mijn paard was vandaag na het longeren een beetje warm en alleen bij de borst bezweet. heb uitgestapt en daarna fleecedeken (voor de kou) en gewone deken opgelegd. kan dat op een warm paard? ze was dus niet nat op de rug en buik enzo.. gaat ze nu onder het deken nog 'nazweten'?
ik doe dat ook wel eens hoor als de deken gewoon goed is (vooral niet te warm/maar ook niet te koud) kan het volgens mij geen kwaad en als het niet te warm is gaat hij als het goed is niet nazweten
aliekeshane
Geplaatst: 03-01-10 18:10
Ik doe mijn pony na het rijden ook een zweet deken op, als hij zweet. Volgens mij maakt dat dus niet zoveel uit.
Mijn pony is geschoren, en zweet na het werk dus niet meer. Daarna gaat dus meteen haad winterdeken erover. Met natte vacht niet. Voorheen was ze altijd heel erg bezweet, en deed ik pas de deken op als ze zo goed als droog was.
rosja1
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 19:09
bedankt voor de reacties. ik laat dit fleecedeken ook zitten onder het gewone deken omdat het zo extreem koud wordt.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 03-01-10 19:11
Na het rijden doe ik mijn paard vaak ook de wollen deken onder haar gewone deken. die laat ik een half uurtje zitten, zodat ze niet te hard afkoelt en lekker op temperatuur blijft.
ik laat hem zitten, is zeg maar een onderdeken. en ik weet dat als een paard echt zweet je hem niet kan laten zitten maar mijn paard was gewoon warm.. dus ik denk ook niet dat ze gaat n zweten
Elan_GV
Geplaatst: 03-01-10 23:45
Als mijn paard zweet doe ik er een fleece of wollen deken op en die haal ik dan na een tijdje weer af en doe de gewone deken weer op. Dan komt ze weer lekker droog onder haar eigen deken te staan.. Ik bedoel, ik vind het ook fijn om droge kleren aan te hebben. Natte kleren uit en dan lekker droog en warm.
ik denk dat op de manier hoe jij het doet je hem net zo goed niet om kan doen. een goede deken ademd, dus als je paard warm is en niet nat is dan doet een goede deken zorgen dat je paard droog wordt en geen kou vat. als je paard echt nat is dan kan je een zweetdeken omdoen om de ergste vocht op te nemen en dan zou ik hem er toch echt tussenuit halen. je vind het zelf ook niet lekker om een nat t-shirt onder je warme winterjas te dragen.
Ik laat mijn paard afkoelen onder een zweetdeken - zeker een uur - voordat de winterdeken erover heen gaat, je hebt namelijk kans dat die anders gaat nazweten en daardoor word het juist "koud" onder de deken. Dan zou je dus nog beter gèèn deken op kunnen doen!
blauwdruivje
Geplaatst: 04-01-10 12:12
Volgens Paard Natuurlijk heeft een paard helemaal geen deken nodig!
Er staat een interessant stukje over op hun website:
Ik doe mijn paardje ook altijd als ze bezweet is na het ''werk'' een dekentje op en als ze daaronder is opgedroogd gaat haar gewone deken er weer op.
Superrr
Geplaatst: 04-01-10 18:09
Een fleecedeken is alleen voor als het koud is. Als je bijvoorbeeld met je paard gereden hebt, het is koud en hij zweet. Heeft hij het door het zweet heel koud! Manegepaarden hebben geen fleecedeken nodig omdat ze wel gewend zijn aan de kou. Dat hij warm is betekent niet dat hij het ook warm hééft.
Met deze kou? Zweetdeken een halfuurtje erop als hij bezweet is. Als je hem zonder zet wordt hij verkouden, leg je het winterdeken op een bezweet paard gaat alles 'stikken'.