IJslander 24/7 buiten zonder schuilstal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kan het?

Nee, een paard moet beschutting hebben
34 (57%)
Ja, hij heeft toch een deken op?
7 (11%)
Ja,......(zet bij reactie)
15 (25%)
Nee,.......(zet bij reactie)
3 (5%)

Totaal aantal stemmen: 59

Roozie1997

IJslander 24/7 buiten zonder schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:41

Heey Bokkers,

Kan een IJslander met een lekker wintervachtje en een winterdeken, 24/7 op het land staan zonder schuilstal/beshutting???

Ik hoop op antwoord,, X- Rosanne

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:43

jawel hoor,
waarom heeft hij een winterdeken om dan, de vacht zelf werkt al goed genoeg hoor als hij gezond is!
zo'n deken drukt de haren plat en zo kan hij zich minder goed warm houden.

iluvgutarhro

Re: IJslander 24/7 buiten zonder schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:44

jaah dat kan wel maar soms vinden ijslanders een schuilstal ook wel fijn..

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:45

Ook zonder deken kan dat prima hoor. Maar dan moet je ze wel vanaf de herfst zonder deken buiten hebben, zodat de vacht goed aangepast is.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:35

Ik dacht een deken omdat hij dan niet zulk lang haar krijgt op de plek waar de deken zit.
Hoeveel gram moet hij dan eigenlijk op??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:40

Als hij van zichzelf al een dikke vacht heeft kun je hem beter niet voortdurend een deken op doen. Ik doe ze hier alleen een deken op als heel hard waait en onder het vriespunt is, of als het heel lang regent bij temperaturen net boven nul. Gewoon een regendeken met een dunne fleecevoering.

Een schuilstal hoeft niet beslist, maar ze vinden het wel fijn om uit de wind te kunnen staan. En met dit weer ook hooi voeren zo'n vier keer per dag, dan blijven ze wel warm.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:09

Voor de pony is het wel lekker als deze eens beschut kan staan in een schuilstal. Maar voor een ijslander is het niet noodzakelijk. Met een goede wintervacht hoeft deze ook geen deken op.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:11

Deken is niet noodzakelijk, een schuilstalletje hoort IMO wel.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:17

Ik vind een schuilstal wel nodig. Ik zou een paard niet in kaal weiland zetten. :n
Wanneer het paard beschut wil staan, moet dat kunnen.

Toskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:46

Opzich zou het kunnen.. maar voor zo'n paardje is het fijner als hij/zij een schuilstalltje heeft...

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:51

Bedankt allemaal,,
En ik heb van iemand gehoord dat je ook schuttingen neer kan zetten in een T vorm, zodat hij wel overal kan schuilen.
Is dit ook voldoende?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:53

NHevaVD schreef:
Deken is niet noodzakelijk, een schuilstalletje hoort IMO wel.

Helemaal eens, ieder paard moet de mogelijkheid hebben om beschut te kunnen gaan staan. Een gewoon gezond paard die het gewend is om zonder te staan heeft geen deken nodig.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:38

Ik vind het wel belangrijk dat het paard de mogelijkheid kan hebben om te schuilen. Misschien gebruikt hij het helemaal niet, maar mocht hij dat willen, is de kans er wel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:02

Dikke kans dat een schuilstal niet gebruikt wordt, die van mij gaan er alleen in als het 's zomers snikheet is.

Maar goed, ik vind het zelf een prettiger idee als ze wel kunnen schuilen, ook al doen ze 't niet. In elk geval iets tegen de wind, daarvoor zijn die schuttingen in T-vorm een goede oplossing.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:05

onze ijslanders en shet staan zonder deken 24/7 buiten. Helaas ook zonder beschutting, maar heb zelf het idee dat ze daar niet onder lijden. (toen ze eerder wel beschutting hadden maakten ze er geen gebruik van).
Wel flink wat ruwvoer voeren om lekker warm te kunnen blijven.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:08

Mijn al wat oudere IJslander staat met een 0-grams regendeken op, mijn andere paard zonder deken. Ze zijn gister verhuisd naar de winterwei, waar ze helaas geen beschutting van bomen hebben. We gaan zodra de grond weer zacht genoeg is om er palen in te slaan twee schuttingen neerzetten zodat ze uit de wind kunnen staan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:28

IJslanders zijn ook gewoon ponnies. Ja, ze hebben een dikke vacht en kunnen 'van boven af' meer regen en narigheid aan dan rassen met een dunnere jas, maar ik hoor in dit topic tot nu toe nog niemand over een droge plek om te kunnen staan/liggen.

Je ijslander 24/7 op een zompig landje in de prut laten staan omdat het zulke bikkels zijn is, ondanks de huidige hoogconjunctuur van de modegril die bekend staat als NH en die helaas maar al te vaak als excuus gebruikt wordt voor het houden van paarden onder uitermate belazerde omstandigheden, echt niet meer van deze tijd.

Ook ijslanders kunnen last van mok, rotstraal en weet ik veel wat allemaal meer krijgen als ze niet met enige regelmaat de kans krijgen om ff lekker op te drogen.

Alleen een paar stukken schutting plaatsen om 'm uit de wind te houden is dus absoluut niet genoeg. Je moet, als die van nature niet al op je land aanwezig is, echt ook zorgen dat er ergens een plek komt waar zijn benen/hoeven kunnen opdrogen.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 30-12-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:33

Ehm, een schuilstalletje hoort niet, dat ben je wettelijk verplicht!!!
Niet helemaal letterlijk, maar de wet verplicht je om een schuilmogelijkheid voor dieren te hebben die buiten staan. Een goede houtsingel wordt ook geaccepteerd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:37

Ik zou hem of haar zeker niet zonder schuilstal op het land zetten :n
Zoals al gezegd is zijn Ijslanders wel hard, maar ik kan me voorstellen dat ze het ook fijn vinden om een droog plekje hebben om te liggen, of te schuilen voor een harde bui :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:39

ik ben het eens met eric. het is nodig dat je pony droog kan staan met zijn voetjes.

Mijn ijslander staat overdag buiten maar ik ben voor zijn hoeven blij dat hij in de nacht op stal staat. Zijn hoeven zijn sponzig genoeg zo.. maar ik sta hier in de veen/klei grond en ik weet niet waar jij staat ts.
Verders hebben hier alle paarden mok behalve de mijne!

Maar antwoord op je vraag: het kan wel ja. Mijn voorkeur heeft het zonder deken, ik weet niet of hij er al een om heeft. Maar als hij al zonder staat zou ik hem er niet nu nog een gaan opleggen..

annebora45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:44

als hij continu buiten heeft gestaan is dat geen probleem ,zijn vacht is aangepast

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:50

Onze 2 fjorden staan al jaren 24/7 in de wei zonder beschutting.
Ze maken een heerlijke dikke wintervacht aan.

Maar als hij al een lekker wintervachtje heeft zou ik er geen winterdeken opgooien :n

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:56

Onze staat buiten in de kudde van 6 pony's, beschutting zoeken ze (indien nodig) bij elkaar en verder hebben ze nergens last van. Toen ze de keus hadden om binnen te staan, waren ze er nooit, wat voor weer het ook werd/was, dus daar maken we ons niet zo sruk over. Voldoende voer om warm te blijven is belangrijker dan een deken en natuurlijk gezelschap.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:47

oh ja, droge plek, ja dat moet wel, maar was ik even vergeten omdat ik hier op zandgrond zit, een stukje wei wat af en toe wat drassig is, 90% is kurkdroog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:28

Michellette schreef:
Onze staat buiten in de kudde van 6 pony's, beschutting zoeken ze (indien nodig) bij elkaar en verder hebben ze nergens last van. Toen ze de keus hadden om binnen te staan, waren ze er nooit, wat voor weer het ook werd/was, dus daar maken we ons niet zo sruk over. Voldoende voer om warm te blijven is belangrijker dan een deken en natuurlijk gezelschap.

Al eens bedacht dat omdat een paard (de leider?) niet in de schuilstal gaat staan, de rest dat ook niet doet, terwijl ze ondertussen wel staan te barsten van de kou?