Shetlander, de Underdog als het op verzorging aankomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nastik

Shetlander, de Underdog als het op verzorging aankomt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:10

Het valt me de laatste tijd op; de berichten van ponies die overlijden door verwaarlozing, honger, etc.. zijn vaak de kleinsten onder de ponies. De Shetlander.

Ik vraag me af hoe dit komt.

Is er een overschot aan Shetlanders? Of komen ze te vaak met te grote getalen in handen van handelaars die het niet te nauw nemen met de verzorging? Of hebben ze hun looks niet mee, worden te schattig gevonden, in een opwelling gekocht en daarna door onwetendheid van goede verzorging onthouden?

Ik heb zelf een KWPN'er en een Shetlandmeisje. Ik verzorg ze allebei evengoed en naar behoefte. Maar soms denk ik dat ik de enige ben die haar Shet op een volwaardige pensionstal met voorzieningen heeft staan. Ze komt niks te kort en wordt net zo goed verzorgd en is net zo geliefd als de KWPN'ers die er staan. Zo staat ze in de winter als de grond droog is op de wei of paddock en gaat 's avonds naar binnen. Ze krijgt ook een handje brokjes, net als haar buren en heeft zelfs op maat gemaakte regendekentjes en zweetdekentjes. Ze is me net zo lief als de Grote Man. Ze heeft de aandacht en liefde nodig en dat merk ik ook aan haar. Daarnaast wordt ze door haar bijrijdertjes ook uitgebracht op wedstrijden. Haar lange lokken ontklit ik met manenspray, als ze een werkseizoen heeft wordt ze geschoren. Haar hoefjes worden om de zes weken netjes gevijld en zonodig gekapt.

Ik sta er bij dergelijke nieuwsberichten vaak bij stil; hoe goed mijn kleine prinses het heeft en hoe haar soortgenootjes staan te verpieteren in een slecht afgezet weilandje zonder schuilmogelijkheden of bijvoer. Zelfs geen mens dat er eens een borstel overgooit. Of een knuffel komt geven.

Misschien overdrijf ik, en is mijn Shetlander een verwend nest. :P Maar ik vind dat zij net zo goed liefde verdiend als het beste wedstrijdpaard.

Waar zit volgens jullie de verklaring van dit verschijnsel?

Ik overweeg in de toekomst, met wat meer ruimte, ook een tweede Shet een fijn thuis te gaan bieden. Ze zijn leuk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:13

Ik denk dat mensen te makkelijk denken over een shet. Ze hebben immers minder nodig en ze kunnen veel hebben. Opzich is het niet erg als ze niet bijgevoerd worden, mits er voldoende gras is. In de winter is de kwaliteit van het gras toch vaak minder en dan is het geen overbodige luxe. Dat ze niet geborsteld worden is niet erg, ze hebben het huidvet juist nodig tegen de regen. En een paard staat toch het liefste buiten.

Mijn shetters staan gezellig buiten, met een schuilstal, onbeperkt hooi en ze krijgen 2x daags nog wat 'brokken'. Aandacht krijgen ze ook genoeg, dus ik denk dat die van mij ook wel happy zijn :D

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:18

capopjekop schreef:
Ik denk dat mensen te makkelijk denken over een shet. Ze hebben immers minder nodig en ze kunnen veel hebben. Opzich is het niet erg als ze niet bijgevoerd worden, mits er voldoende gras is. In de winter is de kwaliteit van het gras toch vaak minder en dan is het geen overbodige luxe. Dat ze niet geborsteld worden is niet erg, ze hebben het huidvet juist nodig tegen de regen. En een paard staat toch het liefste buiten.

Mijn shetters staan gezellig buiten, met een schuilstal, onbeperkt hooi en ze krijgen 2x daags nog wat 'brokken'. Aandacht krijgen ze ook genoeg, dus ik denk dat die van mij ook wel happy zijn :D

Ik denk ook wel dat dát de gedachte is. Ze hebben niet veel nodig. Maar mijn meisje presteerd goed en werkt hard, dus mag er ook flink getut worden met haar.

Misschien dat de Shet ook niet helemaal op waarde geschat wordt kwa kunnen enzo. Vanwege hun "grootte" kun je er niet veel meer me als je langer bent dan 1.30 en kun je algauw alleen aangespannen rijden enzo. Misschien worden ze gewoon makkelijk ingezet als grasmaaier.

En ze zijn zo leuk, slim en mooi!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:23

Ik denk dat veel niet-paarden mensen snel een shet aangeschaft hebben, toch leuk zo'n klein paardje voor de kinders?? Ze zijn ook niet duur qua aanschaf, pas later komen ze erachter wat er allemaal bij komt kijken..

capopjekop

Re: Shetlander, de Underdog als het op verzorging aankomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:27

En dan hebben ze een valse shet die bijt, want opvoeding daar hebben ze geen verstand van. Dan wordt hij maar verkocht, want de kinders vinden zo'n bijtende pony niet leuk. Zo ging dat hier bij kennissen van me. Daar kan ik zo boos om worden. Bezint eert gij begint :roll:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:38

Ik denk dat het afhangt van welke persoon je voor je hebt.

Mijn paard staat bij een shetlander, en die shet wordt echt wel super verzorgd door de eigenaresse. Hij heeft eczeem, dus heeft ze twee eczeemdekens gekocht (reserve als de andere gemaakt moet worden), ze gaat er gewoon mee wandelen aan de hand, longeren, clickertraining/vd, lange lijnen, binnenkort voor het karretje. Hij wordt even vaak geborsteld als mijn paard (in de winter niet te veel, in de zomer al eens uitgebreid met wasbeurt erbij) etc.

Verleden jaar heeft hij een ernstige peesblessure gehad (kniepees over), de prognose was niet zo goed. Ze had hem gemakkelijk kunnen laten inslapen en een nieuwe kopen, maar ze heeft er veel geld en geduld in gestoken en nu een jaar later is het zo goed als genezen en staat hij weer vrolijk op de weide en werkt aan de lange lijnen.

Je zou echt kunnen zeggen dat het enige verschil voor haar tussen de shetlander en een groot paard is, dat ze op hem niet kan rijden. Voor de rest wordt hij gewoon identiek verzorgd en behandeld :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:26

Er is al jaren een overschot aan shetlanders. 30 jaar terug kocht je zo'n beestje voor 3000 gulden, nu koop je zo'n zelfde beestje voor 150 euro.
Alles is duurder geworden door de jaren heen, met uitzondering van de shetlanders. Die zijn in waarde gedaald, mede door het overschot.

Handelaars zullen ook wel shetten hebben staan, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet goed voor kunnen zorgen.

Ze worden ook vaak te schattig gevonden en in een opwelling gekocht. Mensen weten niet waar ze aan beginnen doordat ze geen informatie verzameld hebben. Hetzelfde geldt vaak voor die o zo schattige pup die dochterlief voor Kerst krijgt. Vervolgens is de kerstvakantie ten einde en gaan kinderen en ouders weer aan het werk. Waar de pup dan moet blijven is de grote vraag.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:58

De markt in shetten is zo verschrikkelijk groot overal staan ze wel.
En de pest is vaak nog geeneens duur.
Sommige mensen beginnen er aan voor ze goed nagedacht hebben.
Kinderen vinden zo'n mini veulen wel schattig. ach hij is maar 50 euro past wel in de tuin (zulke gedachten)

Ik denk dat het hierdoor komt dat je ze vaak zo in het nieuws tegen komt helaas.
En wees gerust er zijn meer shetten die een super verwend leventje hebben :+ die van mij namelijk ook haha die word net zo behandeld als een groot paard

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:17

Zelf heb ik 3 Shetlanders, welke prima verzorgd worden.
Ze hebben net zoveel rechten als ieder ander paard op een goede verzorging.
Maar het valt mij op dat Shetlanders juist duur zijn op het moment.
Veulens misschien niet, maar de bereden kosten op marktplaats al gauw 500-600 euro...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:20

ja maar 500 a 600 euro is niet duur als je het gaat vergelijken met grotere paarden mensen kopen het toch sneller.
Het is nog minder dan een goede rashond aanschaffen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:47

Er is gewoon een overschot ;( .

Ik heb onlangs een shetje gekregen die door iemand opgevangen was 2 jaar lang, maar die hem ook weer zat was. Hij op zijn beurt heeft hem gekocht van 2 meisjes die in een opwelling deze pony op de markt in Hedel gekocht hebben omdat hij anders naar de slacht zou gaan. Maar de dametjes wonen in een flat en tsja, wat moet je dan met een ponyveulen? De man had medelijden, maar was ook verder geen paardenmens.
En nu ben ik verdorie aan het beestje verknocht :o . (zie mijn profiel ;) )

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:54

ze zijn goedkoop, ze vergen niet veel onderhoud, waardoor helaas heel veel mensen ze aanschaffen die er niet geschikt voor zijn...

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:02

Shetlanders worden vaak gezien als grasmaaiers, als vriendjes voor andere paarden zodat die niet alleen staan. Tjah, een shetlander blijft een paard, wat beweging en verzorging moet hebben. Jammer genoeg ziet niet iedereen dat. Veel mensen weten niet wat ze in huis halen, en tja, dat zorgt vaak voor verwaarlozing etc.
Of ze ook vaker verwaarloost worden dan andere paarden is natuurlijk moeilijk te zeggen. Juist omdat er zoveel shetlanders zijn, zullen er idd qua aantal meer shetlanders verwaarloost worden, maar ik denk dat het procentueel niet veel zal verschillen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:39

Mijn shet behandel ik net zo als een duur paard/pony!
Hij staat heerlijk in een paddock met een vriendje! ik wissel veel af met bezigheden, ik ga elke dag naar hem toe net als ieder ander, je merkt wel vaak aan mensen dat vinden dt shets meer kunnen hebben en minder verzorging nodig hebben!
nou echt gel.l!
Mijn poontje word als een koning behandelt en ik laat iedereen altijd maar praten!
Ik geef hem ook lijnzaad en weidekoek! en ze vitamine !
Mijn mening is dus, iedere shet heeft recht op zo`n leventje en dienen niet alleen maar als grasmaaiers en zeker niet als kinderpony! ze hebben erg veel gevoel voor humor en zijn ook zeker gevoelig hoor!
groetjes vn bren!