heb ook nog geen kontrole gehad, maar de kans bestaat wel.

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:45

Het is een oudere stal en gebruikt voor varkens vroeger. In het achterste gedeelte van de box (tot de helft ongeveer) zitten dus roosters en aan de voorkant van de box niet.
Er moeten dus ook matten op voor de kou, want er komt veel kou uit de roosters. Ik ben nu opzoek naar eenvoudig stalmatten (van die koeien dingen) hier zit vaak al een gat in en anders doe ik dat zelf zodat urine her en der nog wel weg kan lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:48

Kijk eens op Marktplaats, daar worden die koeienmatten/veematten vaak genoeg aangeboden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:29

ik heb er geen in me box maar ik gebruik echt veel stro
dat ze lekker dik staan en als je loopt je geen grond meer voelt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:08

Esther_50 schreef:
Het is een oudere stal en gebruikt voor varkens vroeger. In het achterste gedeelte van de box (tot de helft ongeveer) zitten dus roosters en aan de voorkant van de box niet.

Ow dat is de ideale stal kwa afvoer van urine *D Mijn beestjes staan in een oude koeienstal incl de roosters met daarop dus matten en ik merk groot verschil tussen de stallen met roosters en de stallen met een dichte betonvloer!
Scheelt echt een heel stuk in stro verbruik/natte plekken

z0rr0 schreef:
ik heb er geen in me box maar ik gebruik echt veel stro
dat ze lekker dik staan en als je loopt je geen grond meer voelt

Dat doe ik ook met stalmatten, maar toch blijf je verschil merken als er matten onder liggen :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:18

het gebruik van stalmatten heeft niet alleen isolatie als voordeel, maar helpt ook doorligplekken voorkomen.

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:38

meeder functies:
-de kou trekt minder snel hun lijf in als ze liggen
-iets minder stro hoef je te gebruiken
-laten de matten vocht door en zit er geen afvoerputje onder heeft het weinig zin.
-pis trek zo lekker in beton/tegels en geur blijft hangen..
-doordat het beetje verend is, is het beter voor het lijf en de benen/hoeven

kan kan zonder, maar zelf vind ik prettiger van wel.