Kosten & benodigdheden aanleg buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Kosten & benodigdheden aanleg buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:37

Hoi!

Ik heb een pony, D-Day, en die staat in Ouderkerk aan de Amstel.
Nu hebben mijn oom en tante gevraagd of ik mijn pony bij hun op de boerderij (op dezelfde weg als waarhij nu staat, maar wel dichterbij) wil stallen. Zij hebben ook 2 shetlanders en genoeg land om de paarden op te zetten. Ook is er een stal aanwezig, een redelijk ruime (weet de afmetingen niet precies).

Nou wilde ik in het voorjaar weer beginnen met het opbouwen van mijn pony, maar het weiland is daar nou niet heel erg geschikt voor. ;) Nu vroeg ik mij af, of je een bak in het weiland aan mag leggen.
Een 20 X 30 bak is voldoende, maar een 20 X 40 is nog beter. :)

Het hoeft geen superluxe bak te zijn, als de pony's er maar lekker in kunnen rennen en ik er uiteindelijk ook nog een beetje in kan rijden. (lekker recreatief)
Het huis staat in de polder dus ik ben bang dat de grond daar redelijk nat is. Het water zal dus ook weg moeten kunnen lopen.

Ik weet hier echt helemaal niks van :+ (hartstikke handig :P) maar ik zou wel eens willen weten of het uberhaübt mogelijk is om een bak te maken. En als het echt vele duizenden euro's gaat kosten, dan ga ik gewoon niet meer rijden. :)

Alvast bedankt, en sorry voor het verwarrende verhaal :P
Groetjes, Maartje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:06

Ik zou eerst informeren naar de gemeentelijke bepalingen wanneer een vergunning vereist is. Soms mag je een weiland omheinen en daar rijden, soms mogen grondlagen wel omgezet maar geen zand toegevoegd, soms moet de omheining tijdelijk zijn (prikpaaltjes oid) om vergunningsvrij te zijn en soms mag er bijv. niet gedraineerd worden. Bij ons is het heel simpel: vanaf het moment dat je het gebruikt om in te rijden is het een bouwsel en vergunningsplichtig, dus wij zitten altijd met het probleem van een vergunningsaanvraag. Als je buren in de omgeving hebt, is het ook zaak daar te informeren naar evt. protesten (denk aan verlichting, opwaaiend stof, vliegen die afkomen op het zweet van de pony's), het scheelt veel wanneer je bij de vergunningsaanvraag een document bij kunt voegen over de plannen met een handtekening dat er niemand van de nabije buren bezwaar heeft als je het doet zoals je gepland hebt.

Wij laten de bovenste laag zand en puin (20 cm) loswerken en zeven. Het puin wordt gebruikt om een wal langs de rand te maken. De grond wordt genivelleerd. Dan worden er drainagebuizen geplaatst, dat wordt opgevuld met het bestaande zand, worteldoek erover en daar bovenop 20 cm rivierzand. Het kostenplaatje hier van ligt naar schatting rond de 4000-5000 Euro (afhankelijk van de duur van de grondwerken). Dan gaan we palen plaatsen en afzetten met 4 rijen van een brede beoband, dus die kosten moeten erbij gerekend worden, plus de aanleg van buitenverlichting.

Ik moet wel zeggen: ik neem aan dat het weiland omheind is en effen. Door er veel in te rijden rij je het gras vanzelf kapot en dan heb je ook een omheinde baan. ;) Zo heb ik vroeger veel gereden toen ik nog bij een boer stond. Natuurlijk is zoiets niet echt weersbestendig, maar het spaart veel kosten uit.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:29

Hartstikke bedankt! :)