Dikke manen hoe trekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GoLizz

Dikke manen hoe trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:22

Heey!

Me pony die heeft hele dikke manen ook een hele brede manenkam (zeg 5 cm ofzo)
Maar nu is het probleem als we z'n manen trekken dan vallen er kale plekken in z'n manenkam
terwijl we hele kleine plukjes gebruiken.
trekken met een trekmesje is geen optie want dan vallen de manen niet meer te vlechten zo dik!

Hebben jullie ideeen?

gr Saskia

Mallodie

Re: Dikke manen hoe trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:24

Kappers hebben toch zo'n 'mesje' waarmee ze je voorkant doen. Het snijd de haren weg. Ik zou zeker niet beginnen knippen, dan maak je alles lelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:24

Knippen met een efileerschaar zodat het effect wat minder raar recht is?

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:26

nou het punt is dat z'n manen heel dik zijn. dus knippen of iets wat er op lijkt is geen optie..

zat zelf te denken om zo'n efileer schaar te knippen tegen de manenkam aan!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:30

Je moet proberen niet plukjes er uit te halen, maar meer her en der een haar.

Je pakt een flinke pluk manen die pak je onder met je ene hand mee en met je andere hand en de kam, kam je in tegengestelde richting, dus je toupeert de manen, als er dan zoveel haar over is in je hand wat je er uit kan trekken trek je dat er met de kam uit. Dan het getoupeerde weer uitkammen, daarmee gaan ook nog haren mee en zo verdeel je het uit te trekken haar meer en krijg je geen kale stukjes. Het is wel een werkje, maar zo word het wel het mooiste

Hoop dat ik het wat duidelijk heb uitgelegd.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:43

Ik zou ook dneken dat gewoon trekken wel gaat hoor.. Je trekt toch maar 8 haren per keer uit.. :) Dus kale plekken mag je niet krijgen, anders doe je het fout!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:51

Scheelt trouwens ook of je het na het rijden of longeren doet, dan staan de poriën mooi open.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:45

GoLizz schreef:
Heey!

Me pony die heeft hele dikke manen ook een hele brede manenkam (zeg 5 cm ofzo)
Maar nu is het probleem als we z'n manen trekken dan vallen er kale plekken in z'n manenkam
terwijl we hele kleine plukjes gebruiken.
trekken met een trekmesje is geen optie want dan vallen de manen niet meer te vlechten zo dik!

Hebben jullie ideeen?

gr Saskia

2 hengstenvlechten? of zijn de manen daar niet lang genoeg voor?

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:14

nee we willen de manen kort voor de knotjes hij staat in het 4span dus moet allemaal gelijk zijn..

En ik weet wel hoe je trekt maar z'n manen laten heel makkelijk los waardoor er kale plekken verschijnen in de manenkam!
En ookal trek ik met 8 haren tegelijk daar worden de manen niet bepaald dunner van.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:41

als je aan de onderkant van de manen begint te trekken worden ze dunner en krijg je er geen happen uit.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:27

GoLizz schreef:
nee we willen de manen kort voor de knotjes hij staat in het 4span dus moet allemaal gelijk zijn..

En ik weet wel hoe je trekt maar z'n manen laten heel makkelijk los waardoor er kale plekken verschijnen in de manenkam!
En ookal trek ik met 8 haren tegelijk daar worden de manen niet bepaald dunner van.

Maar dan trek je toch aan die haren allemaal die in die plukjes zitten, anders laten ze echt niet los. Omhoog kammen van van onderuit trekken en dan over een vrij breed stuk. Je moet er gewoon even een aantal keer voor uit trekken. Ik doe die van mij nooit in een keer, anders krijg je ineens allemaal kleine haren er tussen door, als je het 1x in de maand even wat bij trekt dan valt het wel mee.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:44

Ik denk dat Elan gelijk heeft. Je moet het bijhouden zodat ze niet zo überdik worden. Knippen helpt niet, je moet het echt uitdunnen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:24

snijden

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:08

z0rr0 schreef:
snijden

Dat is echt lelijk! :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:10

Zoals Elan het zegt en dan gewoon de eerste keer elke dag na het rijden/mennen o.i.d. een stukje doen tot je ze mooi gelijk hebt. Het is de enige manier om het echt netjes te krijgen.
Als je het snijd, dan moet je het ook eerst touperen, anders is het net alsof de geiten eraan gevreten hebben en ja, dàt is inderdaad lelijk jah. ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:32

Je zou een klittenkam kunnen proberen. Ik had een liggen voor de honden, en heb het geprobeerd bij mijn merrie met een dikken manenkam. Werkt uitstkent, ik heb haar manen goed kunnen uitdunnen. Daarnaar hoeft ik minimaal te gaan trekken. Heb net op internet gekeken voor zo'n kam en kwam deze tegen:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... mmen/29263

De kam ik heb op stal is van de merk Andori, die kun je bij de meeste dierenspecialzaken kopen.

Andere ook ervaring met een klittenkam bij de manen??

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:58

als je deze kam gebruikt heb, moet je dan alsnog uitdunnen of dunt deze ook echt goed uit?
de mijne vind het absoluut niet oke als ik dr manen eruit ga trekken, maar het wordt nu toch wel dik.
dus vandaar.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:59

fribbel schreef:
als je deze kam gebruikt heb, moet je dan alsnog uitdunnen of dunt deze ook echt goed uit?
de mijne vind het absoluut niet oke als ik dr manen eruit ga trekken, maar het wordt nu toch wel dik.
dus vandaar.

Voor mijn gevoel maakt deze soort kamen echt een verschil, ik heb behoorlijk veel haar uit de manen van mijn merrie kunnen krijgen, zonder al te veel moeite. Ik moet het nog bij werken om het helemaal in orde te krijgen, maar dit ga ik doen na een buiten rit. Ik vind het makkelijk om haar manen te trekken als ze nog warm is, doet minder zeer.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:02

Heb een heel handig trimmesje.
Dan kun je gewoon manen er tussenuit snijden. Maar ik denk indd dat je ook het beste kunt uitdunnen met zo'n effileerschaar. Dan worden de haren dunner maar je trekt er niets uit, dus ook geen kale plekken.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:43

was vergeten bij te zetten dat ik ook een uitdunmes heb gebruikt om de manen korter te maken. Nog steeds de manen niet af, maar als het warmer wordt ga ik dan trekken om het helemaal mooi te maken.

Voorbeeld uitdunmes:

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=50 ... itdunmesje