wat te doen met loopstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

wat te doen met loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:44

Begin december was het eindelijk zover, de loopstal was helemaal klaar.
Ik ben er heel blij mee... en de paarden overduidelijk ook.
Ze zijn er zo blij mee dat ze speciaal (vanaf dag 1 al) naar binnen gaan om daar te poepen en te plassen... alle 3.

Op dit moment ligt er stro in en kan ik uitmesten en opstrooien wat ik wil een paar uur later is alles maar dan ook alles doorweekt van de plas en ligt er in alle uithoeken stront.

het lijkt als of mijn paarden een wedstrijdje doen om het teretorium ofzo. maar de rang orde is verder goed verdeelt. De stal zelf loopt een soort van bol, met in het midden een betonnen gedeelte wat een klein beetje schuinafloopt naar de roosters waar de put onder zit, hier overheen liggen speciale matten. Ideaal zou je zeggen... maar helaas al het vocht loopt niet weg.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Ik mest me gek :S we hadden bedacht om er vlas in te leggen, maar weet eigelijk ook niet of dit zo'n goede oplossing is, zo loopt het vocht natuurlijk nooit meer weg en nat vlas mesten is nog zwaarder, maar hier word ik ook niet goed van.

iemand tips (oplossing)

Had

Caira

Re: wat te doen met loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:56

Ik heb rubbermatten erin liggen, ideaal en gemakkelijk schoon te maken.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:12

Ik wilde een dezer dagen net zo"n topic openen..

Mijn paardjes kunnen ook van binnen naar buiten in hun box.
Ik mest om de dag uit, en ik heb het idee dat ze het meeste binnen doen...

Waarom?? Dat is toch een lekker ligplekje??

Ik begrijp daar ook niets van..

@Caira: Zonder iets daarop?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:16

zonder iets erop ja, zijn oude koeienmatten en die vinden ze heerlijk liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:17

Ik begrijp je ondervloer niet? Die is ongelijk maar wel met een afvoer aan de zijkanten waar er roosters zitten? Kun je die afvoer niet verbeteren? Die speciale matten belemmeren die de vocht-stroom niet? Wellicht verder meer stro geven zodat het geabsorbeerd wordt?

Ik heb ook 2 loopstallen, eerst met 1 merrie die al snel de gewoonte ontwikkelde tot een mesthoek. Toen mijn tweede merrie kwam, behandelde ze die als een gewone stal door overal te mesten. Ik heb toen een periode gewoon elke dag een aantal keer alle mest en natte stro in de vaste hoek geveegd. Ook met uitmesten altijd een 'mesthoop' achter laten, en het hooi altijd in dezelfde hoek gevoerd. Uiteindelijk leerde ze dat die ene hoek de mesthoek was, en de rest voor te liggen / eten bedoeld was.

Zelf heb ik ook matten liggen + in de natte hoek doe ik nog een onderlaag van zaagsel en dan vervolgens stro. Ik heb geen goede afvoer in de stallen liggen.

Matten kan je idd zonder iets erop gebruiken, zelf strooi ik er wel bij op :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:20

Dat is waar ik sta ook wij noemen het de pony-wc en daar doe je denk ik vrij weinig aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:22

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:25

Gewoon niks erin leggen. Zodra je er een bodembedekking in doet gebruiken ze dit lekker om in te plasen of te poepen. Heeft dus helemaal geen zin. Gewoon lekker die rubber matten laten liggen. Dat is ook prima om op te liggen. Ook geen stof, dus ook nog beter voor je paard.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

Ik denk toch dat ik dan ook eens op die matten overstap..erbij dan.

Mijn shetjes die hebben ook een paar vaste mestplaatsen, maar die fjord van mij maakt er echt een mega bende van.

Zelf heb ik een ondergrond met klinkers, en aan de achterkant van de boxen een afvoergleuf als het ware.
Helt ook heel licht af de vloer.

Stond met net weer te verbazen wat een bende ze ervan kunnen maken..zelfs als het vriest..is het zeikesnat!

Rubbermatten, daar ga ik dan eens achteraan volgende week. Scheelt overigens ook weer in de mestafvoer dan he?!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:30

Misschien is een natte hoek iets? Bij ecobodem.nl zag ik rubber matten en dan heb je nog een natte hoek met bijvoorbeeld vlas of koolzaadstro. Hoeft natuurlijk niet perse van ecobodem te zijn. Volgens mij plassen paarden niet graag op iets wat spetterd. Maar je kan ze leren om alles in die hoek te doen, of buiten dat is nog mooier.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 24-12-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:30

Ja helemaal als je er niks overheen legt. Ze rennen naar binnen, piesen en poepen alles onder en gaan dan weer naar buiten. Zonde van je geld.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:33

Maar is de fjord een ruin? En de shetjes merrietjes? Ruinen zijn vaak viezer op stal omdat ze in het midden plassen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:36

Vlas mest minder zwaar uit als stro hoor ;)

Hier is stro ook geen succes!
Vlas gaat daarintegen des te beter!
Wij hebben hier in de loopstal vlas, ong 1 metertje van de deur vandaan ligt niets, ivm het mee naar buiten nemen.

gaat echt prima!
ondergrond is verder gewoon tegels

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:37

Maar dat lopen ze er dan toch gewoon weer uit!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:38

je moet een stukje voor de deur vrij laten, niets leggen dus
weet niet hoe groot je stal is ;)
hier hebben we ong 1 meter voor de deur niets liggen en een drempeltje voor de zekerheid ;)

Beetje creatieviteit :)

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:38

Je hebt twee types rubber, een welke poreus is zeg maar en het vocht naar onder kan, ik weet niet of het bij jou dan ergens heen kan lopen zodat het er niet onder blijft liggen? Deze dan altijd zo goed als droog omdat er geen vocht op blijft liggen. En je hebt waterdichte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:29

Ik heb in mijn loopstal stevige rubberen tegels met daarop vlas. De tegels laten geen vocht door, maar je hebt wel speciale die wel vocht door laten. Voorheen mestte ik altijd uit door de poep en alle natte plekken eruit te halen, maar blijkbaar moet dat bij vlas zo niet. Dus nu haal ik alleen de ergste natte plekken eruit en de poep. Een keer per week gooi ik er een nieuwe laag vlas overheen. Je krijgt dan een stevige bodem en de stal ziet er oke uit.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 15:42

Maya schreef:
Ik begrijp je ondervloer niet? Die is ongelijk maar wel met een afvoer aan de zijkanten waar er roosters zitten? Kun je die afvoer niet verbeteren? Die speciale matten belemmeren die de vocht-stroom niet? Wellicht verder meer stro geven zodat het geabsorbeerd wordt?

ik zal het proberen uit te leggen. Mijn loopstal is gemaakt in een oude varkensstal. Onder de stal loopt dus een put waar vroeger de varkensmest in liep. In het midden is betongestort wat een beetje (echt een beetje) schuin afloopt aan weerszijden zitten dus roosters waar koeien matten overheen liggen. deze liggen aan de ene kant tegen de muur en aan de schuine kant van het beton laten ze een richeltje vrij waar het rooster zit en daar zou dus het vocht weg kunnen lopen.
Meer stro helpt dus niet, dan is het alleenmaar meer uitmesten, heb ik namelijk al geprobeert.

@ de rest: Ik heb 3 ruinen waarvan ik van twee zeker weet dat ze in een normale box ook super vies zijn... Mijn jonkie weet ik niet want die heb ik zelf nooit in een box gehad.

ik denk dat ik of nog meer matten neer leg of toch overstap op vlas...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:46

Bij ons deden ze dat ook, wij hebben toen buiten de stal ergens een hele berg oud hooi neergegooid.
Toen gingen ze daar in plassen en poepen en bleef de stal schoner.
de mest schepten van die berg hooi af, de urine trok wel in de grond.
Paarden plassen niet graag op een harde ondergrond omdat dat spetterd,dus gaan ze de stal in omdat daar bodembedekking ligt.
Leg je dus buiten een berg hooi neer,dan gaan ze daar in plassen en kunnen ze in de stal droog liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:44

Bij ons maken ze er ook een bende van. Wij halen dagelijks een kruiwagen poep uit 2 stallen.
Aangezien ze nu kunnen kiezen uit een natte uitloop of een droge stal met een paar meter ervoor betegeld, kiezen ze meestal ervoor om voor of in de stallen te gaan staan. Ze poepen en plassen dus ook in de stallen.

Ik heb er ook stro in liggen. Kan niks anders strooien, aangezien ik de mest moet wegbrengen en dit (gratis) bij de boer doe waar ik dus het stro koop.
Ik kan nu ook niet niks in de stallen gooien, want plassen doen ze er ook zonder strooisel in en dan wordt het glad in de stallen (vloer is niet ruw genoeg gevlinderd).

Ik heb nu wel rubber matten besteld. Die verwacht ik volgende week.
Ben benieuwd of het dan in ieder geval al wat minder nat zal zijn.
Want mijn stallen lopen dus ook af. Van achter naar voren. En wat gebeurd er dus: ze plassen (ik heb 2 merries) dus aan de achterkant...en de plas loopt geleidelijk aan helemaal naar voor, waardoor de stal dus van achter naar voor helemaal nat wordt |o .

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:15

Misschien kan je van die urine doorlatende matten proberen. Dan heb je geen andere bodem meer nodig. (zijn prijzig maar stro e.d. is overbodig, dus uiteindelijk ben je voordelig uit)

Of je het met vlas oplost ljikt me niet. De stal zal schonerlijken maar waak is de stal dan viezer dat het lijkt wat weer minder hygienisch is.
Maar vlas kan wel een kleine oplossing zijn. Je mesten zal er wel iets minder&makkelijker van worden .

* ken het urine dat blijft liggen probleem, verschrikkelijk. Blijft mesten tot je erbij neervalt :z

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:55

sarosxx schreef:
Maar is de fjord een ruin? En de shetjes merrietjes? Ruinen zijn vaak viezer op stal omdat ze in het midden plassen.

Nee de fjord is juist een merrie, de shetjes zijn allebei hengst.
Gaat super met zijn drieen, maar jammergenoeg maakt de fjord er een bende van..

We zaten net alweer te brainstormen..

Misschien toch de boxdeur overdag dicht, hooiruif buiten maken, en snachts de deuren open, zodat ze
erin kunnen, maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in he..

Ik wil gewoon dat ze in elk geval snachts, een schone en droge ligplek hebben..