gerecycled kunstgras in de bak wel of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

gerecycled kunstgras in de bak wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:45

Kennissen van ons hebben gerecycled kunstgras in de bak. Het ziet er mooi landelijk uit.
Ik weet dat de firma swanenberg dit gebruikt maar misschien zijn er nog andere aanbieders.
Heeft iemand ervaring met de werking hiervan?
Ik denk erover een paddock hiermee te gaan aanleggen, maar niet voordat ik weet wat de voor en nadelen ervan zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:36

Al over nagedacht waar je het spul laat als het niet meer werkt? Bedenk dat dit spul best eens voor chemisch afval door zou kunnen gaan; beetje afhankelijk van de gemeente waar je woont.
Bedenk daarnaast ook dat deze kunststoffen zouden kunnen uitlogen en dat er dan stoffen in de bodem terecht komen die we daar niet willen hebben. Bodemverontreiniging is een dure grap; laat je dus goed voorlichten en niet alleen door de verkopende partij!!!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:45

Dag Ikke, goed dat je het zegt. Heb jij hier ervaring mee?

Cassidy

Re: gerecycled kunstgras in de bak wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:49

De bakvulling zal sowieso ooit eens vervangen moeten worden. Door de mest van de paarden slibben de meeste bakken dicht, waardoor de drainage niet meer werkt. Jij wilt de kosten niet hebben die je betalen moet voor het verwijderen van een bakvulling met bijv. tapijtsnippers, rubberkorrels ed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:57

SantaCruz schreef:
Dag Ikke, goed dat je het zegt. Heb jij hier ervaring mee?

Gelukkig niet. Ik heb het van horen-zeggen, maar die bron was redelijk betrouwbaar en bovendien is het technisch vrij simpel te verklaren.
Bedenk dat een bak 800m2 is en een laag van 10cm levert je 80m3 materiaal! Een grote container kan 20m3 bevatten, dus dan zit je aan 4 vrachtwagens materiaal!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:01

Cassidy schreef:
De bakvulling zal sowieso ooit eens vervangen moeten worden. Door de mest van de paarden slibben de meeste bakken dicht, waardoor de drainage niet meer werkt. Jij wilt de kosten niet hebben die je betalen moet voor het verwijderen van een bakvulling met bijv. tapijtsnippers, rubberkorrels ed.
Daarom ook altijd mest ruimen na het rijden!! ;)

Cassidy

Re: gerecycled kunstgras in de bak wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:05

Op het moment dat jij aan het rijden bent en hij mest, stap je dan meteen af? Als er meerdere mensen in de bak rijden, en een ander rijdt door de drollen van jouw paard heen, vind je niets meer terug.
Als je bak is omheind bomen, kunnen de bladeren die van de bomen vallen en verteren op de lange duur ook ervoor zorgen dat de bak dichtslibt. Ga jij in de herfst ook bladeren harken in je bak?
En als je voor houtsnippers kiest, zal ook dat verteren, en ervoor zorgen dat het dichtslibt. Hoe je het wendt of keert, je zult er ooit een keer aanmoeten om de bakvulling te vervangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:06

rapido schreef:
Cassidy schreef:
Daarom ook altijd mest ruimen na het rijden!! ;)

Kan je zo vertellen dat je nooit 100% van de mest weg krijgt. En al die mini beetjes tikken ook aan na x jaar.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:30

hmm, in dit geval zou het voor mij een paddock betreffen van 300m2. De meeste bakken moeten inderdaad in toplaag wel eens vervangen worden.
Maar ik zou liever willen weten wat de voordelen en nadelen van gerecycled kunstgras zijn.
Houtsnippers ben ik zelf geen fan van en is ook niet heel geschikt voor onze ondergrond.
Nadeel van gewoon zand vind ik dat ik overal zand heb. Onze buitenbak is ook nogal "aanwezig". De paddock komt in het verlengde van de tuin te liggen en willen we niet zo opzichtig aanwezig hebben.