Net eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyheleen

Net eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:54

't is Misschien een beetje stomme vraag.. Maar ik heb sinds een half jaar een eigen paard, en voorheen altijd op een manege gereden. Nu komen natuurlijk ook de vragen wel of geen hoefijzers, dekens, peesbeschermers, van wie les, hoeveelheid voer en nog zoveel meer vragen aan bod... Her en der haal je dan natuurlijk je info vandaag, iedereen heeft een mening. maar ik vraag me af of die onzekerheid, en het formuleren van een eigen mening, met de tijd komt? Ik laat me nu nogal makkelijk beinvloeden omdat ik nog niet zoveel ervaring heb...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:57

Je moet natuurlijk zelf in leren groeien. Je moet zicht krijgen op zulke dingen. En dat leer je door zelf te ervaren en te doen en op deze manier uit te vinden wat wel werkt en wat niet.
Probeer je niet teveel te laten beinvloeden door wat andere zeggen. Via een forum kent vrijwel niemand je paardje, dus kan er ook niet gezegd worden wat daar wel en niet voor werkt.
Als je te onzeker bent zoek je beter in de eigen omgeving 1 of 2 vaste, ervaren personen zodat jullie samen precies kunnen uitzoeken wat het beste is voor je paard.

Edit: Zo ook met zaken zoals hoefijzers en dekens. In principe heeft geen enkel paard ze nodig. Ook daar moet je zicht op leren krijgen.

Mirel

Re: Net eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:56

Ik heb ook nog niet zo lang een paard pas 3 jaar.
Voordat ik een paard kreeg dacht ik dat ik al heel wat wist.
Nu weet ik dat ik toen eigenlijk niets wist en nu nog steeds niet alles weet.
Ik heb veel gelezen en ben nu langzaam een eigen mening aan het vormen. Ik heb een goede vriendin met wie ik veel dingen samen "beslis"
Ik vind het maken van een keus nog steeds moeilijk zeker omdat het paard helaas niet kan praten.
Weet wel dat je op de duur MINDER onzeker word maar veel dingen zijn en blijven lastig.

Probeer naar je paard te kijken en naar wat er bij jou past.
Ik heb soms medelijden met mijn paard om dat hij mijn eerste paard is en er soms echt mee geexperimenteerd is. Weet wel dat alles wat ik heb gedaan met een bepaalde overtuiging is geweest.

succes met alle hoofdbrekers
Mirella

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:55

Volgens mij is een mensenleven te kort om alles over paarden en het rijden te weten te komen, dus blijft als het goed is iedereen met die ontwikkeling bezig. (alleen wat minder onzeker na een tijd)
Toen ik zelf begon met mijn eerste pony ben ik op een pensionstal gekomen waar ik heel veel van de eigenaresse heb kunnen leren, ik liep er ook bijna elk vrij uurtje te helpen enzo, nu hebben we zelf een pensionstal en komen de mensen soms naar mij toe.

Verder is het belangrijk dat je een goede hoefsmid en DA hebt waar je met je vragen terecht kan, bij mij komen nu al zo'n 18 jaar dezelfde DA en hoefsmid bij mijn paarden en kan ik alles met ze bespreken.
En natuurlijk een goede instructeur!
Ik blijf nog steeds vaak even bij mijn instructeur "plakken" om te kijken wanneer hij les geeft, super leerzaam, zo begrijp je vaak veel beter waarom je bepaalde dingen juist wel of niet moet doen.

Kortom, mijn advies; probeer mensen om je heen te verzamelen die echt verstand van zaken hebben en stel aan hen je vragen en niet te veel aan mensen die nog op het zelfde niveau in het leerproces zitten!
Succes en veel plezier met je paard en natuurlijk nooit dingen doen die tegen je gevoel ingaan of waar je paard aangeeft dat het niet goed is!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:58

Ik had 6 jaar een pony, en nu met mijn paard wordt ik ook weer onzeker met wat ik wel en wat ik weer niet moet doen.
Uiteindelijk wordt die onzekerheid wel minder hoor, dan maak je weer dingen mee die je al eens meegemaakt hebt en weet je hoe je er op in moet spelen omdat het al vaker gebeurt is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:48

Ja hoor, die onzekerheid verdwijnt vanzelf. Maar zorg wel dat je weet waar info vandaan komt. als je af moet gaan op de onzin die hier af en toe langs komt, dan is het levensgevaarlijk en onbetaalbaar om een paard goed te houden. Dit nog even los van het verbazende fanatisme waarmee sommigen hun visie als heilig en allesomvattend probeert door te drukken.

Weet je, join the club op www.nvvr.info De NVVR is ook niet heilig maar wanneer je regelmatig met onze activiteiten mee doet kom je vanzelf mensen tegen die je echt zinvolle informatie te bieden hebben.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:28

Onzekerheid verdwijnt in zekere zin, op een gegeven moment heb je zoveel meningen gehoord dat je zelf je eigen waarheid er wel van kunt maken.. Toch heb ik altijd veel aan mijn stalgenootjes, in overleg kun je ook tot je eigen oplossing/mening komen..

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:47

het onzekere gaat na een tijdje zeker weg!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:55

Tuurlijk verdwijnt die en dat komt omdat je ervaring krijgt. Je haalt je info her en der vandaan, pikt hier en daar iets op, maakt dit of dat mee, doet dit goed en dat fout. Alles bij elkaar en na voldoende tijd noemen we dat met een mooi woord ervaring, en die krijg jij ook. Ik heb altijd overal met m'n neus bovenop gestaan. Bij de hoefsmid, de da, de ta, noem maar op. Daar leer je veel van. Als ik nu zie wat ik weet en toen ik 10 jaar geleden weer met paarden begon.... och wat een wereld van verschil. Een paardenmens of da kon me laten bibberen, nu ben ik daar niet snel meer van onder de indruk. Ik heb ook geleerd dat een da fouten maakt of te snelle conclusies trekt. Als het voor mij niet logisch is, dan ga ik gerust in overleg en ben ik degene die bepaald wat er gebeurt. Nu krijg ik vaak te horen dat ik zoveel van paarden weet en wordt mij om advies gevraagd. Ik ben niet met al die kennis geboren, die heb ik gewoon geleerd. Ook door fouten te maken en soms domme en grote. Dat wil je niet, maar die maak je altijd allemaal. En da's het ergste niet, als je er maar van leert. Ik schaam mij ook niet voor mijn fouten en vertel ze een ander gerust. Ook dat is kennisdelen. Neem de tijd en vergaar kennis. Maak je keuze uit alles wat je hoort en leest en doordat je meer weet en meegemaakt hebt, verdwijnt die onzekerheid.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:37

Ik haal bijna alles uit boeken=) want iedereen zegt wat anders!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:23

pff ik had met mijn paard veel ervaring, maar nu wil ik met een shet gaan mennen en heb nergens verstand van lijkt het wel haha.

Gewoon veel ervaringen opdoen en veel naar verschillende mensen luisteren. Ieder mens heeft zijn eigen mening en zicht op dingen dus vraag bij verschillende mensen na!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:44

Het is belangrijk om van verschillende kanten verhalen te horen en raad te vragen. Daarna je gevoel en verstand gebruiken om te beslissen wat het beste is voor jouw paard. Iedereen heeft een eigen visie en er lopen meerdere wegen naar Rome. Als je open staat voor opbouwende kritiek en je durft te vragen als je het niet weet dan komt het helemaal goed :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:50

Ik heb precies hetzelfde als jou hoor! Ik heb pas 3 maanden een paard, en in het begin voel je je behoorlijk onbeholpen. Maar doordat ik veel lees, vragen kan stellen aan mijn Veearts en veel contact heb met andere serieuse paardenliefhebbers kom ik echt een eind!
Natuurlijk zullen er altijd wel dingen blijven die je niet weet of eerst moet opzoeken, maar de meeste dingen zal je vanzelf wel weten op een gegeven moment hoor!
Vertrouw maar op jezelf.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:25

Die onzekerheid wordt vanzelf minder. Hoe meer je met je pony/paard doet, hoe meer je leert. Bij twijfel altijd even vragen aan iemand met ervaring, waar je vertrouwen in hebt. En veel lezen en opzoeken. Internet is een heel goed hulpmiddel.

Je zou je kunnen verdiepen in het ras van je paard en in de tak van sport die je wilt gaan beoefenen. Lees over veel voorkomende ziektes en wat 'normaal is voor je paard'. (zoals wat zijn normale temperatuur moet zijn e.d.) En zeker les nemen bij iemand waarmee het klikt.

Verder leer je je paard in de dagelijkse omgang steeds beter kennen, zoals zijn humeur, wat ie wel en niet leuk vind, is ie eenkennig of juist niet, waar ie bang van is. Uiteindelijk zul je je eigen mening kunnen vormen en beslissingen maken. Maar, je bent nooit te oud om te leren en verschillende meningen te vergelijken. Kies wat het beste voelt voor jou en werkt het niet, kies iets anders. Al doende leert men..

Veel succes.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:35

Kijk inderdaad gewoon goed aan wie je het vraagt en probeer ook te bedenken wie waar het meest van weet
Medische vragen - goede dierenarts. Die vind je door te vragen bij mensen die naar jouw idee gezonde, blije paarden hebben
Rijtechnische vragen - instructeur
etc
Maar als die er even niet zijn en je wilt het iemand anders vragen, ga dan op je intuitie af en op je verstand.
Hoeveel verstand heeft deze persoon van paarden, en van dit specifieke onderwerp,
maar ook: vertrouw ik diegene en hoe gaat die om met zijn paard, en hoe zit dat paard in zijn vel?

Nou heb ik het geluk een aantal zeer ervaren, lieve stalgenoten en een instructrice die op stal woont te hebben.
Vergeet ook niet dat degene die je paard het meeste ziet ook het eerst abnormaliteiten opmerkt! Kortom , je kan ook voor sommige dingen op jezelf leren vertrouwen. En met medische dingen altijd gewoon een dierenarts bellen (en helemaal zeker na een paar dagen aanzien, maar ik heb altijd zoiets van beter te vaak dan te weinig binnen grenzen) Sommige dingen heb je gewoon artsen voor nodig.

Maar ik herken wat je beschrijft hoor..

En verder veel de goede boeken lezen heeft ook geholpen. Goede boeken zijn wetenschappelijk, of geschreven door ervaren vakmensen. (Google de namen en beoordeel hoe geloofwaardig ze zijn).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:00

ligt eraan wat je gaat doen

vind jij een dikke winter vacht niet erg? dan hoeft hij geen deken op
ijzers hangen van je paard af sommige hebben ze echt nodig
van wie je les wil hangt af van bij wie jij je prettig voelt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:09

Ik vind het helemaal geen stomme vraag, juist een hele leuke vraag!

Volgens mij is er maar 1 antwoord; en dat is kennis.
Lees boeken, vraag deskundigen en vraag dan altijd naar het waarom.
Paardenland is niet de meest intelligente wereld, heb ik gemerkt en veel keuzes worden echt op basis van non-argumenten gemaakt. Vraag dus altijd dóór naar de argumenten. En vraag aan mensen die ter zake deskundig zijn.

Hoewel ik het ruiterbewijs op zich een onzinnig ding vind, is het halen ervan nuttig omdat er veel info voorbij komt over bijv. ziektes etc.

Tenslotte : misschien is de cursus Paardenwelzijn van de KNHS iets voor jou? Echt bedoeld voor de beginnende paardeneigenaar.
Zie http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... =&ppCatID=

Baileyheleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:34

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie tips! Echt geweldig. Het is gewoon een beetje een verwarrende wereld, omdat er zoveel meningen bestaan...

Om nog even door te gaan op het dekenvoorbeeld: de helft van de paarden op stal hebben geen deken, en de helft wel. Ik heb 8 dekens gekregen bij de aanschaf van mijn paard, dus de keus was vanzelfsprekend (op advies van de staleigenaresse ook). Maar nu zie ik dat paard door de wei sjouwen met zo'n ding (het paard van de eigenaresse heeft er 2 op), het lijkt me niet fijn rollen en hij krijgt onwijze scheurplekken (ik heb sinds kort zo'n ding voor onder de deken besteld). Maar ik weet natuurlijk niet wat voor wintervacht mijn paard krijgt (want ik neem aan dat het grootste nadeel daarvan zweten bij rijden is?) maar zou ik dan bijvoorbeeld volgende winter kunnen beginnen zonder deken, en als hij dan een hele dikke vacht krijgt, alsnog een deken pakken?

Hartelijk bedankt voor de tips over cursussen etc. Daar ga ik zeker naar kijken!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:47

Ik kreeg mijn paard ook mét deken, dit was aan het begin van de winter en ik heb het deken er gewoon afgelaten. Ik vond dekens om dezelfde reden als jou helemaal niet fijn
Ben er echt heel blij mee dat ik deze keuze gemaakt heb, hij heeft helemaal geen extreem dikke vacht gekregen en ook echt geen last van zweten
Je kunt het volgend jaar altijd proberen als je je daar fijner bij voelt :j Mijn pony had trouwens ook nooit een dikke vacht en die stond ook gewoon altijd dekenloos

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:50

Gewoon veel vragen en vooral ook bij verschillende stallen en instructrices! Niemand heeft "de" waarheid. Gewoon iedereens mening en ideeen opzuigen en eruit halen wat voor jou het beste werkt.

En.. lees lekker ouderwets een paar goede basisboeken. Bijvoorbeeld "Ken uw paard" van H. Treffers. Op internet vind je heel veel maar het is versnipperd en iedereen zet maar van alles op internet zonder ervaring of kennis. Die boeken zijn vaak geschreven door deskundigen en dan heb je alle informatie bij elkaar.

Dan heb je gewoon wat basiskennis en voel je je minder onzeker.

Als je weet hoe een paard zijn vacht werkt kan je bijvoorbeeld veel beter een beslissing nemen over wel of geen deken. Als je weet waar een gecombineerde neusriem eigenlijk voor bedoeld is dan weet je dat je met de "aansnoerriem" niet letterlijk de mond van het paard moet dicht snoeren, wat je helaas tegenwoordig vaak ziet.
Om maar wat voorbeelden te noemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:46

Baileyheleen schreef:
Nogmaals hartelijk dank voor al jullie tips! Echt geweldig. Het is gewoon een beetje een verwarrende wereld, omdat er zoveel meningen bestaan...

Om nog even door te gaan op het dekenvoorbeeld: de helft van de paarden op stal hebben geen deken, en de helft wel. Ik heb 8 dekens gekregen bij de aanschaf van mijn paard, dus de keus was vanzelfsprekend (op advies van de staleigenaresse ook). Maar nu zie ik dat paard door de wei sjouwen met zo'n ding (het paard van de eigenaresse heeft er 2 op), het lijkt me niet fijn rollen en hij krijgt onwijze scheurplekken (ik heb sinds kort zo'n ding voor onder de deken besteld). Maar ik weet natuurlijk niet wat voor wintervacht mijn paard krijgt (want ik neem aan dat het grootste nadeel daarvan zweten bij rijden is?) maar zou ik dan bijvoorbeeld volgende winter kunnen beginnen zonder deken, en als hij dan een hele dikke vacht krijgt, alsnog een deken pakken?

Hartelijk bedankt voor de tips over cursussen etc. Daar ga ik zeker naar kijken!

Het een sluit het ander niet uit. Misschien kan ie zonder deken, misschien niet. Misschien is een dunne deken genoeg (de mijne staat nu onder 200gr en dat is ruim voldoende) maar soms niet.
Het heeft er bijvoorbeeld mee te maken hoe beschut de weide/paddock is. Bedenk bijvoorbeeld dat wanneer je het onder deken probeert je ook moet zorgen voor voldoende ruwvoer, zodat ze zichzelf warm kunnen stoken.

Stel dat ie zonder deken kan, maar dat je toch een warmte/zweetprobleem hebt, dan kun je proberen of je ermee wegkomt om alleen de keel te scheren. Werkt dat onvoldoende, kun je ook nog een streep over de buiknaad doen. Gewoon een stukje scheren dus en werkt het onvoldoende, dan ietsje meer eraf. Kom je vanzelf op het punt dat het werkt, zonder dat ie helemaal kaal geschoren wordt. Geloof me, dat werkt echt. Been there, done that en nog steeds; een van onze paarden loopt zonder deken, met kaal geschoren keel en hoe druk ze zich op buitenritten ook maakt, het zweten blijft binnen de perken en een half uurtje met een zweetdeken op is ruim voldoende om na de rit droog (op de huid!!) de wei weer in te gaan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:54

wat een leuke vraag. Doet me denken aan vroeger, toen ik het ook allemaal niet zeker wist. Ik stelde gewoon superveel vragen. En dan vooral aan mensen waar ik vertrouwen in had.

En ja, de onzekerheid gaat weg! Maar het duurt wel een poosje. vragen zoals hoeveel brok je paard moet hebben of wel/geen ijzers of dekens, daar krijg je vanzelf je eigen mening over. Wellicht moet je dat gewoon ondervinden.

Heb je niet één persoon waar jij echt vertrouwen in hebt, die een beetje hetzelfde denkt als jij? Ik heb een vriendin, zij staat naast mijn paard op stal met haar paard. Als ik twijfel vraag ik het gewoon aan haar. En vice versa. heel prettig want zo hoef ik het niet aan veel mensen te vragen.

En ja, ik zou zeggen: probeer volgend jaar eerst eens hoe het gaat zonder deken! Misschien is er geen probleem. En anders weet je dat ook weer.

veel succes en laat je niet gekmaken! Er zijn zoveel verschillende opvattingen over paarden houden. Kies uiteindelijk datgene waar jij je het prettigst bij voelt tegenover je paard.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:43

Door ervaring komt het uiteindelijk wel. Dat je zekerder zelf keuzes gaat maken, en zelf meningen gaat hebben over dingen hoe JIJ het wilt hebben. Ik ben ook best onzeker met alle dingen, al heb ik nog het 'geluk' dat ik voornamelijk alleen wordt beinvloed uit boeken, op papier, op internet omdat ik geen stalgenoten heb. Maar dat is ook weer een nadeel, want verschllende meningen voor iets is soms ook handig om jezelf te helpen dingen te bepalen.

Het komt wel, met de jaren. Ik heb mij ook flink laten beinvloeden, en super onzeker als ik keuzes moest maken. 100duizend poppetjes in mijn hoofd die allemaal verschillende dingen zeiden door al die verschillende meningen. Maar uiteindelijk leer je wel naar je gevoel te luisteren. Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en nu gaat het keuzes maken wel een stuk beter. Heb zelfs nog een pony erbij waar ik ook de verantwoordelijkheid voor heb, maar merk nu al dat dat een heel stuk beter gaat dan in het begin met mijn grote paard :D