Plaats van plassen verandere mogelijk? Zo ja, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Plaats van plassen verandere mogelijk? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:48

Hallo medebokkers,

Nou heb ik een misschien wel vrij aparte vraag maar
als het antwoord ja (en hoe) is dan ben ik tevreden :+ .

Nou hier de vraag en zoals de titel al een beetje aangeeft:

Is het mogelijk de vaste plaats van plassen bij een paard te verandere?

Het probleem (nouja probleem :P ) :

Ik heb een ruime stal waar twee ponys in staan.
De stal is voor de helft met roosters (denk aan koeienstal }:0 )
en de andere helft betonplaat. Nou plassen de dame en heer
altijd op het beton in plaats van op het rooster. Als ze nou op het rooster
zouden plassen zou dit echt heel veel schelen kwa uitmesten en mate van een vieze stal.
Daarom dus mijn vraag of het mogelijk is ze op een of andere manier op het rooster te laten
plassen in plaats van op het beton (waar het dus blijft liggen). >;)

Bedankt voor de aandacht en eventueel reactie :')

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:57

misschien spettert het minder op de plaats waar ze nu plassen?

Proberen om een paar sprieten stro/hooi op de roosters te leggen?
Mijn paard heeft een hekel aan urine wat tegen zijn benen spetterd denk ik, want die plast in hooi, gras, sneeuw, maar niet op een harde vlakke ondergrond... :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:00

kehdra schreef:
misschien spettert het minder op de plaats waar ze nu plassen?

Proberen om een paar sprieten stro/hooi op de roosters te leggen?
Mijn paard heeft een hekel aan urine wat tegen zijn benen spetterd denk ik, want die plast in hooi, gras, sneeuw, maar niet op een harde vlakke ondergrond... :+

dat was ook het eerste waar ik aan dacht: als het terugspat schrikken ze waarschijnlijk en stoppen ze...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:51

En mochten bovengenoemde tips toch niet werken (er zit zeer zeker een kern van waarheid in) is het dan niet mogelijk om een laagje op de vloer te storten, zodat deze iets afloopt (hoeft niet veel te zijn).
Op onze vorige stal had de stalbaas tijdens de bouw een grote rioolpijp (30cm doorsnede) onder de vloer gestort en nadat de vloer er lag elke 10cm een gat geboord (25mm). Dat werkte uitstekend. Deze vloeren liggen ook iets aflopend.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:29

Bedankt voor de reacties.

Over het plassen en spetteren klopt inderdaad merk in het land ook dat ze niet plassen op harde/droge stukken.
Ik heb in de stal onder ook wel stro gehad toen had ik het gewoon boven en onder maar dat heeft geen verschil gemaakt.

Zou ik dan eens moeten proberen om alleen onder stro te leggen en op het beton niks?

Over het beton erover storten en dan aflopend is inderdaad erg handig heb ik zelf ook nog aangedacht
maar weet niet of die zo mogelijk is. Maar zal het eens voorleggen aan de eigenaar van de stallen/boerderij :D.

Het idee van de rioolbuis is inderdaad erg slim bedacht, Ben alleen bang dat ik nu te laat ben om dit nog te doen ;)
(tenzij alles opnieuw word gestort ;) )

Bedankt voor de reacties en andere ideeen zijn altijd welkom..

Vast een gelukkig en gezond 2010 :D

joyce B

Re: Plaats van plassen verandere mogelijk? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:49

alleen stro leggen op de roosters zodat ze daar plassen tegen het spatten en doordat de plas tussen het stro doorzakt en gelijk door de roosters zakt, blijft het stro daar ook droger. Het andere deel zou je rubber matten op kunnen leggen, eventueel van die vochtdoorlatende matten, als dat ook maar af kan stromen naar die roosters.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:29

op het beton géén stro leggen, en op de roosters wel..
Als ze dan op het beton willen plassen, begint dat te spatten,..
Je kan de hoeveelheid stro mss wel afbouwen,
en ze belonen als ze op de roosters plassen, ipv op de beton..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:24

Bedankt voor de tips,
hab in de tijd van mijn vorige antwoord tot nu Het stro alleen beneden gehad op de roosters
en boven op het beton niks. Maar helaaas mijn kleine duivels zijn niet vanplan mee te werken }> .
Ook al spat het tegen hun benen aan ze blijven boven op het beton plassen. (geef ze nog even gewennings periode ;) )

Aangezien er nu ook stro tussen de roosters komt en de mest van de koeien daar ook nog in komt en dus over het land moet is dit onhandig
voor de giertank die raakt zo verstopt en daar is de boer niet blij mee (is bang dat die met hooivork achter me aankomt :Y) )

Ik denk dat we dan toch moeten overwegen om er een nieuw (aflopend) laagje over te doen en dan eventueel als nog maten te gebruiken.
En tot die tijd gewoon lekker veel mesten :+

Bedankt.. (nieuwe suggesties altijd welkom)