vlas of zaagsel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:40

Mijn paard stond 24/7 op het land maar hij gaat weer op stal met een stukje wei er bij.Hij eet zijn stal leeg als hij op stro staat,dus ga ik over op vlas of zaagsel.Wat is nou het verschil,wat is beter of wat blijft langer droog? Hij stond al eens op vlas maar ik vind het snel nat en vies.

x_Quinta_x

Re: vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:42

Ik weet van zaagsel dat het de stal wel goed droog houdt en ikzelf vind dat de stal dan minder stinkt, maar de hoeven kunnen er ook zeer droog van worden en dat is dan weer een nadeel.
Eet je paard alle soorten stro op, want ik geloof dat er ook stro-soorten zijn die niet voor te eten zijn, als je snapt wat ik bedoel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:43

Weet ik niet ik heb maar 1 soort gebruikt.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:48

Hallo TS, ik heb eens op google gekeken en ik denk dat ik wel een site heb gevonden waar jij wat aan zou kunnen hebben.
Hier staan voor- en nadelen in van stro, houtkrullen, soorten stro.
Deze schrijver zegt vb dat tarwestro minder gegeten wordt omdat dat minder lekker schijnt te zijn dan gerst of tarwestro. Enfin, je moet het maar eens doorlezen zou ik zeggen (staat redelijk vanonder, dat van die stro)
de link: http://www.discusvaneck.nl/index.php?tip=39

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:52

Okee bedankt ik heb er gekeken en het is een hele goede site.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:58

Ik blijf vlas erg prettig vinden, ook met de smeerlel die ik heb.
Van een strostal bleef niks over en een vlasstal is goed bij te houden.
Elke dag de poep eruit en eventueel om de dag de piesplek, maar 1 x p/w de piesplek eruit is eigenlijk voldoende.
Aanharken en wat nieuw vlas erover en voila!
Een droge stal aan de paardenvoetjes, geen vieze luchten meer, geen stofgestuif en makkelijk af te voeren.
Let wel op: veel mestboeren willen geen zaagsel, maar soms wel vlas meenemen.
En anders kan je het gewoon kwijt op het milieupark, net als zaagsel.

PS heb ook even op die site gekeken, maar 5 euro stro p/w p/p? Was dat maar waar! Dat was ik p/d kwijt!

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:48

MarvanTom schreef:
Van een strostal bleef niks over en een vlasstal is goed bij te houden.
Elke dag de poep eruit en eventueel om de dag de piesplek, maar 1 x p/w de piesplek eruit is eigenlijk voldoende.
Aanharken en wat nieuw vlas erover en voila!
Een droge stal aan de paardenvoetjes, geen vieze luchten meer, geen stofgestuif en makkelijk af te voeren.
Let wel op: veel mestboeren willen geen zaagsel, maar soms wel vlas meenemen.
En anders kan je het gewoon kwijt op het milieupark, net als zaagsel.

PS heb ook even op die site gekeken, maar 5 euro stro p/w p/p? Was dat maar waar! Dat was ik p/d kwijt!

Ik ben het hier met jouw eens, dat is de reden dat ik ook voor vlas zou kiezen! Je stal blijft lekker droog, veel minder geur dan stro, en het scheelt een hoop aan onderhoud. Soms kost het even veel tijd, maar de andere dagen hoef je alleen de poep en evt. een enkele plasplek eruit halen. Al kan je die prima een paar dagen laten liggen, het trekt goed in, waardoor het niet nat wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:30

Ik vind vlas vreselijk duur in het gebruik, bij het in gebruik nemen spekglad, onhandig uit te mesten als je het netjes schoon wilt houden en ik vond de stal snel nat worden. Ik heb het een tijd gebruikt op een stal waar het verplicht was maar ik begrijp echt totaal niet waar iedereen zo enthousiast over is.
Ik gebruik graag houtkrullen, doe daar ook lang mee, maar een nadeel vind ik er wel aan dat het moeilijk af te voeren is en dat paarden met aanleg voor holle wand op deze bodembedekker gevoeliger zijn voor white line disease. Ik geef wel dan nog wat stro bij om wat op te kauwen en mee te spelen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:40

Heb je wel eens gehoord van strokorrels?
Dit gebruik ik sinds vorig jaar en het bevalt prima.
Voor meer info kun je op mijn site kijken via onderstaande links.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 07:30

Dat is zeker niet overal te krijgen en is het duur?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 07:46

Nadeel van zaagsel (of houtkrullen) kan zijn de grote stukken die er in voorkomen.
Hoorde bij de dierenkliniek ook dat veel paarden met hoefzweren op zaagsel staan, de grote stukken gaan ze in staan en maken beschadigingen en zo de kans op een hoefzweer.
Voorheen stond ons paard altijd op stro, beviel me super. Hij at dan ook niet de hele stal leeg. Door een verhuizing is hij op vlas komen te staan. Ik vind het nog altijd niet super, ben net zo lang bezig met uitmesten terwijl iedereen zegt dat je eerder klaar bent met een vlas-stal..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:11

Ik ben echt nog nooit stukken tegen gekomen in mijn houtkrullen, dat zou voor mij echt een reden zijn een ander merk te zoeken want dat is geen doen natuurlijk.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:21

MarvanTom schreef:

_O-

Zaagsel mag niet mee op de mestbult, vlas wel.
Vlas is wel duurder , maar ook veeeeel schoner!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:14

Strokorrels zijn door heel Nederland wel te koop.
De prijs verschilt per leverancier en de hoeveelheid zakken die je koopt.
Op mijn site staat meer info.
Ook is er een strokorreltopic. Aan het begin staan enkele prijzen (niet meer actueel maar wel een indicatie)
[VSW] Stro-korrels?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:24

bij ons is vlas goedkoper dan krullen. Zelf heb ik mijn paard op half half staan, met krullen alleen kon ik mijn stal niet proper en droog houden, ik moest meer dan 2 pakken krullen bijstrooien per week en nog stond mijn paard nat en dun. Vlas alleen eet mijn paard ook op, wat ik geen prettige gedachte vind ivm verstoppingen. Nu met vlas gemengd met krullen blijft m'n stal tenminste "droog" (de toplaag toch) ik strooi nog steeds bijna 2 pakken/week, maar nu ligt er tenminste een dikke laag in de stal, wa tik toch beter vind bij deze temperaturen.
Strokorrels vind ik ook een goed product, maar in België "niet te betalen" hier kost een zakje van 20kg 10 euro, als ik het vanuit Nederland laat komen kost met transportkosten verrekend maar 8.50. Helaas moet je hiervoor een hele palet ineens afnemen en die kan ik niet stockeren. jammer...