Bij vorst/ sneeuw (gladheid) uitloop, paddock of weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar zouden jullie voor kiezen??

in de uitloop
16 (17%)
in de bak
18 (19%)
in het weiland
51 (54%)
(op stal)
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94

BePa

Bij vorst/ sneeuw (gladheid) uitloop, paddock of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:03

Zoals de titel al zegt waar kiezen jullie voor?

Voor mijn 2 paarden (waarvan er 1 op ijzers staat) heb ik overdag de volgende keuzes:

in de uitloop; kleine oppervlakte zo'n 25 m2 met stenen ondergrond (GLAD)...

in de bak; zand is bevroren (glad) en ongelijk...

in het weilandje, ook bevroren en daarnaast vertrappen ze het gras enorm...

Op stal laten staan (3.5x3m kan natuurlijk ook maar dat vind ik eigenlijk geen optie)

Paarden staan sowieso met zn tweetjes met een hele grote berg hooi om ze bezig te houden.

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

ikke20

Re: Bij vorst/ sneeuw (gladheid) uitloop, paddock of weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:05

mijne gaan nou 2 x per dag ff uurtje de wei op rest staan ze binnen heb zelfde keuzes als jou alleen dan geen uitloop

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:06

Bij ons staan ze allemaal gewoon op de wei. Ze doen zelf heel voorzichtig. Geef ze gewoon flink hooi en ze vermaken zich prima. Omdat ze gewoon hele dagen buiten staan doen ze ook niet gek ofzo. Als het heel slecht is haal ik ze rond een uur of drie binnen. En anders gewoon als het donker wordt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:07

Ik heb alleen de optie stal of wei.
Die van mij staat dus nog gewoon de hele dag in de wei.
Berg hooi/kuil erbij en hij vermaakt zich wel.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:07

Ik zou ze denk ik dan in de bak zetten. Zelf staan mijn paardjes wel in de wei, maar er zijn meerdere weilanden. Als de ene kapot is, gaan ze naar en andere en zo krijgen de weilanden genoeg tijd om te herstellen. Aangezien dat bij jou niet het geval is, zou ik ze in de bak zetten. Met een berg kuil/hooi erbij uiteraard ;)
Kan je de volgende keer als het gaat sneeuwen anders niet wat vaker de bak slepen? Dan blijft het wat losser en kunnen ze er makkelijker lopen :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:08

Ik zou als ik jou was kiezen voor de wei.
Als de grond is bevroren kan je paard de grond toch niet vertrappen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:10

Overdag staan mijn paarden op de weide en s' nachts in de paddock met schuil stal. Gaat prima, letten zelf op waar ze lopen.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:13

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zo moeilijk...! Voorzichtig lopen doen ze inderdaad wel, maar die ijzers maken het extra moeilijk om grip te hebben lijkt me.

Bak slepen is een goede suggestie ik heb daarvoor helaas afhankelijk van anderen.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:17

@essie70: paarden gaan vroeg naar buiten en gedurende de dag smelt de sneeuw een beetje of lopen/schoffelen ze het een beetje weg. De bovenste laag wordt dan blubberig/glibberig en daaronder is het hard.
Ik zie sliding-sporen in het land.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:17

Kijk wel uit dat je paard op ijzers geen ijsklompen omder zijn voeten krijgt, het schijnt te helpen als je de ijzers dik in de vaseline zet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:18

je moet wel zeker zijn dat ze rustig zijn
mijne rennen dus erg veel en erg veel gekke sprongen
ook gaan ze sneeuw en bevroren gras eten dat is weer grote kans op koliek

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:48

BePa schreef:
@essie70: paarden gaan vroeg naar buiten en gedurende de dag smelt de sneeuw een beetje of lopen/schoffelen ze het een beetje weg. De bovenste laag wordt dan blubberig/glibberig en daaronder is het hard.
Ik zie sliding-sporen in het land.

Daar heb je na vannacht ook geen last meer van ;) Het gaat in het hele land 11 tot 14 graden vriezen.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:54

Hierbij een tip:

Wij slepen/rollen de bak altijd voorafgaand aan het vriezen. Dan vriest de bak egaal op en kunnen de paarden zonder problemen (zonder gaten en hobbels in de bak) naar buiten.
En dooit het overdag, dan slepen we m in de avond nog een keer.

De bak blijft meestal goed egaal en hard wanneer er een blijvende vorstperiode is. En uiteindelijk zal de harde bovenlaag van de bak rul worden als het blijft vriezen, en onstaat er een zachter zanderig bovenlaagje.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:42

Of de uitloop met stenen ondergrond sneeuw vrij maken
en dan zout strooien.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:50

Hoe gevaarlijk is het om ze nu in de wei te zetten? Mijn paard komt nu om de zoveel uur buiten in de bak en ik mag haar ook in de wei zetten op eigen risico. Mijn vorige pony stond met dit weer altijd buiten maar ben toch aan het twijfelen. Is het risico op uitglijders groot denken jullie?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:01

Zoals iemand al anders ook al schreef, ik sleep de bak als ik weet dat het gaat vriezen en gooi er strooizout overheen. Mijn paarden staan nu ook met de sneeuw nog steeds in een heel fijne bak, waarin ik ook nog gewoon kan rijden. Vandaag met de weidesleep net zolang gesleept tot de sneeuw helemaal verdwenen was en ik overal weer houtsnippers zag. Toen de paarden er lekker op. Vanavond na het longeren weer de bak gesleept en gestrooid, zodat ze morgen ook weer de hele dag in de bak kunnen lopen. (ps: 2 paarden zonder en 1 paard met ijzers, vandaar dat ik sneeuw heb weggesleept, anders kon 1 paard niet naar buiten)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:01

mijn ervaring is dat als het gevroren heeft, ze in de wei wat makkelijker lopen dan in de bak als die ongelijk is.
ik heb de keuze of de hele dag in de wei of 2 keer een uurtje in een paddock, die van mijn staat dus overdag op de wei, die was in de afgelopen natte periode al best stuk gelopen waardoor hij best ongelijk is maar vanaf morgen gaan ze naar een andere wei waar al maanden geen paarden hebben gelopen, alleen schapen maar die trappen het land meer aan en niet stuk.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:04

Een paard met ijzers onder zou ik zelf nooit in de wei zetten... dan ben je de ijzers binnen de kortste keren kwijt.

Het risico valt volgens mij wel mee verder, alleen ligt het naturlijk aan hoe vertrapt het land al voorafgaand was. Als het bij ons sneeuwt en vriest, dan zijn de sloten niet meer zichtbaar en bestaat de kans dat de paarden de sloten niet zien.

Maar wij geven het weiland in de winter altijd rust. Dus geen ervaring verder ermee...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:10

wij hebben ze in de paddock staan
deze is goed met zout bewerkt en de hoeven vetten we in voordat ze naar buiten gaan
ze hebben allemaal rondom ijzers
en dit gaat prima!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:10

Mijn paarden moeten het nu ook doen met een zand- met kokospaddock van een kleine 200 m2.

Gisteren 3 uur bezig geweest met sneeuwruimen, strooien en harken zodat mijn merrie (4-kant op ijzers) ook naar buiten kon.
Wilde dit vandaag doen maar in de winkels waar ik geweest ben was al het strooizout op.

Ben naar de drogist gereden en heb daar zig-zag watten, leukoplast en groene zeep gehaald. Heb bij mijn merrie de onderkant van haar voeten belegd met de watten, dit kruislings vastgezet met leukoplast, hier overheen een dikke klodder groene zeep en er toen oude sokken overheen gedaan.

Merrielief heeft 5 uur in de paddock gelopen zonder ijsklompvoetjes :D. Het is even werk maar vooralsnog minder werk dan de paddock sneeuwvrij maken, strooien en harken.

Morgen gaan we het weer zo doen. Misschien voor jou ook een optie, moet er wel bij zeggen dat onze bodem verre van hard is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:15

in elk geval op vlakke, en niet gladde ondergrond. verse sneeuw is in principe niet glad. Nadeel van ijzers is wanneer er zich ballen onder vormen, dan kunnen ze niet fijn meer lopen. Dus als de rest oneffen en hard en glad is, dan liever in een vlakke besneeuwde wei. Kapotlopen valt wel mee met een laag sneeuw en goed bevroren ondergrond.

Gladde ondergrond op bestrating zou ik zorgen dat je die goed sneeuw- en ijsvrij maakt door sneeuw te ruimen zodra die gladder wordt en goed te strooien en daarna laten drogen.

Ik heb ze zelf in de paddock (deels bestraat) en vandaag een paar uurtjes in de (vlak gesleepte) buitenbak met 30cm sneeuw gehad. Maar ik heb hier paarden op blote voeten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:16

Onze wei was door de blubber nog al vol met gaten. Nu dat bevroren is, is de wei geen optie. Veel te gevaarlijk. De bak is goed te slepen, dus dat is hier de eenvoudigste oplossing bij vorst. Mooi vlakke bodem. En met sneeuw blijkt het slepen dus ook een goede oplossing.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:20

Mijn merrie (blootvoets) staat gewoon 24/7 buiten met een goede bult hooi. Haar weidegenootje heeft ijzers en staat nu helaas 24/7 op stal tot de sneeuw weg is..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:21

tsja...die van mij staat normaal hele dag buiten, maar nu toch op stal. Ze zijn vandaag wel 2 uur naar buiten geweest omdat op vrijdag altijd de stallen helemaal leeg gaan (mesten) maar dat was noodzakelijk. Ik hield mijn hard vast, spekglad en ongelijk. Vind het erg dat hij de hele dag op stal moet, maar is maar een paar dagen en liever dat dan blessures.

_deempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:26

bij mij gaan ze lekker de bak in die word super onderhouden dus hebben we verder geen problemen, als het kan gaan ze af en toe nog lekker het land op.