dillemma, welke kies jij ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

dillemma, welke kies jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:46

Heey bokkers,,

Ik zit met een klein dillemma waar ik niet uitkom .. Ik loop er al de hele tijd over te denken.
Het zit zo: 4 jaar geleden kreeg ik mijn eigen paard, paard moest recupereren en ik zocht een leuk plaatsje voor haar waar ze dat kon. Daar staat ze nu nog steeds. Ze staat op een zeer grote weide samen met een ander paard. Op de weide bevinden zich 2 ruime stallen, een klein berghok (net plaast genoeg voor rijspullen, stro, hooi & voer). Net achter de stallen bevind zich een dressuurpiste, een buitenpiste (niet gedraineerd, niet verlicht). Omdat ik eigenlijk niet van plan was om echt dressuur te gaan rijden en voornamelijk wou wandelen en een beetje basis rijden was dit allemaal geen probleem. Echter, na een tijd begon mijn paard te recupereren en bleek zij een dressuurtalent te zijn. Mijn ambities kwamen boven en ik ging echt dressuur trainen. Inmiddels rijden we op M2 niveau, we proberen dagelijks te rijden maar 's winters is dat hier dus niet mogelijk. En dat is dus net het probleem.. Het is echt een paard dat bijna dagelijks gereden moet worden, omwille van dat ze graag werkt en depri word als ze dit niet mag + omwille van een klein gewrichtsprobleem in de knie. Zij is hiervoor behandeld en krijgt een supplement en zolang we rijden is er geen probleem. De problemen ontstaan als ze stil staat, dan word de knie stijf en pijnlijk, al is ze nooit echt mank, hooguit wat onregelmatig en dit alleen in de winter als ze stil staat, de andere seizoenen hebben we nooit problemen. Van de DA mag ik zo hoog dressuur gaan rijden als ik wil, dus hier geen problemen. Het probleem is dat ze inmiddels bijna 2 maand stilstaat omdat de piste eerst onder water stond, sinds vorige week bevroren ligt en nu zelfs besneeuwd }:0 Ik kan wel gaan wandelen maar ze is behoorlijk fris en verschiet dan sneller, wat ik niet echt ideaal vind met die bevroren grond ..
Voor de rest is dit een pracht locatie, ik mis alleen een binnenpiste ..
En ik mis dat zelfs zo hard dat ik nu overweeg van te veranderen van stalling.
Naar een manege ga ik nu eenmaal niet omdat ze ook dagelijks op de weide moet kunnen en ook behoorlijk wat voer wegwerkt om rond te staan.
Dus zocht ik naar prive stallingen en pensions en vond een advertentie van een particulier die nog een stal vrij had.
De stalling is in de buurt waar ik woon, +-15min met fiets, er zijn binnenstallen, buitenstallen, weides, paddock, buiten en binnenpiste in directe wandelomgeving. Prijs is ook gunstig. Particulier was zeer vriendelijk en is met mij akkoord dat paarden heel de dag buiten moeten kunnen. De pistes ga ik vaak alleen voor mezelf hebben omdat de mensen die er nog staan bijna alleen wandelen.
Ideaal denk ik toch ..
Maar ik ben zo gehecht aan de locatie waar ik nu sta en aan die mensen. Maar als ik hier blijf wil dat zeggen dat ik in de zomer enkele maanden goed kan trainen en daarna weer stilstaan.
Terwijl op de andere locatie ik kan trainen wanneer ik wil ..

Wat zouden jullie doen ? Zouden jullie wachten tot de zomer of zouden jullie al lang verander zijn van stalling ..?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:55

Hmm lastig..
K ben zelf ook een keer met mn paard verhuist ook naar een stal die me eigenlijk niets leek, Bleek ook niets te wezen :+ .

Kan je niet met je huidige stal regelen dat je het 3 maanden probeert en dan eventueel terug kan komen als het niets is?

K zou denk ik toch verhuizen als ik jou was, Kwa faciliteiten klinkt die andere stal gewoon beter voor je paard.

Dat je aan de mensen gehecht ben kan ik me wel voorstellen dat was ik ook op mn vorige stal, Gezelligheid en vrienden kan je overal wel maken en als dat niet lukt is het jammer, Maar inprincipe kom je voor je paard en niet voor andere mensen.

Kan je niet een keer gaan kijken bij die nieuwe stal?

marsyl

Re: dillemma, welke kies jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:00

Ga gewoon op zoek naar wat stallen, mocht er eentje zijn die je toch heel erg bevalt ruil je gewoon. Vindt je niet, dan blijf je gewoon.
Is er dan nergens een binnenbak in de buurt?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:05

SamSter schreef:
Hmm lastig..
K ben zelf ook een keer met mn paard verhuist ook naar een stal die me eigenlijk niets leek, Bleek ook niets te wezen :+ .

Kan je niet met je huidige stal regelen dat je het 3 maanden probeert en dan eventueel terug kan komen als het niets is?

K zou denk ik toch verhuizen als ik jou was, Kwa faciliteiten klinkt die andere stal gewoon beter voor je paard.

Dat je aan de mensen gehecht ben kan ik me wel voorstellen dat was ik ook op mn vorige stal, Gezelligheid en vrienden kan je overal wel maken en als dat niet lukt is het jammer, Maar inprincipe kom je voor je paard en niet voor andere mensen.

Kan je niet een keer gaan kijken bij die nieuwe stal?

Ik heb een afspraak om zondag eens te gaan kijken naar de stalling.
Goh of ik kan regelen dat ik het 3 maand probeer dat weet ik niet ..waar ik nu sta ligt het een beetje gevoelig, die mevrouw is een vriendin van mijn moeder, ze zien elkaar iedere dag, ik ben bang dat ze zich een beetje achter gelaten zal voelen ..en dus niet zal willen dat ik 3 maand probeer en dan weer terug kom, ook word er meestal meteen naar iemand anders gezocht als er een paard vertrekt hier, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen iemand gevonden word ..zker niet met dit weer ..
Maar je hebt gelijk de mogelijkheden liggen veel ruimer op die andere stal ..en ben er vandaag voor bij gereden en het is nog dichterbij dan ik dacht, het is even dicht als waar ik nu sta, alleen de andere kant op ..10 min met fiets, gaat toch ? :D

marsyl schreef:
Ga gewoon op zoek naar wat stallen, mocht er eentje zijn die je toch heel erg bevalt ruil je gewoon. Vindt je niet, dan blijf je gewoon.
Is er dan nergens een binnenbak in de buurt?

Ik heb ook al andere stallingen bekeken, allemaal in de buurt omdat ik er zelf moet geraken maar in de buurt kan blijkt toch nog ver zijn ..er was een stalling bij meer dan een half uur met fiets en die hadden geen buiten of binnenbak, als ik wou rijden moest ik 20 min stappen naar een prive manege om dan iedere keer 7€ te betalen voor het gebruik van de piste ..als je rekent dat ik iedere dag rijd en er zijn +- 30 dagen in de maand x 7 = 210 euro !!! Dat is wel heel veel en daarbij nog stallingsgeld ..
De andere stal was een zeer mooi locatie, gedraineerde, verlichte buitenbak maar nog verder weg ..
Dus het is niet zo makkelijk iets te vinden ..de stal waar ik nu sta is echt dichtbij en de stal die ik nu gevonden heb is even dichtbij ..dus zondag ga ik eens een kijkje nemen. :D
Jammer genoeg is er geen binnenbak in de buurt. De dichte binnenbak in de buurt is een uur wandelen en is de manege waar ik mijn paard verwaarloosd kocht, daar kom ik dus niet graag meer omdat ik weet hoe ze hun paarden behandelen .. |( Een van heb ik ook niet, anders reed ik gewoon naar een binnenbak..

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:24

Ik zou verhuizen, daar leer je ook andere mensen kennen, het is beter voor je paard, en je kunt toch lekker blijven rijden, als je hoger op wilt in de dressuur zal dat ook wel moeten.

ik wens je succes.
xxxx

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 06:16

Als je echt dressuur wil rijden, moet je verhuizen en dan nieuwe vrienden maken. Je zal waarschijnlijk ook zelf beter voelen als je ziet dat het met je paard beter gaat en dat ze altijd soepel loopt en regelmatig getraind kan worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 06:44

Ik mis in het verhaal hoe je paard nu staat...
Ook hele dag buiten? Of...? En wat is 'een hele dag'?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 08:51

Veel Belgen die ik ken, staan 's winters op een andere stal dan 's zomers, dus ik denk niet dat je stal het een gek verzoek vindt als je vraagt voor de winter naar stal met een binnenbaan te gaan en in het voorjaar weer terug te komen. Een andere oplossing waar ook nogal wat mensen voor kiezen is met de trailer (remorque) naar een binnenpiste te gaan om te trainen. Zulke extreme weersomstandigheden als nu komen niet zo veel voor tenslotte. Er is echt wel ergens een binnenbak in de buurt, maar misschien particulier. Vragen kan altijd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 11:45

TurdusMerula schreef:
Ik mis in het verhaal hoe je paard nu staat...
Ook hele dag buiten? Of...? En wat is 'een hele dag'?

Mijn paard staat van 's morgensvroeg tot 's avondslaat buiten in de wei, alleen 's nachts gaat ze op stal. Een hele dag is zo 11 a 12 uur dat ze op de wei staat.
Nu moet ze jammer genoeg wel even binnen ivm ijsklompen aan hoefijzers door sneeuw..

Urielle schreef:
Veel Belgen die ik ken, staan 's winters op een andere stal dan 's zomers, dus ik denk niet dat je stal het een gek verzoek vindt als je vraagt voor de winter naar stal met een binnenbaan te gaan en in het voorjaar weer terug te komen. Een andere oplossing waar ook nogal wat mensen voor kiezen is met de trailer (remorque) naar een binnenpiste te gaan om te trainen. Zulke extreme weersomstandigheden als nu komen niet zo veel voor tenslotte. Er is echt wel ergens een binnenbak in de buurt, maar misschien particulier. Vragen kan altijd.

Ja idd vragen kan altijd..kan het proberen maar mn moeder zal er ook wel niet mee akkoord zijn denkk.
En daarnaast heb ik geen trailer dus dat is nog een ander probleem, de enige binnenbak in de buurt is al een uur wandelen en is de manege waar ik mn verwaarloosd paard kocht en daar ga ik dus eeecht ni terug..
Maar idd mss kan ik in de zomer proberen te staan waar ik nu sta en in de winter op de andere stal ..
Deze weersomstandigheden komen idd niet veel voor maar het is zowiezo niet handig want de buitenpiste is niet gedraineerd of verlicht. Als ik 's winters thuis kom van school is het al donker, dan moet ik niet meer gaan rijden ...als het enkele dagen geregend heeft ligt die piste echt heel nat en als het vriest kei hard ..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:01

Mmm, de nieuwe stal die je gevonden hebt klinkt goed, heeft alles wat jij belangrijk vindt voor je paard. Ik zou het gewoon eens bespreken waar je nu staat. En dan vooral de voordelen opnoemen die het voor de gezondheid voor je paard heeft als je het hele jaar door zou kunnen trainen.
Tuurlijk zullen de mensen waar je nu staat het jammer vinden dat je vertrekt maar tenzij zij ineens bereid zijn om te investeren in een goede bak hebben ze eigenlijk niet zo veel te bieden. Zou het voor jou bijvoorbeeld al veel schelen als de bak verlicht is?

Vandaag ben je als het goed is naar die nieuwe stal gaan kijken. Ben benieuwd wat je er van vind.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:20

Maflinger_S schreef:
Mmm, de nieuwe stal die je gevonden hebt klinkt goed, heeft alles wat jij belangrijk vindt voor je paard. Ik zou het gewoon eens bespreken waar je nu staat. En dan vooral de voordelen opnoemen die het voor de gezondheid voor je paard heeft als je het hele jaar door zou kunnen trainen.
Tuurlijk zullen de mensen waar je nu staat het jammer vinden dat je vertrekt maar tenzij zij ineens bereid zijn om te investeren in een goede bak hebben ze eigenlijk niet zo veel te bieden. Zou het voor jou bijvoorbeeld al veel schelen als de bak verlicht is?

Vandaag ben je als het goed is naar die nieuwe stal gaan kijken. Ben benieuwd wat je er van vind.

Ja ik ga hun idd uitleggen dat het beter is voor de gezondheid van mn paard en dat ik zker nog zal langskomen bij hun, ik ga hun niet laten vallen. Investeren in een bak zullen ze niet doen, meneer is namelijk vorig jaar overleden ;( en mevrouw is dus nog alleen en weet niet zoveel van paarden, wij doen nu alles zelf daar en hadden de lamp voor de piste te verlichten gemaamkt maar mogen ze nu uiteindelijk toch niet gebruiken want dat verbruikt teveel elektriciteit vind de zoon van mevrouw en zo is het altijd wel iets ..
Dus die andere stalling bied zoveel meer mogelijkheden ..

Ik heb een afspraak straks om 14u. Ik laat hier nog wel weten hoe het ging. :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:18

Alleen al om het hierondervermelde zou ik als ik jou was naar de andere stalling gaan. Lijkt mij het beste voor je paard.

Het is echt een paard dat bijna dagelijks gereden moet worden, omwille van dat ze graag werkt en depri word als ze dit niet mag + omwille van een klein gewrichtsprobleem in de knie. Zij is hiervoor behandeld en krijgt een supplement en zolang we rijden is er geen probleem. De problemen ontstaan als ze stil staat, dan word de knie stijf en pijnlijk, al is ze nooit echt mank, hooguit wat onregelmatig en dit alleen in de winter als ze stil staat, de andere seizoenen hebben we nooit problemen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:22

Heey bokkers,

Ik ben gisteren gaan kijken naar de andere stalling.
Het ziet er daar allemaal heel goed uit. Mooi weides met schuilhokken, paddocks met schuilhokken, verlichte buitenpiste, binnenpiste, binnenstallingen etc ..
De binnenpiste was mega groot ! :P De mevrouw was heel erg vriendelijk en probeert de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden dus ze staan daar heel de dag op de weide of in de paddock en hebben altijd toegang tot hooi, zowel in wei als op stal. Voor de rest mag ik zoveel gaan en wanneer ik wil gaan. Ik mag rijden wanneer ik wil ..ik zal de pistes ook bijna altijd voor me alleen hebben want de meeste mensen daar wandelen alleen. En als ik priveles heb zorgen ze ervoor dat er niemand in de piste komt rijden of longeren etc ..
Uitmesten moet ik zelf doen maar is geen probleem want doe ik nu ook al.
Ik mag mijn eigen voer houden, 's morgens word er voor mij gevoerd en 's avonds ga ik het zelf doen.
De prijs verschilt niet zoveel als die van waar ik nu sta.
Eigenlijk helemaal ideaal toch .. :D
Ik ga er nog even over nadenken en overleggen met mijn moeder.
En de mensen waar ik nu sta ga ik nog regelmatig bezoeken, ook mijn weidegenoten ga ik nog mee afspreken en samen gaan wandelen etc .. :D
Ik denk dat het gewoon beter is zo voor mijn paard en voor mij. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:22

Klinkt alsof je de juiste beslissing, voor de nieuwe stal, al genomen hebt.

Zoals je zelf al zegt kan je natuurlijk altijd langs gaan bij je oude stalgenoten en hier of daar nog een handje meehelpen en gezellig gezamenlijk buitenritten/wandelingen maken.

Veel plezier en goede trainingen toegewenst!