Ik vraag me af hoe dit komt.
Is er een overschot aan Shetlanders? Of komen ze te vaak met te grote getalen in handen van handelaars die het niet te nauw nemen met de verzorging? Of hebben ze hun looks niet mee, worden te schattig gevonden, in een opwelling gekocht en daarna door onwetendheid van goede verzorging onthouden?
Ik heb zelf een KWPN'er en een Shetlandmeisje. Ik verzorg ze allebei evengoed en naar behoefte. Maar soms denk ik dat ik de enige ben die haar Shet op een volwaardige pensionstal met voorzieningen heeft staan. Ze komt niks te kort en wordt net zo goed verzorgd en is net zo geliefd als de KWPN'ers die er staan. Zo staat ze in de winter als de grond droog is op de wei of paddock en gaat 's avonds naar binnen. Ze krijgt ook een handje brokjes, net als haar buren en heeft zelfs op maat gemaakte regendekentjes en zweetdekentjes. Ze is me net zo lief als de Grote Man. Ze heeft de aandacht en liefde nodig en dat merk ik ook aan haar. Daarnaast wordt ze door haar bijrijdertjes ook uitgebracht op wedstrijden. Haar lange lokken ontklit ik met manenspray, als ze een werkseizoen heeft wordt ze geschoren. Haar hoefjes worden om de zes weken netjes gevijld en zonodig gekapt.
Ik sta er bij dergelijke nieuwsberichten vaak bij stil; hoe goed mijn kleine prinses het heeft en hoe haar soortgenootjes staan te verpieteren in een slecht afgezet weilandje zonder schuilmogelijkheden of bijvoer. Zelfs geen mens dat er eens een borstel overgooit. Of een knuffel komt geven.
Misschien overdrijf ik, en is mijn Shetlander een verwend nest.
Maar ik vind dat zij net zo goed liefde verdiend als het beste wedstrijdpaard.Waar zit volgens jullie de verklaring van dit verschijnsel?
Ik overweeg in de toekomst, met wat meer ruimte, ook een tweede Shet een fijn thuis te gaan bieden. Ze zijn leuk!
die van mij namelijk ook haha die word net zo behandeld als een groot paard
.
. (zie mijn profiel
)