Goede richting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Goede richting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:00

Ik ben de kosten van een eigen pony nogmaals op een rijtje aan het zetten. Ik heb al:
Stalling
Voer (apart van stalling)
Hoefsmid
Wormenkuur
Inenten
Tandarts
Onverwachte ziektekosten.

Lessen hoeven niet! Daar stop ik mee.
Heb ik ongeveer alles? Of weet iemand nog iets belangrijks?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:01

tuig ;)
of als er bijvoorbeeld een deken kapot gaat ;)

_TB_

Re: Goede richting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:03

Ik weet niet of je wedstrijdjes wil gaan rijden?

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 18:05

Nee ik ga recreatief rijden!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:32

ik zou toch maar lessen incalculeren.. ook als je geen wedstrijden rijd is dat heel erg belangrijk.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 03:59

Lessen zou je eigenlijk wel moeten houden. Zoals Fitz al zegt... Ook buiten heb je een stevige en stabiele zit nodig, hoor.

En bij je stalling: Zit daar ook je hooi en stro bij inbegrepen? Anders horen die namelijk ook nog in je lijstje thuis. En zoals Renske zegt is tuig ook erg belangrijk. Maar denk hierbij niet alleen aan zadel en hoofdstel, want je moet een deken, borstels, dekjes, halster(s) en er zal ongetwijfeld wel eens wat stuk gaan.

off topic: gewoon uit nieuwsgierigheid
Heb je een bijbaantje of helpen je ouders mee met bekostigen?

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 09:32

Nee mijn ouders helpen mee met de kosten :o
Gelukkig!
Bij de stalling staat ze 24/7 buiten en heeft ze hooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:05

zeker niet stoppen met lesse, domste wat je kan doen als je eerste eigen paard hebt

poetsspullen
evt dekens (worden ook regelmatig gesloopt)
brok?

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:07

Het zoveelste topic over: kan ik het betalen. En ik hoef geen lessen want ik ben een topruiter en ik leer niets meer..

Succes met de aankoop van je paard, ik vraag me af hoe lang het duurt voordat hij te koop staat omdat hij onhandelbaar is!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:13

bergkraai schreef:
Succes met de aankoop van je paard, ik vraag me af hoe lang het duurt voordat hij te koop staat omdat hij onhandelbaar is!

Dat slaat ook nergens op..jij weet toch zeker niet hoe lang TS al gereden heeft?
En ik heb zelf ook nauwelijks nog les gehad met mijn eigen pony. Tsja, ik wil best, maar als ik geen fijn gevoel heb bij een instructeur, nou..dan maar geen les, als ik geen andere kan vinden. En mijn paard gaat nog steeds vooruit in ontwikkeling hoor, niet achteruit..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:21

DaniBanani schreef:
bergkraai schreef:

Dat slaat ook nergens op..jij weet toch zeker niet hoe lang TS al gereden heeft?
En ik heb zelf ook nauwelijks nog les gehad met mijn eigen pony. Tsja, ik wil best, maar als ik geen fijn gevoel heb bij een instructeur, nou..dan maar geen les, als ik geen andere kan vinden. En mijn paard gaat nog steeds vooruit in ontwikkeling hoor, niet achteruit..

En toch zit er een kern van waarheid in. Het valt me wel vaker op dat de eerste "bezuiniging" die wordt doorgevoerd het schrappen van les is, omdat men "geen wedstrijden rijdt" of soortgelijk argument.
Maar een paard moet gewoon correct onder de ruiter lopen, wil het goed blijven gaan! Dat heeft niks met wedstrijden of andere "externe" factoren te maken maar met het fysieke belang van het paard om de ruiter goed te kunnen blijven dragen.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:16

bergkraai schreef:
Het zoveelste topic over: kan ik het betalen. En ik hoef geen lessen want ik ben een topruiter en ik leer niets meer..

Ik denk dat ik heel goed in staat ben dat zelf te beslissen! Ik zeg niet dat ik niks meer kan leren. Dat kan ik zeker nog wel. Maar voor mij is een eigen pony denk ik niet hetzelfde als voor jou. Ik wil gewoon lekker rijden en een band opbouwen. De droom verwezelijken die ik al zo lang heb.. Ik respecteer je mening. Maar ik heb een andere.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:31

LoveShetten schreef:
bergkraai schreef:

Ik denk dat ik heel goed in staat ben dat zelf te beslissen! Ik zeg niet dat ik niks meer kan leren. Dat kan ik zeker nog wel. Maar voor mij is een eigen pony denk ik niet hetzelfde als voor jou. Ik wil gewoon lekker rijden en een band opbouwen. De droom verwezelijken die ik al zo lang heb.. Ik respecteer je mening. Maar ik heb een andere.

Toch is het beter lessen te houden, al is het maar 1 keer per maand. Gewoon een goed iemand, die even checkt of alles nog goed (door kan blijven) gaan. :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:32

LoveShetten schreef:
Nee mijn ouders helpen mee met de kosten :o
Gelukkig!
Bij de stalling staat ze 24/7 buiten en heeft ze hooi.

Als ze 24/7 buitendstaat moet je zeker een waterdichte deken incalculeren! Stel je voor dat ze ziek wordt, en warm moet blijven! Dan wil je een deken!
+ een zweetdeken is ook erg handig, als ie veel buiten staat.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:37

Ik wil er aan toevoegen dat les onderanderen ook belangrijk is dat je zelf dingen leert die je nu misschien nog niet weet. Als je een ervaren instructeur hebt kan die je ten eerste goed dressuur aanleren, maar van deze mensen leer je vaak ook kijken naar hoe het paard zich voelt. Zit hij goed in z'n vel, heeft hij (ik zeg maar iets) een probleem aan de hoeven, loopt ie wel lekker, past je zadel wel, rij je met het juiste bitje....
Ik wil maar zeggen van een instructeur kan je ook nog andere zaken leren dan alleen maar de dressuur onderhouden. Daarom denk ik dat het belangrijk is ook les te hebben.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:42

x_Quinta_x schreef:
Ik wil er aan toevoegen dat les onderanderen ook belangrijk is dat je zelf dingen leert die je nu misschien nog niet weet. Als je een ervaren instructeur hebt kan die je ten eerste goed dressuur aanleren, maar van deze mensen leer je vaak ook kijken naar hoe het paard zich voelt. Zit hij goed in z'n vel, heeft hij (ik zeg maar iets) een probleem aan de hoeven, loopt ie wel lekker, past je zadel wel, rij je met het juiste bitje....
Ik wil maar zeggen van een instructeur kan je ook nog andere zaken leren dan alleen maar de dressuur onderhouden. Daarom denk ik dat het belangrijk is ook les te hebben.

Hier sluit ik me helemaal by aan, we willen gewoon het beste voor je paardje en ook voor jou! Ookal kost dat meer ;)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:15

LoveShetten schreef:
bergkraai schreef:

Ok, misschien heb ik het een beetje cru gezegd maar dat komt omdat er zoveel vragen/reacties zijn zoals die van jou.

Juist met een eigen pony is lekker rijden en een band opbouwen hetgene dat een must is. Maar lekker rijden gaat niet altijd even goed als er geen les bij komt kijken (onbewust leer je jezelf dingen aan, waarbij je het paard in de weg kunt zitten). Als je een pony consequent verkeerd rijd kan dit allerlei problemen opleveren. Tuurlijk gun ik je je pony maar 'lekker rijden' en dat volhouden is vaak wel in combinatie met lessen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:55

@ bergkraai...Nu komt het wat gemoedelijker over idd.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:47

ik zou inderdaad ook af en toe een lesje nemen, als is het inderdaad maar 1 keer per maand. ik rijd zelf ook alleen maar recreatief, en heb een hele tijd niet gelesd, maar merkte op een gegeven moment dat een lesje op zn tijd neit zo overbodig is, omdat juist buiten op onregelmatig terrein je je houding zo snel gaat veranderen om stevig en lekker ontspannen te zitten, dat je al snel de echt goede houding verleerd. en da is het toch wle fijn om af en toe even een geheugen steuntje te hebben. ookal denk je dat je nog helemaal goed zit, een ander ziet dat toch beter en kan je dan weer even corrigeren, dit ook ter bescherming van je paard, zodat je die niet verkeerd gaat belasten.

en verder wat de rest al zegt, geld voor tuig (zadel,hoofdstel, halsters,borstels,dekens de hele reutemeteut)
weet neit of er een schuilstal aanwezig is? maar anders zou ik er toch eentje neerzetten, kost ook wel een hoop centjes, tenzij je een heel handige papa hebt.

en veder, heel veel plezier met je paardje straks.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 05:58

Heb je al een paardje op het oog? En wanneer heb je de mogelijkheid om een paard te gaan kopen?
Dit even puur uit nieuwsgierigheid hoor

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 09:54

kimmie88 schreef:
Heb je al een paardje op het oog? En wanneer heb je de mogelijkheid om een paard te gaan kopen?
Dit even puur uit nieuwsgierigheid hoor

Ik heb nog niet specifiek een paardje op het oog. Wel gaan we volgende week zondag bij eentje kijken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:11

Calculeer ook even je eigen kleding in. Zoals rijbroeken (die slijten ook, vooral op de fiets ;)) en stalschoenen of rijlaarzen, handschoenen, thermobroek.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:13

Les heb je echt echt nodig, ik heb het zelf ervaren.
Ik had altijd een hele goede zit, toen ik stopte met lessen en een tijdje niet meer reed begon ik weer te rijden zonder les en echt, mijn zit is zó achteruit gegaan, foutjes sluipen er snel in als er nooit iemand naast je staat om je erop te wijzen.

Dus neem alsjeblieft les, al is het maar één keer per maand.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:47

ik denk dat lessen zeker de eerste tijd erg goed zou zijn! ;) dat je daarna niet meer wil lessen moet je zelf weten :P.

Maar ik denk dat het goed is als als je pony je gaat uit proberen, en je daar hulp bij krijgt hoe je dat het beste op kunt lossen. wel een fijn idee is lijkt me! :D

En wat Bergkraai al zegt, je gaat je eigen rijstijl aan leren, en ik spreek uit ervaring dat je dan je paard goed in de weg kan zitten. ;)

Dus bedenk goed wat je doet.

Je kan later altijd nog stoppen met lessen als jij en je paard 1 zijn :D.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:52

In plaats van onverwachte ziektekosten, is het misschien verstandig om een ziektekostenverzekering in te calculeren.