pony ontsnapt telkens uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

pony ontsnapt telkens uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:24

Wij zitten met een probleem wij hebben 6 pony's en 1 daarvan de hengst weet het altijd voor elkaar te krijgen om uit de wei te ontsnappen en op de weg te belanden.
Hiermee zijn we natuurlijk niet blij als we denken aan de gevolgen daarvan.
Gelukkig hebben we wel een goede buurman bijv de wei die onze pony dan vangt en terug in de wei zet of bij hem in de wei zet.
Onze wei bestaat uit 2,6 ha en is omringt door sloten toch hebben we bijna aan alle kanten van de sloten draad zitten maar op de 1 of andere manier lukt het hem toch om eruit te komen. Ook hebben we de draden meerdere malen veranderd.
De wei is ook zo'n 10 tot 15 min bij ons vandaan. Nu zit ik er dus aan te denken om de hengst dichterbij huis te halen of desnoods bij een stalling te plaatsen. Want moet er niet aan denken dat er iets gebeurd met de hengst of bestuurders van auto's waar hij voor kan springen.
Weet jij iets of heb je een goede tip
Is iets iets onduidelijk dan wil ik het graag verduidelijken

Pepper3

Re: pony ontsnapt telkens uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:07

even alvast weer een kleine update me vriend ging erheen om hem terug te zetten in onze wei wat blijkt nou meneer loopt gewoon over het ijs heen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:27

Heb je een sterk genoeg stroomtoestel op de draden staan ?
Als dit zo is kan het zijn dat je aarding niet goed is, vooral met het vriesweer.
De bovenste laag grond is hard en droog en geeft geen goed contact met je aardingspin.
Misschien is het nodig om een diepere pin te plaatsen, als noodoplossing kan je enkele emmers water rond de pin gieten, wel er voor zorgen dat het water in de grond loopt en niet bovenop bevriezen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:54

Dit hoort bij VSW.
Vandaar een verplaatsing van TAO-->VSW.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:56

Hebben ze genoeg te eten (hooi/gras?) Die van mij ontsnapt alleen uit de wei als hij te weinig ruwvoer daar kan vinden. Door hooi bij te voeren blijft hij braaf op zijn plek :D

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:56

hoe is je omheining??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:00

heb er ook zo eentje lopen, stroom of geen stroom deert haar niet, paar draden bij, kruipt ze handig onder of tussen. hekwerk helpt en ik hoop houten omheining ook, want dat moet uitgetest worden nog. op dat moment stond ze wel even alleen, dus hoop als ze in een groep zit het opgelost is. op de stal waar ze nu staat, staat ze samen met een paar andere, maar goed daar kan ze onmogelijk door de omheining. nieuwe stal waar ze naartoe gaat is het in principe wel mogelijk, maar hopen dat ze het niet doet. Mag er niet aan denken dat haar of iemand anders wat overkomt op die manier. Heb wel een stal overgeslaan, speciaal om de omheining (enkel lint)

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:02

Doen onze 3 fjorden ook. 1 gaat door eht draad heen en neemt de klap, de anderen gaan gezellig mee op onderzoek. In de zomer altijd weer een verrassing waar ze staan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:03

Die van mij rolt onder alles door :+ Mits hij genoeg te knabbelen heeft :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Loop je wei na of de stroom nergens wegvloeit de grond in. Als de draad oud/geraffeld is dan geleid het ook minder goed. Als hij over het ijs gaat kun je dan de ijskant niet afzetten?

Grietje was vroeger een houdini, toen ging ze eens per ongeluk op de stroomdraad staan en kreeg ze een flinke tik en sindsdien is het over. Hans klimt er doorheen, pakt het vast met zijn tanden en dan hoepa. Dus dan weet ik dat de stroom ergens knelt. Amber springt er over heen, draden verhoogt en het probleem was over. Tenzij er geen stroom op staat, dan gaat ze er weer overheen.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:16

Mijn zus had een paard van 1.62 die onder een draadje van 50cm door liep, gewoon rug eronder draad omhoog duwen en door de benen laten zakken en ff versnellen :P Maar toen stond er nog geen stroom op dus toen ze er stoom op hadden gezet deed ze het niet meer. :D

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:24

Stroom doet het we hebben de stroomdraad express verplaatst naar de andere zijde van de wei omdat die kant een dunnere sloot lag en hij dus via daar naar de wei van de buurman kon.
De andere kant is de sloot breder en daar ging die dus niet doorheen nu die sloot dus echter bevroren is en er sneeuw op ligt heeft hij volgens mij niet het besef wat nu het verschil tussen de wei en de sloot is

lalalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:01

nn
Laatst bijgewerkt door lalalla op 19-01-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

purplepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:03

Stroom is niet zielig
Laatst bijgewerkt door purplepaard op 19-01-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:03

Ik vind stroom niet zielig waar kan je dat uit opmaken ? Heel de wei is omringd met stroomdraden
Moet je me terugpakken omdat ik in je andere topic niet reageerde zoals je wil

Het is toch niet weer vakantietijd ?
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 19-01-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:04

ik heb ook zo'n kleine boeienkoningin. Door de sneeuw op de draden geleide de stroom minder goed. daardoor kroop ze er onderdoor.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:05

Het is overigens al trouwens helemaal opgelost hij ging toch door een stukje door wat niet helemaal goed dichtgemaakt was nu dat dicht is blijft hij netjes in zn wei met zn vriendjes

purplepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:26

Dat is fijn om te horen!
mvg Stelle

lalalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:34

ja super voor je en je paard en idd daad stroom is niet zielig super fijn juist

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:35

bij mijn paardje van twee mag je er wel 1000 volt op zetten, wil ie er in blijven. de tik die ie krijgt lijkt ie juist alleen maar als stimulans te zien om er nog sneller onderdoor te kruipen :(

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 11:37

haha je hebt af en toe zo van diie pony's die kijken nergens van op dat was met ons kleine shet hengstje ook hij bleek wel in de wei gelukkig. Maar bij ons was de wei in stukken verdeeld en meneer wilde altyd in het stuk staan waar ze niet mochten staan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:39

nou, de mijne loopt gewoon doodleuk het zandpad achter het weiland op hoor! of even buurten en bijkletsen op de paardenmelkerij. de buurman zet m regelmatig weer terug.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 04:54

Ja, wij hebben er ook zo een. Het is de loser van de kudde, maar draaft overal doorheen, stroom of geen stroom.
Wat geholpen heeft is dat misdaad niet loont. vastzetten en uren alleen laten staan na een uitbraak. Na 3x heeft ze het opgegeven, uitbreken betekend alleen staan en als laatste voer. In dit geval heeft dat geholpen, maar of het altijd werkt?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 05:01

mijn hengstje doet dit ook dit komt vaker voor bij hengste .. omdat ze iets ruiken .. ik zou het is proberen om hem te castreren .. als hij niet word gebruikt als dek hengst :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:37

maXcomX schreef:
Ja, wij hebben er ook zo een. Het is de loser van de kudde, maar draaft overal doorheen, stroom of geen stroom.
Wat geholpen heeft is dat misdaad niet loont. vastzetten en uren alleen laten staan na een uitbraak. Na 3x heeft ze het opgegeven, uitbreken betekend alleen staan en als laatste voer. In dit geval heeft dat geholpen, maar of het altijd werkt?

vastzetten? waaraan/waarin? misschien een idee voor onze HouDidi? Kleine boeienkoningin.