-18, alsnog aan een deken beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

-18, alsnog aan een deken beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:01

Oei oei, ik ben normaal helemaal niet van de dekens... Maar nu krijgt ik toch de kriebels.
Vannacht was het hier -18... Dat is onnederlands koud...

Ik heb een pony met een ontiegelijk dikke vacht, en een paard met een wat minder dikke vacht (kwpn).
Beide zijn goed gezond verder en krijgen bijvoeding en bijna onbeperkt hooi.
Beide hebben nooit echt dekens om gehad (op een eczeem en zweet deken na).

De paarden staan veel binnen nu, zeker in het donker. De stal is wel iets geisoleerd maar er is geen kachel oid, en ook op stal is het vrij fris.
Dus wat is nou slim op dit moment..? Of maak ik me teveel zorgen?

Caira

Re: -18, alsnog aan een deken beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:04

een deken zorgt alleen dat de haren plat gaan liggen waardoor er geen lucht tussen kan en ze niet meer isoleren. Lekker zonder laten dus. Voel gewoon even bij de basis van de oren. Daar moet het lekker warm staan. En ze moeten idd voldoende eten hebben, dan redden ze het heus wel. Hier alleen maar kacheltjes toen we net gingen controleren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:07

lekker die deken eraf laten, om de rede die ciara al zegt.
Voldoende ruwvoer is het kacheltje ;)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:10

Daar zit ik ook altijd mee. Ik vind dat mijn tinker niet zo'n berenvacht heeft als mijn fjord. Haar oortjes voelen niet superwarm maar ze staat er gewoon relaxed bij...

Ik heb trouwens mijn stal altijd open, maar ik twijfel nu of ik die dicht zou maken. Ze staan samen in een stal, met de deur dicht zouden ze wel meer warmte binnenhouden...

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 06:20

Hmm, moeilijk.. Pony zou ik zonder deken laten en de kwpn ook als ze het lijkt te redden. Probeer eerst de deuren 's avonds te sluiten en in de ochtend weer te openen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 06:42

Zorgen voor ruwvoer en zoveel mogelijk beweging.
Dát zijn de voornaamste dingen die warm houden.

Heb jij zelf echt het idee dat je paarden het koud hebben, ziet dat er zo uit, of zit het idee in jouw hoofd?

Vergeet niet dat de temperatuur waarop paarden zich het lekkerst voelen een stuk lager ligt dan die van mensen. ;)