Iemand verstand van kruiwagens? Hoeveel liter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Iemand verstand van kruiwagens? Hoeveel liter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:35

Mijn kruiwagen is vandaag in elkaar gezakt, dus tijd voor een nieuwe. Maar zit even op internet te kijken, maar heb geen idee wat voor grootte ik nodig heb :o ik had gewoon zo'n normale maat, is dat 85 liter?

Iemand die hier verstand van heeft? Zit hier wel een Welkoop in de buurt, maar die is met veel artikelen echt veel duurder, dus ga wel even op internet kijken of ik nog wat kan besparen *D

Had trouwens altijd een Fort kruiwagen, zag nu ook Hummer 8-) kruiwagens, is dat wat??

Nickeltje

Re: Iemand verstand van kruiwagens? Hoeveel liter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:37

Hummer zegt me niks.

Wij hebben net een nieuwe gekocht, een Fort, 80 liter. Het hangt er een beetje vanaf of je hem voor mesten gebruikt of voor hooi voeren.

Voor mesten zou ik niet veel groter gaan dan 80-85 liter omdat je hem anders lekker vol stouwt en nauwelijk van zijn plke krijgt omdat hij veel te zwaar wordt en voor mest ook wel een metalen, dat gaat veel langer mee.

Als het alleen voor hooi is, kan zo'n groene plastiken van 100 liter prima.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:40

bedankt voor je reactie! tis alleen voor mesten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:54

Voor het uitmesten zou ik geen kunststof nemen, die kan toch minder hebben (zoals je mestvork eens lekker op de bodem stampen om de drollen eruit te halen ) :o
Ik heb voor het uitmesten dus een metalen en voor het hooi natmaken een kunststof (beide 80 liter).
De metalen wordt ook voor tuinwerk/verbouwwerk gebruikt. De andere is puur voor hooi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:06

Ik zou als je geld hebt, eentje nemen met TWEE wielen. Het is een uitgave maar wél veel beter voor je rug. :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:33

Ik ga mee met arabesk, zeker kiezen voor een kruiwagen met 2 wielen, dat is zooooo veel handiger :j. Bovendien kun je dan ook veel makkelijker een zware kruiwagen tillen, dan hoef je namelijk niet te balanceren dus dat scheelt enorm in je last.

Heb hier een voorbeeld, deze is echt heel goed en supersterk, dus daar kun je ook met je vork in prikken zonder dat ie stuk gaat hoor. Hij is wel prijzig, maar dan heb je ook wat :j. Ik vind die kleinere dingen echt een ramp, zeker omdat ik deze gewend was -O-.
Afbeelding

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:40

op stal hebben we er ook zo 1, vandaag gebruikt.
Maar was een ramp, op de 1 of andere manier is hij wat krom geworden, en was het juist veel zwaarder als een normale kruiwagen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:44

Die met 2 wielen? Misschien is er een band lek ofzo, dan wordt ie wel zwaarder om te duwen. Maar normaal gesproken is dit ding echt geweldig hoor.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:50

de hele kruiwagen is krom geworden, vraag me niet hoe.
Aan de bak zelf kan je al zien dat hij krom is.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:41

met twee wielen is er handig :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:47

Hmm, heel apart, misschien loopt ie nu wel aan ofzo? Normaal gesproken krijg je zo'n ding ook echt niet zo gauw stuk namelijk. Ze worden vooral veel op de boerderij e.d. gebruikt, dus dan moeten ze ook wel stevig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:49

Ik stem voor twee wielen, heb al vaak genoeg gehad dat de kruiwagen met mest omkiepte in de wei... Leuk....
Wij hebben een ijzeren kruiwagen ofzo, heel handig en sterk :j Weet niet eens meer hoe oud dat ding eigenlijk al is :))

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:52

Wij hebben meerdere plastic 80 liter ford kruiwagens, mijn ervaring is dat ze alles kunnen hebben, behalve als je ze aanrijd met trekkers, shovels of mesttanken.(er zijn ook al meerdere gesneuveld)
Ben nog nooit omgevallen met de kruiwagens, alleen klots is soms wat met water rijden, maar dat is niet erg :+

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:32

We hebben beide, metalen en kunststof, die van kunststof is nog niet kapot geweest, van de metalen zijn er al diverse versleten, die gaan veel sneller stuk dan een kunststoffen.
Ik zou ook gaan voor eentje met 2 wielen, goed zoeken op internet, ook die zijn er betaalbaar te vinden en zijn , bij normaal gebruikt, heel duurzaam, succes met je keuze!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:41

Het merk hummer is flut. Wanneer je de kruiwagen in de zon zet, verkleuren de rode delen in een lekker roze kleur. De wielen worden poreus en de bak trekt krom. Ga voor een echte fort en met 2 wielen is wel fijn. Alleen is het wel moeilijk om ver genoeg de mesthoop op te rijden, om de mest wat hoger te stapelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:43

Wij hebben alleen kunststof kruiwagens van 160 liter. Ik ga met hyppolyte mee en zou zelf ook voor zo'n tweewielige (160 liter) kiezen. Zijn reuze sterk, je kunt er zo veel in doen als je kan tillen, en dat is heel wat met twee wielen. Het scheelt aardig wat ritjes lopen.

Ik denk wel dat je met een tweewielige even moet bedenken of die ook handig is om te legen bij jullie mestbult. Twee plankjes oprijden (en zelf tussen die plankjes lopen) is denk ik wat moeilijk omdat je hem meestal wat voller doet dan een eenwielige. Bij ons is dit nvt omdat wij de mest met een kraan op de bult gooien.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:43

Met twee wielen is geweldig, hier wil iedereen altijd die hebben.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:53

Ik was vergeten te zeggen, dat ik inderdaad ook een 160 ltr kruiwagen heb. Met die kleine dingen blijf je lopen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:55

Een tweewielige kun je ook met een hand duwen. Kan soms handig zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:57

Ik vind 2-wielers grote lompe dingen, met een normale ben je veel wenbaarder. Verder ben je idd geneigd om ze veel te vol te gooien en met mijn rug is dat geen strak plan. :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:58

Wij hebben 2 kruiwagens van 80 liter, 1 plastic en een metalen en het is hier altijd vechten om de plastic haha.
Die is wat lichter en ziet er nog veel mooier uit dan de metalen, beide worden gebruikt voor mest.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:02

hyppolyte schreef:
Die met 2 wielen? Misschien is er een band lek ofzo, dan wordt ie wel zwaarder om te duwen. Maar normaal gesproken is dit ding echt geweldig hoor.

als je dan toch zoveel geld aan uitkan geven neem dan meteen van die banden eronder die niet lek kunnen gaan kost 60 euro meer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:05

Maar massieve banden zijn wel zwaarder om vooruit te krijgen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:05

2 wielige kruiwagens zijn wat minder wendbaar, en de mesthoop op is lastiger. Ook de ondergrond is van belang, de 2 wielige loopt erg vervelend op hobbels, zand of wei. Dan is de enkelwielige makkelijker. Bij ons op stal staan beide types en ik heb voorkeur voor de enkelwielige.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:09

Ik vind de tweewieler juist fijn op diep zand en in de hobbelige wei. Hij kiept niet om!