Ik zit met een klein dillemma waar ik niet uitkom .. Ik loop er al de hele tijd over te denken.
Het zit zo: 4 jaar geleden kreeg ik mijn eigen paard, paard moest recupereren en ik zocht een leuk plaatsje voor haar waar ze dat kon. Daar staat ze nu nog steeds. Ze staat op een zeer grote weide samen met een ander paard. Op de weide bevinden zich 2 ruime stallen, een klein berghok (net plaast genoeg voor rijspullen, stro, hooi & voer). Net achter de stallen bevind zich een dressuurpiste, een buitenpiste (niet gedraineerd, niet verlicht). Omdat ik eigenlijk niet van plan was om echt dressuur te gaan rijden en voornamelijk wou wandelen en een beetje basis rijden was dit allemaal geen probleem. Echter, na een tijd begon mijn paard te recupereren en bleek zij een dressuurtalent te zijn. Mijn ambities kwamen boven en ik ging echt dressuur trainen. Inmiddels rijden we op M2 niveau, we proberen dagelijks te rijden maar 's winters is dat hier dus niet mogelijk. En dat is dus net het probleem.. Het is echt een paard dat bijna dagelijks gereden moet worden, omwille van dat ze graag werkt en depri word als ze dit niet mag + omwille van een klein gewrichtsprobleem in de knie. Zij is hiervoor behandeld en krijgt een supplement en zolang we rijden is er geen probleem. De problemen ontstaan als ze stil staat, dan word de knie stijf en pijnlijk, al is ze nooit echt mank, hooguit wat onregelmatig en dit alleen in de winter als ze stil staat, de andere seizoenen hebben we nooit problemen. Van de DA mag ik zo hoog dressuur gaan rijden als ik wil, dus hier geen problemen. Het probleem is dat ze inmiddels bijna 2 maand stilstaat omdat de piste eerst onder water stond, sinds vorige week bevroren ligt en nu zelfs besneeuwd
Ik kan wel gaan wandelen maar ze is behoorlijk fris en verschiet dan sneller, wat ik niet echt ideaal vind met die bevroren grond ..Voor de rest is dit een pracht locatie, ik mis alleen een binnenpiste ..
En ik mis dat zelfs zo hard dat ik nu overweeg van te veranderen van stalling.
Naar een manege ga ik nu eenmaal niet omdat ze ook dagelijks op de weide moet kunnen en ook behoorlijk wat voer wegwerkt om rond te staan.
Dus zocht ik naar prive stallingen en pensions en vond een advertentie van een particulier die nog een stal vrij had.
De stalling is in de buurt waar ik woon, +-15min met fiets, er zijn binnenstallen, buitenstallen, weides, paddock, buiten en binnenpiste in directe wandelomgeving. Prijs is ook gunstig. Particulier was zeer vriendelijk en is met mij akkoord dat paarden heel de dag buiten moeten kunnen. De pistes ga ik vaak alleen voor mezelf hebben omdat de mensen die er nog staan bijna alleen wandelen.
Ideaal denk ik toch ..
Maar ik ben zo gehecht aan de locatie waar ik nu sta en aan die mensen. Maar als ik hier blijf wil dat zeggen dat ik in de zomer enkele maanden goed kan trainen en daarna weer stilstaan.
Terwijl op de andere locatie ik kan trainen wanneer ik wil ..
Wat zouden jullie doen ? Zouden jullie wachten tot de zomer of zouden jullie al lang verander zijn van stalling ..?
.
Een van heb ik ook niet, anders reed ik gewoon naar een binnenbak..
en mevrouw is dus nog alleen en weet niet zoveel van paarden, wij doen nu alles zelf daar en hadden de lamp voor de piste te verlichten gemaamkt maar mogen ze nu uiteindelijk toch niet gebruiken want dat verbruikt teveel elektriciteit vind de zoon van mevrouw en zo is het altijd wel iets ..
De mevrouw was heel erg vriendelijk en probeert de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden dus ze staan daar heel de dag op de weide of in de paddock en hebben altijd toegang tot hooi, zowel in wei als op stal. Voor de rest mag ik zoveel gaan en wanneer ik wil gaan. Ik mag rijden wanneer ik wil ..ik zal de pistes ook bijna altijd voor me alleen hebben want de meeste mensen daar wandelen alleen. En als ik priveles heb zorgen ze ervoor dat er niemand in de piste komt rijden of longeren etc ..