Pony met korte manen, hoe beter verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Pony met korte manen, hoe beter verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 10:06

Hoi!

Mijn pony heeft vreselijke manen!! :(
Ik heb door een eerder topic hier op bokt, de tip gekregen om met lijnzaad/zonnebloem olie door haar voer te doen!

Ik ben daar nu mee bezig en het knapt al iets op! *D
Maar ze heeft allemaal korte stekeltjes door het schuren, en dat ziet er echt niet uit!
Ze heeft ook wel langere manen, maar daar boven allemaal stekeltjes.

Weet iemand wat ik daar tegen kan doen?? eraf scheren kijkt mij geen optie.

Ik heb geen idee of het hier goed staat maar ik dacht van wel :+

Groetjes Sabina.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-12-09 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking.

aikon

Re: Wat nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:55

Wat voor een soort is het? En wat doe je tegen de jeuk?

Mijn oudste hengst had ook lange manen, tot z'n broerdje zijn tanden er inzette. Geen gezicht! overal happen uit. heb geprobeert om alles op hand breedte te knippen, nog steeds hier en daar een hap, dus de schaar er helemaal in. Tot de manenkam kort.(snik) Na een jaar was het alweer hand breed gegroeit en word steeds langer. Het word nu gevlochten, dan blijven ze beschermd tegen andere bijtgrage tanden. Ik denk toch, als je de manen de zelfde lengte wil hebben, dat je moet knippen, en zorgen dat ze niet meer schuurt. (kost altijd veel manen)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 12:11

aikon schreef:
Wat voor een soort is het? En wat doe je tegen de jeuk?

Mijn oudste hengst had ook lange manen, tot z'n broerdje zijn tanden er inzette. Geen gezicht! overal happen uit. heb geprobeert om alles op hand breedte te knippen, nog steeds hier en daar een hap, dus de schaar er helemaal in. Tot de manenkam kort.(snik) Na een jaar was het alweer hand breed gegroeit en word steeds langer. Het word nu gevlochten, dan blijven ze beschermd tegen andere bijtgrage tanden. Ik denk toch, als je de manen de zelfde lengte wil hebben, dat je moet knippen, en zorgen dat ze niet meer schuurt. (kost altijd veel manen)

Het is een welsh! *D En wat ik er tegen doe, in de zomer kreeg ze spul over de manen , dat was tegen de jeuk maar is nu op :o

Hoe zorg ik dat ze niet meer schuurt? Ze had eerst ook lange manen en haar veulen ondertussen jaarlinger Savanna heeft ook ana haar geknabbeld, maar haar staart was het slachtoffer ervan en is weer aangegroeid! :+

aikon

Re: Wat nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:51

Ik gebruikte jodiumtinktuur bij mijn pony´s tegen het manen schuren. Maar dat zag er niet uit, bruine vlekken op schimmels, maar hielp wel. Nu zou ze geen last meer kunnen hebben van zomer exceem. Is het niet iets anders?

Na het spene van het veulen kan je de manen vlechten, Als ze weer een veulentje krijgt is herthoorn olie in manen en staart goed om te voorkomen dat ze weer kaal "gegeten" word. Dit spul stinkt wel en smaakt nog viezer. En veulens optijd mee ontwormen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:41

aikon schreef:
Ik gebruikte jodiumtinktuur bij mijn pony´s tegen het manen schuren. Maar dat zag er niet uit, bruine vlekken op schimmels, maar hielp wel. Nu zou ze geen last meer kunnen hebben van zomer exceem. Is het niet iets anders?

Na het spene van het veulen kan je de manen vlechten, Als ze weer een veulentje krijgt is herthoorn olie in manen en staart goed om te voorkomen dat ze weer kaal "gegeten" word. Dit spul stinkt wel en smaakt nog viezer. En veulens optijd mee ontwormen.

Veulen is 1,5 jaar dus nu eigenlijk een jaarlinger :+
En ze staan nog steeds bij mekaar in de wei...

Vlechten is juist niet goed, dat gaat los zitten, en als ze dan daardoor jeuk krijgt gaat ze weer schuren....

SaBiNa_S

Re: Pony met korte manen, hoe beter verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:15

Hee, iemand heeft mijn titel veranderd :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:46

Weet je de oorzaak van het schuren? Is het zomerexceem? Luizen? Of mss een te suikerrijk dieet? Als je de oorzaak weet is het makkelijker om stappen te ondernemen tegen het jeuken.

Die van mij hebben vorig jaar luis gehad. Hans werd gek als ik aan zijn manen kwam om te wassen en toen heb ik de hele boel afgeknipt. De fjordencoup staat hem verassend stoer dus ik houd het zo. Als de manen van je pony erg ongelijk zijn zou ik ze goed kort maken, dan groeien ze daarna als het goed is gewoon weer netjes aan.

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:35

Antibijt werkt wel, maar je handen blijven nog een maand heel vies smaken! :*
Je hebt ook heel veel verschillende dingen tegen manenexceem, je kan proberen of dat helpt..

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:53

Doe je iets tegen de jeuk? Want je kan het wel laten groeien, maar als ze het er dan toch af schuurt door de jeuk heeft 't natuurlijk geen zin.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:06

Lott__ schreef:
Doe je iets tegen de jeuk? Want je kan het wel laten groeien, maar als ze het er dan toch af schuurt door de jeuk heeft 't natuurlijk geen zin.

Nee, want ik weet niet wat ik dan moet doen :+ :P

Ik geef haar zonne-bloem olie, en ik kam het 5 x in de week. :D

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:15

Liberate is een creme die heel goed werkt tegen jeuk, schilfertjes in manen en staart.
het is wel nogal prijzig. ik dacht ongeveer 30 euro per pot. je doet er wel even mee hoor.
Ik zou de manen afscheren en ze dan behandelen met dit product!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:06

Poeh, 30 euro!!!

Ik moet het zelf betalen.. Dus dat is me wat tè!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:13

Maar probeer eerst te achterhalen waarom je pony schuurt. Je kunt wel vanalles uit proberen, maar mss heeft het een hele andere oorzaak. Laat je dierenarts er een keer naar kijken. Ik ging er toen ook vanuit dat het wel zomerexzeem zou zijn. Kwam de dierenarts later kijken en toen bleken het dus gewoon luizen te zijn.

En 30 euro te duur? Hoe moet dat dan als je pony dadelijk een keer koliek krijgt en geopereerd moet worden? Dan ben je nog meer kwijt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:33

Koliek is noodzakelijk, en haar manen niet;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:36

Maar schuren doen ze niet voor de lol, jeuk kan heel vervelend zijn :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:27

capopjekop schreef:
Maar schuren doen ze niet voor de lol, jeuk kan heel vervelend zijn :)

Heb je helemaal gelijk in.

Maar nu schuurt ze volgensmij niet echt meer want die kortere sprietjes worden wel wat langer...
Maar die sprietjes blijven korter dan haar andere manen.. :(