Slechtere omheiningen,wie valt het ook op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

Slechtere omheiningen,wie valt het ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:09

HoiHoi!

Sory als het verkeert staat btw.

Ik weet niet wie het nog meer opvalt,maar het lijkt alsof er de laatste tijd slechtere omheiningen voor paarden en andere dieren zijn?

Ik heb laatst 1dag echt goed opgelet.
1 Kudde paarden in een wei met een lijntje prikkeldraad,op 50cm hoogte,letterlijk.
2 Shetlanders in een wei waar ze onder het hek kunnen lopen om naar een andere wei te kunnen,plus ze kunnen in een sloot terecht komen,niet dat het super erg is,maar met de sneeuw en een stijle helling waar een veulen bijstaat...
3 Schapen in een omheining van prikkeldraad wat 80cm hoog stond ongeveer.Een paar schapen waren al onder het hek door gekropen,eentje lag bijna in de sloot.En de andere konden zo de weg op lopen.
4 Bij ons op de weg zijn ook al 2 keer koeien ontsnapt op de snelweg.volgens mij eerst 3 en daarna 2 dacht ik.
Staat vast nog wel ergens in het nieuws,bij snelweg bij drachten was dat.
5 ik en mijn moeder gingen naar dorpje verderop.Liepen er 3 schapen op de weg.
6 pony's in een weiland met prikkeldraad wat heel laag staat,veulen is ontsnapt en heeft allemaal wonden,
En meer,

Ok niet iedereen kan dure houten hekken betalen.Dat hoeft ook niet.Maar dit is toch rampzalig?
Ik werd er echt even kwaad van,daarom wou ik het even van me afschrijven.
Misschien dat het meer mensen opvalt?
Misschien hebben wij het ook niet top,maar als je zoiets ziet op 1dag,ok wel punt 1 2 3 en 5.
Maar alsnog....

En hoe zou dit kunnen worden opgelost?De DB wou dacht ik prikkeldraad verbieden.
Volgens mij werkt het nog niet helemaal. Want je hoeft nog niet eens je ogen wijd open te zetten of je ziet het al.

Mvg Iris

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:22

Ik heb een godsvermogen uitgegeven aan 3 lagen draad, bielzen, goede palen en hekken, toen we ons weiland kochten. Reden: het was koeienland geweest. Her en der zaten stukken prikkeldraad, en verder was er van afrastering behalve door sloten nauwelijks sprake. En ja, de buren hadden regelmatig een koetje in de achtertuin gehad. :D Wij hebben zelfs voor de schaapjes van de overbuurman, die af en toe komen logeren, zo'n 170 meter schapengaas gezet.

Boeren zijn over het algemeen wat gemakkelijker met hun vee dan wij met onze paarden. En gezien de enorme oppervlakten, die ze vaak ook nog pachten (dus geen eigendom), kan ik het me wel een beetje voorstellen dat het geen doen is alles met 3 lagen schrikdraad te omheinen. Zakelijk gezien is het vervangen van een koe of schaap vaak goedkoper.

Van veel paardenbaasjes begrijp ik echter niet dat er vaak wel volop wordt geïnvesteerd in harnachement of kleding voor zichzelf, maar niet in fatsoenlijke omheining. Want met het verdwijnen van boerenbedrijven, worden veel voormalige koeien- of schapenlandjes nu voor paarden gebruikt, en daar staan nog steeds die ondeugdelijke hekken en het afschuwelijke prikkeldraad, met alle rotgevolgen van dien.

Apple

Re: Slechtere omheiningen,wie valt het ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:25

-> VSW

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:38

Ik heb het geluk dat mijn land al helemaal omheind is. Het is metaal met gaas minimaal 2 meter hoog.
Als ik de boel in stukken op wil breken komen er dikke palen met 2 lagen brede schriklint.

Veiligheid voor alles, dan maar iets extra uitgeven

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:14

Om de bak staan 3 linten breed schrikdraad. Op het moment dat de paarden daarin hadden gelopen, waren ze ook pleite geweest. Draden bogen namelijk helemaal door, door het gewicht van de sneeuw. Daarnaast geleid het ook nog eens waardoor je stroomvoorziening ook foetsie is.

Houten hekken zijn het beste, maar een goedkoper alternatief wat goed werkt, ben ik nog niet uit.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:36

Sientje schreef:
Van veel paardenbaasjes begrijp ik echter niet dat er vaak wel volop wordt geïnvesteerd in harnachement of kleding voor zichzelf, maar niet in fatsoenlijke omheining. Want met het verdwijnen van boerenbedrijven, worden veel voormalige koeien- of schapenlandjes nu voor paarden gebruikt, en daar staan nog steeds die ondeugdelijke hekken en het afschuwelijke prikkeldraad, met alle rotgevolgen van dien.

Idd helemaal mee eens :j

Hihi is vast wel gezellig met al die schaapjes :+

fjordina:idd veiligheid boven alles.Onze linten hangen ook snel zwak met de sneeuw.Daarom zet ik meestal een elastisch schrikdraad op de zwakke plekken.Wij hebben dan 5 lagen. 3 dikke linten en 2 dunne om de bak.
Onze wei is al helemaal dicht. schrikdraad meter verderop gaas en achter het gaas 2 lijntjes prikkeldraad zonder shok.
Maar dan moeten onze paardjes echt goed de moeite doen om door het schrikdraad heen te gaan alle boompjes struiken ect voordat ze bij het prikkeldraad zijn :))
Btw,ze hebben ook van die sterke plasticen hekken,Zeer goede hekken.Alleen dat kost wel wat dacht ik :=
En al helemaal als we 1 ha moeten afzetten.

En dan voor boeren om zo'n groot weiland met draden te omheinen is idd zeer veel werk en het kost veel geld.
Maar als er een paar koeien zijn over gereden,mis je ook wat geld.
Ok dat is niet in alle gevallen maar toch.

Verana :j idd,jammer genoeg denken veel mensen daar niet aan....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:41

Ik heb een godsvermogen uitgegeven aan palen, handvaten, oogjes, draad, stroomdraadapp en batterij etc etc om mijn wei veilig af te zetten. Het is koeienland van een boer. Het prikkeldraad mag ik niet weghalen, maar dat wil niet zeggen dat je niet 2 meter daarvoor een nette omheining neer kan zetten...
Jammer dat veel mensen dat achterwege laten en vaak nog met de mededeling dat het prikkeldraad niet weg mag..
De Anky en Scapa kleding, bandages en dekjes vliegen om je oren, maar een weiland fatsoenlijk afzetten ho maar :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:54

_rosita_ schreef:
Ik heb een godsvermogen uitgegeven aan palen, handvaten, oogjes, draad, stroomdraadapp en batterij etc etc om mijn wei veilig af te zetten. Het is koeienland van een boer. Het prikkeldraad mag ik niet weghalen, maar dat wil niet zeggen dat je niet 2 meter daarvoor een nette omheining neer kan zetten...
Jammer dat veel mensen dat achterwege laten en vaak nog met de mededeling dat het prikkeldraad niet weg mag..
De Anky en Scapa kleding, bandages en dekjes vliegen om je oren, maar een weiland fatsoenlijk afzetten ho maar :)

Geloof dat we het ontzettend eens zijn. ;)
Overigens huurden wij op onze vorige stal de stukken land, en ook daar hebben we de omheining goeddeels zelf aangeschaft (stonden al wat palen).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:56

Sientje schreef:
Geloof dat we het ontzettend eens zijn. ;)
Overigens huurden wij op onze vorige stal de stukken land, en ook daar hebben we de omheining goeddeels zelf aangeschaft (stonden al wat palen).

Idd... zie zelfs dat de woordkeuze aardig overeen komt ;)
Ik huur de wei van de boer, maar idd heb ik de weide afzetting allemaal zelf betaald. Eromheen staat zijn prikkeldraad nog.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:30

Ik sta bij een boer die zowel koeien als paarden heeft. Op het erf zelf zijn de weilanden afgezet met prikkeldraad. Maar door afstandhouders is er ook stroomdraad voor gezet. De weides aan de overkant van de weg zijn afgezet met houten hekken en schrikdraad. De bak is weer afgezet met vangrailen 2 hoog.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:51

Ook mij valt het op, maar ik moet zeggen dat het mij ook opvalt dat het toch de wat kleinere en vaak ''gemengde'' bedrijven zijn.
Vaak de wat oudere generatie, of mensen die zijn opgegroeid met een ''ouderwetse'' pa.

We hadden zelf altijd iedere sloot afgezet met schrikdraad, stel dat er een koe in de sloot komt...., of nog erger, hij kruipt er aan de andere kant weer uit en loopt over de ''snel''weg.

De jaarlingen staan bij mij achter dubbel schrikdraad, en sommige stukken met lint.
Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat er een ongeluk gebeurd door toedoen van mijn vee.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:05

Wij hebben in april ons huis gekocht,in mei/ juni konden we van de buurman nog twee stroken bij pachten. Deze stroken grenzen aan beide buiten kanten van ons grondstuk.

Hier hebben jaren schapen opgelopen en het is dan ook afgezet met schapengaas en prikkeldraad bovenlangs. Het gaas zit best nog wel diep in de grond, dus je krijgt het er ook niet zomaar uit.

Nu hadden we geinformeerd om palen in de grond te slaan.
Dit kon alleen in het natte seisoen.
Kennisen hebben ons later geholpen met het boren van gaten zodat de palen er toch eerder in konden.

De andere buurman wil het gaas weg hebben. Nu heb ik het overlegt met onze pachter. Het gaas blijft, ook om te voorkomen dat er allemaal wilde dieren in de tuin komen.
Aan de binnenzijde staan dan onze palen met drie draaden.
Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn voor eventuele ontsnappings pogingen van mijn shet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:40

moet zeggen dat het bij ons in de omgeving wel meevalt hoe slecht de omheining is. zie nergens prikkeldraad en overal hebben ze netjes stroomdraad of schapengaas. oke het is niet overal even mooi neergezet, maar de paarden/koeien/schapen blijven er wel keurig achter.
bij ons op stal hebben wij zelf twee jaar geleden ook alles opnieuw gedaan, want daar was alleen een draadje op ongeveer 60 cm hoog en ze liepen er dwars doorheen omdat er overal breueken zaten. dus hebben we een godsvermogen aan draad, palen isolatoren en handgrepen uitgegeven. hebben nu 2 lagen draad tot een hoogte van 1.30m ongeveer. werkt nu weer helemaal perfect.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:39

Wij hebben alles afgezet met dik lint(tja, officiele benaming? :+ ). Buren hebben prikkeldraad. aan die kant zetten we 1 of 2 meter daarvoor nog een rand met dik lint. De ene keer dat we t vergeten waren en de paarden naar buiten mochten op een mooie winterdag, heeft geresulteerd in een zwaar gewonde merrie met een giga beenwond omdat die in het prikkeldraad was gekomen. Brr.. Nooit meer!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:39

Ja helaas zie je ook nog steeds overal paarden achter prikkeldraad staan....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

silverbrumby schreef:
Ja helaas zie je ook nog steeds overal paarden achter prikkeldraad staan....

Iemand verder op die verklaarde ons voor gek dar er allemaal nieuwe palen de grond in zijn gegaan voor stroom. Prikkeldraad werk volgens hem veel beter :n.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:53

Smartie2004: haha, ik verbaas mij soms zo erg over dat soort mensen, zonder geweten, vooral niet je gezonde verstand gebruiken. Wat zou het toch lekker makkelijk zijn om een mens te zijn dat zich niet bekommerd om zijn dier. Weinig gelduitgave en geen bekommeringen. En helaas zijn er veel mensen die zo zijn. Goed dat jullie nieuwe palen en draad hebben!

Naast onze stal is er inderdaad ook een weiland met frieze paarden die omringt is met een net mooi hek, volgens mij zelfs nog met stroom, maar wat hangt er ook nog even tussen, juist ja prikkeldraad. :\ Als ik dan op de terugweg ben van een buitenrit komen die paarden over het randje van dat weiland hangen, en elke keer hoop ik vreselijk dat die paarden niet in het prikkeldraad komen te hangen. Moet er echt niet aan denken, ook nog lekker met die lange manen er achter hangen.

Wij hebben trouwens een fries paard op stal, die loopt echt door alle sloten ook al zijn ze 6 meter breed. Zij zwemt gewoon naar het weiland waar het meeste gras staat. Zij loop door draadjes heen of omloopt ze door door de sloot te gaan. En nu hebben wij een simpele constructie met palen en stroomdraad en whalla mevrouw blijft op haar eigen land. :)

Over schapen en koeien heb ik ook nog genoeg verhalen ja inderdaad. :\