Fysio, kraken, masseren enz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Fysio, kraken, masseren enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 16:07

Ik heb geen idee of het hier wel goed staat ;)

Ik hou zelf niet zo van al dat gedoe met je paard, dus fysio, kraken en wat dan ook allemaal. Meer omdat er steeds weer wat nieuws bedacht wordt waar je dan klauwen vol met geld aan kan besteden. Op stal worden er af en toe clinics gegeven, de laatste was over massages met daarbij aansluitend het passen van zadels, oftewel kijken of de zadels daadwerkelijk wel pasten. Had mezelf niet opgegeven voor de clinic maar kon vanaf de zijkant een hoop meekrijgen. Leuk het 1 naar het andere zadel werd afgekraakt niks was er goed aan merk of geen merk, op maat gemaakt of niet. Zij hadden het systeem, dat was het enige wat goed was. Vond het jammer dat ze dat zo erg probeerden te verkopen.
Mijn ponie wordt af en toe ook gekraakt. Doet mijn instructrice soms na het rijden dan trekt ze aan dr staart en alles is weer lekker los. Ik moet toegeven je merkt het wel met buigen. Maar wat ik zo jammer vind is dat dit bij sommige de manier gaat worden van oplossingen zoeken bij het verkeerde probleem. Geen paard dat niet kan bewegen, maar de ruiter die alles blokkeert. Ik weet nog steeds niet wat ik van al die methodes moet denken. Misschien omdat ik daar niet 100% voor overtuigd ben nog. Dus als iemand mij kan overtuigen graag!!!

Wat vinden jullie van al deze mogelijkheden/manieren om je paard zo optimaal te houden??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:13

jouke_h schreef:
Ik hou zelf niet zo van al dat gedoe met je paard, dus fysio, kraken en wat dan ook allemaal.

Mijn ponie wordt af en toe ook gekraakt. Doet mijn instructrice soms na het rijden dan trekt ze aan dr staart en alles is weer lekker los. Ik moet toegeven je merkt het wel met buigen.

Je spreekt jezelf wel tegen :D .
Ik ben het met je eens dat het geen zin heeft een chiropracter, osteopaat, fysio oid langs te laten komen als er daarna weer een ruiter op klimt die hem binnen de kortste keren weer zo vast als een huis rijdt.
Mijn paard is recht gezet en los gemaakt en nu ben ik het verder rij technisch aan het oplossen en haar hele lijf aan het trainen. Bij haar waren alle problemen ontstaan na vastliggen in stal. Door een blessure aan de rug pees was ze daarna haar hele lijf verkeerd gaan belasten en "overcompenseren". Eerlijk gezegd laat ik haar nu wel elk jaar even na lopen door een chiropracter/osteopaat.In sommige gevallen kan een paardenlijf het zelf niet oplossen en heeft even een zetje in de goede richting nodig.

Over zadels kan ik kort zijn . Je wilt niet weten hoeveel paarden er blessures oplopen door een slecht passend zadel. Ik juich het alleen maar toe dat mensen zich bewust worden dat er veel verschil zit tussen zadels en zadels. En dat niet ieder zadel dat op het oog goed ligt dat ook is. Jammer dat er bij jullie dan net iemand was die alleen haar eigen merk promoot. Dat maakt het natuurlijk minder geloofwaardig.

jouke_h

Re: Fysio, kraken, masseren enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:39

Dat weet ik maar dat is omdat ik nog niet 100% overtuigd ben. Er zitten echt goede dingen tussen. Ik ben ook zeker van mening dat je zadel goed moet passen en desnoods weer een nieuwe mocht je paard mega veranderd zijn in bouw. Maar hier kwam geen enkel merk tussen. Niks was er goed aan. Nou op zon moment ga ik me ook weer tegen zulke dingen keren.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:52

nou denk dat die zadelpasser idd alleen op geld uit was en dat maakt het wel een beetje ongeloofwaardig. de zadel maker die ik erbij had vorige week die was zeker geen zadels aan het verkopen want wou zelf kijken of hij het zadel wat erop lag niet aan kon passen. nou was dit niet mogelijk vanwege dat het niet mijn eigen was heb nu bij deze zadelmaker een tweedehands zadel gekocht en is hij met passen en meten en opvullen wel 2,5 uur bezig geweest zonder extra kosten in rekening te brengen. van zoiemand kan je niks zeggen lijkt me

ook heb ik mijn draver 2 keer naar de osteopaat gehad want dat ik haar kocht zat ze vast en wilde eigenlijk niet galoperen en draven hield ze haar rug vast. nu na twee behandelingen gaat het super en waarschijnlijk hoeft ze niet nog een keertje al komt ze nog wel keertje kijken. ik heb echt mega veel verbetering gemerkt paard zit veel beter in zijn vel en dat vind ik wel belangrijk ik vond het dus mijn geld waard. moet wel zeggen paard heeft een aantal jaren met de sulky op de baan alleen maar links om gereden en daardoor zat ze vast.

je moet natuurlijk wel een goede vinden en dat is latig sterkte ermee

groetjes nanny

jouke_h

Re: Fysio, kraken, masseren enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:55

Nou ik heb ook liever een onafhankelijk iemand die mijn zadel 'keurt'. Die mij dan op de goede weg helpt naar een goed passend zadel. Maar als je je paard door de osteopaat laten behandelen, ga je dan sneller terug mocht er iets niet helemaal lukken??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:10

Ik denk wel dat als je eenmaal een osteo oid bij je paard gehad hebt en je daarna merkt dat het paard soepeler werd je sneller aan de bel trekt als het paard daarna weer iets aangeeft. Dat komt volgens mij omdat je de signalen sneller herkent. Natuurlijk kun je veel dingen rijtechnisch oplossen maar als een paard aangeeft dat hij niet lekker in zijn vel zit laat ik hem zeker even nakijken.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:14

nou geen idee daar heb ik niet zoveel ervaing mee want heb mijn paard nu bijna een jaartje en liep tegen een aantal blokades aan en was van mening dat ik zeker uit wou sluiten dat ik haar geen dingen zou laten doen die eigenlijk niet konden omdat het haar pijn zou doen. de osteopaat heeft gezegd dat ze goed vast zat maar was na de eerste keer al een stuk opgeknapt en dat vond zij ook . mag er nu voorlopig mee rijden en mochten er wel problemen zijn dan moest ik het laten weten . over het algemeen vind een ostheopaat altijd wel wat alleen niet elk paard heeft er last van werk zelf op een manege en ook voor paarden met problemen komt ze langs soms alleen even checken en nu we het rustiger hebben kijkt ze ook naar paarden waar op het oog niet zoveel mis mee is . want zitten natuurlijk een hoop beginners op en dat kan voor een paard geen kwaad om eens even gecheckt te worden.

nanny

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:15

Als je paard iedere keer gekraakt moet worden vraag ik me af hoe je rijdt... Of hij heeft een blokkade ergens zitten die niet weggaat met het kraken van de staart maar er wel voor zorgt dat die bij de straat telkens weer terugkomt door het compenseren.

Het is geen gedoe met je paard, het is je paard helpen om zich lekker te voelen.

En idd. Ik vind het niet heel gek dat er zoveel zadels niet pasten... kijk hoeveel mensen er gewoon een zadel kopen bij de divoza en op hun paard neerleggen.. tja :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:25

Dat "trekken aan de staart" ken ik wel, is alleen een beetje zinloos wanneer je de rest er niet bijneemt.
Dus ja, osteopatie, fysio en massage hebben echt hun nut, maar alleen als je ook bereid bent om kritisch naar je eigen doen en laten te kijken. Over dat laatste hab ik dan toch zo wat twijfels.

Dat geintje met alles afkraken ten gunste van "hun" systeem is niks nieuws; been there, seen it. Dat soort figuren wil ik alleen aan mijn paarden hebben als ik er behoefte aan heb om mijn lachspieren weer eens een grote beurt te geven.
Of er een kern van waarheid in hun opmerkingen schuilt kan ik natuurlijk niet zomaar beoordelen, maar feit is wel dt heel erg veel; zadels gewoonweg niet passen; nog afgezien van het feit dat hele volksstammen hun zadel veel te ver naar voren leggen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:50

Ik weet niet of er steeds weer iets "nieuws wordt bedacht". Fysiotherapie, chiropractie, (sport)massage, acupuntuur en heel veel andere vakgebieden bestaan al jaren voor mensen en hebben hun nut bewezen. Gezien de omvang van de paardensport lijkt het me niet meer dan logisch dat iemand op het idee komt dat deze vormen van therapie ook zinvol kunnen zijn voor paarden. Een groot probleem is dat er ook een hoop kwakzalvers rondlopen, maar daar kun je zelf enige controle op uitoefenen toch? Internet staat vol met ervaringen, zowel positief als negatief. Mijn hoefsmid (ik ga ervanuit dat iedereen die noodzakelijk vindt) heb ik gevonden door rond te vragen, op internet te zoeken en na te gaan wat hij voor opleiding had. Daarna een eerste bekapbeurt en omdat ik daarmee tevreden was heb ik nu een vaste smid. En mijn paard is buitengewoon makkelijk bij de smid, maar dat hou ik graag zo dus heb ik wat tijd gestoken in een zoektocht naar een goede smid. Ik zou het best handig vinden om een instructrice te hebben die kan kraken, maar dan wil ik daar wel graag een diploma bij zien. Dat iemand goed les kan geven is niet hetzelfde als de kennis en ervaring hebben om een paardenlijf te behandelen (vind ik dan, je schrijft er niet bij of je dat bent nagegaan dus ik weet niet of jouw instructrice ook voor kraken is opgeleid).

Ik geloof direct dat je vanaf de zijkant een hoop mee kan krijgen. Alleen lopen er in de (paarden)wereld heel veel mensen rond die vanaf de zijkant een hoop meekrijgen en daar een mening op baseren. Misschien niet altijd dezelfde mening als die van de mensen die niet aan de zijkant stonden, maar wél zelf meedoen. Is jouw mening alleen gebaseerd op wat je van de zijkant hebt meegekregen of heb je aan alle mensen die aan die clinic meededen gevraagd wat zij er zelf van vonden? Of zij bijvoorbeeld ook vonden dat de clinicgevers heel erg probeerden iets te verkopen?

Misschien moet je gewoon eens zelf meedoen als er iets georganiseerd wordt, of zelf met een masseur/zadelmaker/fysio of weetikveel praten als zo iemand bij jullie op stal komt. Ervaringen uit de eerste hand zijn vaak net wat anders dan van een afstandje en een goede vakman/vrouw vindt het vaak juist heel leuk om uit te leggen wat hij/zij doet en waarom. Je leert er altijd wel iets van, leuk toch?

Als een reeks therapieën met bijbehorende rekeningen gebruikt wordt als oplossing voor een verkeerd probleem klopt er inderdaad iets niet. Maar ook hier ligt denk ik een deel van het probleem in de integriteit van de therapeut. Als je als fysio gevraagd wordt om een probleem voor een paard op te lossen, maar eigenlijk zie je direct dat het paard geen probleem heeft maar zijn ruiter, moet je dat durven zeggen. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd makkelijk is en dat niet iedereen dat altijd doet. Ze zijn er echter wel, zo ken ik een goede zadelverkoopster die regelmatig 'nee' verkoopt. Nu loopt haar bedrijfje goed, maar toen ze net begon was het voor haar eigen portemonnee niet altijd gunstig om iemand uit te leggen dat zij geen zadel kon leveren voor bijvoorbeeld een bijzonder korte rug. Of dat de ruiter fysiek zo slecht bij zijn paard paste dat dat hooguit opgelost kon worden met een heel duur handgemaakt zadel (die zij overigesn zelf niet verkoopt, dus geen geldklopperij). Ik heb mijn zadel dan ook bij haar gekocht en ben daar nog steeds erg blij mee.