Hoeveel kilo hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:13

Hoeveel kilo hooi eet een e pony per maand?
Ik heb gezocht maar kon het alleen in plakken vinden.
Maar dan weet ik weer niet hoe groot de plakken zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:37

Berekening is minimaal 1% droge stof per 100kg.
Max/onbeperkt 2/2.5% droge stof per 100kg.
Hooi is ong. 80% droge stof.
Reken even mijn pony (nog net D) 400kg pony, dus minimaal 4kg droge stof = minimaal 5 kg hooi. Met winter en bezig blijven (wel armer/groffer hooi nemen) 10 tot 12,5 kg.
Simpel rekenen : grote pony 1/2 baal (van ong. 20kg) per dag, begin dus maar bij winterrantsoen zoals nu met 15 balen per maand.

Hoeveel je uiteindelijk voert hangt ook af van hoeveelheid krachtvoer, gras, weersomstandigheden en hoe voedzaam je hooi is. Al mag je qua ruwvoer voor lange termijn gezondheid niet onder die 1% gaan zitten.

Het is wel handig om je hooi zo te voeren dat pony er lang mee bezig is. Hoop op de grond is veel sneller op dan hooi in goed net met kleine mazen (maatje 3x3/4x4). Zo kan je ook in 1 keer meer voeren zonder verspilling.

joyce B

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:54

het handigst is inderdaad rekenen in kilo's.
En verder kijken naar je paard of pony of hij te dik of te dun wordt bij een bepaalde hoeveelheid. Is hij mooi op gewicht, maar staat het dier erg lang zonder eten tussen de voerbeurten omdat het hooi te snel op gaat, dan proberen de voertijd te verlengen door uit netten of bakken met roosters en klein maas te voeren zodat het eten meer tijd kost. Ze kauwen dan ook langer op een klein hapje, dus voor de verteerbaarheid en hoeveelheid speeksel die aangemaakt wordt is het ook goed.

Met kleine balen hooi hangt het af van het gewicht van de balen, dus inderdaad vaak minimaal een halve baal per dag, tot 2/3 of zelfs een hele baal.
Minimaal 15 balen per maand verbruikten wij in de winter.

Met grote voordroogbalen, die ronde, voer ik in de winter, zonder weidegang, maximaal 1 baal per dier per maand.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:56

Denk dat je daar niet echt een richtlijn per maand voor kunt aan houden.
Vorig winter tijdens de erge vrieskou at mijn paard wel ruim 12 kg per dag, soms wel 15 kg.
De afgelopen zomerperiode was dit vele malen minder. Toen ging er amper 4 kg per dag door.
De paarden staan bij ons zomer en winter op de wei overdag.
In de winter geeft het gras veel minder voeding en speelt de temperatuur daar ook grotendeels in mee hoeveel ze nodig hebben.
Ook speelt de kwaliteit van het hooi mee!
De ene baal is de andere baal niet wat gewicht betreft. Wij hebben nu een lading hooi waar de balen minimaal 25 kg per stuk wegen, de zending hiervoor waren ze een 20/21 kg per stuk.