Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
!
Vanaf april tot november staat ze 24/7 op 't land.
). De stal waar ik daarna heen ging daar stonden ze 2 uur p/d op de paddock met zn allen. Dan speelden ze ook en wilden ze niet naar binnen. Bij de stal daarna gingen ze de hele dag in de paddock. En nu staan we bij een stal waar ze van half een tot vijf uur buiten op de wei staan, en s'ochtends in de bak... dus we zijn steeds ietsjes beter gaan staan! Ze staan nu alleen niet buiten omdat de grond keihard is. En als het regent en mijn paard staat in de bak met de stal open, loopt hij recht de stal weer in
. Dus dat vindt hij niks. Arabesk schreef:3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard
21 uur aaneengesloten in een box staat
- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten
Dat is zeer schadelijk voor een paard zijn gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk!
Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?
Rapperijder schreef:Arabesk schreef:3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard
- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten
Dat is zeer schadelijk voor een paard zijn gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk!
Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?
Tussen droom en daad... staat het echte leven in de weg.
Ik denk dat ik deze discussie al eens met jouu gevoerd heb, maar een pensionstal die in een streek met zware kleigrond ligt kan écht niet zomaar alle weilanden de hele winter door laten vertrappen.
Mijn paard komt elke dag van 8 tot 14u buiten in een groep, maar de rest van de dag (en de nacht) staan ze binnen omdat de weiden anders te erg beschadigd raken. Aan de poort en de drinkbak zakken we nu al tot onze enkels weg.
En nee, dat maakt van ons géén paardenmishandelaars. Als ze in hun box de hele dag kunnen knabbelen op stro en voordroog zijn ze heus wel bezig!
Rapperijder schreef:Arabesk schreef:3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard
- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten
Tussen droom en daad... staat het echte leven in de weg.
Ik denk dat ik deze discussie al eens met jouu gevoerd heb, maar een pensionstal die in een streek met zware kleigrond ligt kan écht niet zomaar alle weilanden de hele winter door laten vertrappen.
Mijn paard komt elke dag van 8 tot 14u buiten in een groep, maar de rest van de dag (en de nacht) staan ze binnen omdat de weiden anders te erg beschadigd raken. Aan de poort en de drinkbak zakken we nu al tot onze enkels weg.
En nee, dat maakt van ons géén paardenmishandelaars. Als ze in hun box de hele dag kunnen knabbelen op stro en voordroog zijn ze heus wel bezig!
Arabesk schreef:Dit vind ik niet helemaal een terechte aanname. Op steeds meer stallen hebben de paarden wel degelijk fijn contact met elkaar in de stal.3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard
- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten
. Plus, je bent die zomerwei dan ook nog eens kwijt in de zomer.
.. Als mensen net zoveel tijd in hun wei en weidegang van hun paard zouden stoppen als dat ze willen scoren op wedstrijden dan kwam het allemaal goed. Maar een paard 24/7 binnen houden is ten eerste makkelijker -> geen vies paard en ten 2e makkelijker want de wei gaat niet kapot.
. Rotstraal en mok hebben mijn paarden niet, ik houd alles elke dag in de gaten en ze kunnen droog staan wanneer ze willen (beton, tegels en droge grond met overkapping).