hengstevlecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lott__

hengstevlecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:13

Ik weet niet of het hier hoort, maar ik wist niet waar het anders zou moeten..

Ik heb een verzorgpony, en zij heeft redelijk dikke manen. Als we een hengstevlecht bij haar maken, zakt die heel snel uit enzo. Het is dan binnen 5 minuten weer heel lelijk.
Kan ik hier iets aan doen of moeten we dan maar geen hengstevlecht bij haar maken? :'3

Caira

Re: hengstevlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:24

strakker vlechten en geen troep in de manen spuiten.

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:29

Caira schreef:
strakker vlechten en geen troep in de manen spuiten.

Strak vlechten doen we.. en dingen in dr manen spuiten doen we niet. n_n

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:29

Als ze op stal staat zou ik het niet te straak vlechten vanwege schuren. Heb je de vlecht alleen met rijden kan je er ook 2 boven elkaar vlechten dan zakken ze minder snel uit. En net als wat caira zegt niet teveel spul erin spuiten. antiklit maakt glad. Baby olie kan je dan beter gebruiken.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:37

probeer in plaats van een invlecht een opvlecht te maken.
dat blijft bij mij altijd heel erg mooi zitten.

hoe doe je dat: in plaats van bovenlangs vlecht je onderlangs.
dan gaat de vlecht als het ware "op" de manenkam liggen in plaats van 'erin'.

je begint gewoon bovenaan met drie gelijke plukken (qua dikte dan he, lengte maakt niet uit).
de pluk die het dichtst bij het oor van je paard zit leg je als eerste onder de middelste pluk
daarna vlecht je de linkerpluk onder de pluk die nu de middelste pluk is geworden (die eerst rechts zat).
en dan pak je steeds bij de rechterpluk een plukje haar qua dikte even groot, en blijf je steeds onderlangs vlechten.

ik hoop dat je het een beetje begrijpt. maar dan krijg je dus een opvlecht en die blijft prachtig zitten.

groetjes en succes!!
Laatst bijgewerkt door easterimage op 15-12-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:37

Schuren doen ze niet snel hoor, ik heb ze hier 24/7 in de vlechten staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:38

Juist niet te strak vlechten inderdaad! Je kan beter met heel veel kleine plukjes vlechten dan met een paar dikke plukken. En probeer eens te vlechten terwijl je paard zijn hoofd een beetje omlaag heeft (bijvoorbeeld even een pluk hooi voeren op de grond tijdens het vlechten)
Niet vanwege het schuren, maar als een paard de nek strekt dan trekt hij zich zijn haren uit en de vlecht los als het te strak tegen zijn hals aan zit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:39

MysticTinker schreef:
Juist niet te strak vlechten inderdaad! Je kan beter met heel veel kleine plukjes vlechten dan met een paar dikke plukken. En probeer eens te vlechten terwijl je paard zijn hoofd een beetje omlaag heeft (bijvoorbeeld even een pluk hooi voeren op de grond tijdens het vlechten)
Niet vanwege het schuren, maar als een paard de nek strekt dan trekt hij zich zijn haren uit en de vlecht los als het te strak tegen zijn hals aan zit.

Das een fabeltje hoor, doen ze echt niet. 8-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:22

Die van mij heeft toch echt 4 jaar geleden een hele pluk manen uitgetrokken hoor, toen een verzorgertje te strak had gevlochten.. Dat is nooit meer helemaal teruggegroeid, echt heel erg zonde!
Probeer maar eens te vlechten met het hoofd op de grond, dat zie je wat een verschil!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:38

Caira schreef:
MysticTinker schreef:

Doen ze wel... Als mijn shet een hengstenvlecht heeft en hij strekt zijn hals is hij uitgezakt..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:41

als ze de hals strekken zakt hij wel uit, zal het haar breken er uit gaan dan heb je mega strak gevlochten denk ik!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:41

Shauni schreef:
Caira schreef:

Doen ze wel... Als mijn shet een hengstenvlecht heeft en hij strekt zijn hals is hij uitgezakt..

Dat heeft te maken met de manier van vlechten, niet met de strakheid. Ik vlecht al 6 jaar mijn merrie in omdat de manen anders op de grond hangen bij het eten. Ik vlecht superstrak en laat het 3 weken inzitten en nog nooit 1 plukje eruitgetrokken hoor.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:56

als je ze op stal heb zou ik gewoon enkele vlechten leggen.. als je wedstrijd heb kun je er evt beetje gel in doen. dan blijft het wel zitten..:)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:53

Onderhands opvlechten net zo als easterimage zegt, net zoals bij de trekpaarden ;) je kant evt ook een stukje touw meevlechten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:39

Je zou de manen ook nog in 2en kunnen splitsen en dan aan beide kanten tegen de manenkam de vlecht opvlechten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:10

Je kunt de manen over de hals halen, dus niet aan de kant vlechten waar de manen naartoe hangen, maar juist aan de andere kant. Dan blijft hij ook beter zitten.