Peesblessure gehad: Bandages of peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Peesblessure gehad: Bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:27

Mijn bijrijdpony heeft een tijdje geleden een peesblessure gehad. Om deze reden krijgt hij voor het rijden bandages om, maar beschermen peesbeschermers niet meer dan bandages? Ik hoor het graag van jullie!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:01

Peesbeschermers beschermen niet alleen veel beter (lees: bandages beschermen helemaal niet) maar de kans op oververhitting van de pezen is ook nog eens veel kleiner als met bandages. En als de pezen oververhit raken is de kans op blessures erg groot. Als je dus perse bescherming wilt gebruiken investeer dan in een paar peesbeschermers.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:21

Peesbeschermers, bij bandages worden de pezen sneller warmer en dat moet je juist proberen te voorkomen.
En peesbeschermers zijn veel makkelijker in het gebruik, ik vind bandages persoonlijk echt waardeloos om om te doen - al is dat waarschijnlijk ook wel weer een kwestie van vaak oefenen.

MRIIIS

Re: Peesblessure gehad: Bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:29

Precies, dankjullie wel. Ik ga het even overleggen met de eigenaresse :j

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:34

Ik doe niets om... Door ze in te pakken worden de pezen snel oververhit, bovendien maak je er een zwakke plek van. Ik laat het gewoon netjes zo :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:40

Bandages zijn alleen voor de sier en geven voornamelijk risico's op problemen.
Peesbeschermers beschermen alleen maar tegen klappen van buitenaf, ze doen niets aan 'ondersteuning' van een zwakkere pees. Belangrijkste is om verstandig op te bouwen tijdens het herstel van de pees, dit heeft gewoon tijd nodig en die tijd moet je het geven. Peesbeschermers doen niets voor het herstel, eerder het tegendeel.

Als de peesblessure is gekomen door aantikken van de achterhoef op de pees (komt heel weinig voor) dan kunnen peesbeschermers helpen in de tijd dat je leert de pony beter te rijden. Aantikken met het achterbeen betekent namelijk dat het voorbeen niet op tijd weg is en het paard dus op de voorhand loopt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:41

Bandages geven de pezen steun, mits je werkbandages gebruikt en je weet wat je doet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:43

Mijn paard heeft bijna een jaar moeten herstellen door een peesblessure, en door de DA in de kliniek werd me ook echt afgeraden om bescherming om de benen te doen. Te warm is schadelijker dan een keer aantikken, met aantikken is het oppervlakkig, door beschermers wordt het hele been ook van binnen te warm

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:09

Annemeik schreef:
Bandages geven de pezen steun, mits je werkbandages gebruikt en je weet wat je doet.

dat kleine lapje stof geeft echt geen steun hoor. Dat is een fabeltje

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:11

Mijn paard heeft kort geleden ook een peesblessure gehad,
veearts zei dat het goed was als je de pezen na het rijden gewoon even natmaakt met een spons.
Misschien een tip :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:14

splash1999 schreef:
Annemeik schreef:

Ehm, als je een bandage verkeerd aanlegt kan dat kleine stukje stof wel degelijk drukkingen veroorzaken, dus dat het geen steun geeft lijkt mij onzin. Een goed aangelegde bandage kan vochtvorming (wat funest is voor herstellende pezen) tegengaan door tegendruk te geven. Mits je een goede werkbandage gebruikt. Fleece of katoen heeft geen nut.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:16

jumpiewumpie schreef:
veearts zei dat het goed was als je de pezen na het rijden gewoon even natmaakt met een spons.

en dat heeft nut op welke manier? dan geef je ze water om te groeien ofzo? :?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:17

Het beste is om na het rijden de pezen even af te spuiten met koud water, voor de doorbloeding. Het van de peesbeschermers/bandages is niet helemaal waar. Ik gebruik voor altijd peesjes en achter bandages en tot nu toe hebben de blessures altijd voor gezeten. Nu snap ik de theorie en logica er wel achter en is dit ook bewezen, maar in de praktijk hoeft dit niet altijd zo te zijn.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:15

Ik heb even met de eigenaresse overlegd en zij gaf aan dat omdat de pony af en toe nogal wat rare sprongen kan maken en al een keer bijna z'n pees had gescheurd, bandages steviger zijn..

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:55

Mijn paard heeft 2 pezen gescheurt gehad.. denk nu 2 jaar geleden zo iets.. ik heb af en toe op hem gereden naar een jaar nu kan ik zeg niet rijden dus staat hij weer stil aan de ene kant jammer want ik wou hem weer op pakken om dat het heel goed gaat! En aan de andere kant meschien ook wel goed! Maar ik wil er graag wat om heen hebben toch een beetje voor de bescherming.. maar omdat ze best wel dik litteken weefsel heeft weet ik niet wat ik het beste kan doen.. Heeft iemand een advies?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:59

Annemeik schreef:
jumpiewumpie schreef:

en dat heeft nut op welke manier? dan geef je ze water om te groeien ofzo? :?

Ik denk dat ze bedoelt om te koelen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:01

geen bandages in ieder geval..
Ik meld me hier, mijn pony is net herstellende van haar blessure en
bandages Zijn niet goed voor haar, peesbeschermers nu ook niet.
Maar als ik later weer gaat springen met haar doe ik de peesjes er weer om.
Conclussie: doe alsjeblieft de peesbeschermers!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:03

MRIIIS schreef:
Ik heb even met de eigenaresse overlegd en zij gaf aan dat omdat de pony af en toe nogal wat rare sprongen kan maken en al een keer bijna z'n pees had gescheurd, bandages steviger zijn..

nonsens, niet waar en bandages oververhitten de boel alleen maar, en ze staan mooier..
maar daarom zou ik geen bandage meer omdoen,..ook omdat de pees goed moet herstellen.
peesbeschermers zijn beter voor bescherming :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:05

SusanH schreef:
Peesbeschermers beschermen niet alleen veel beter (lees: bandages beschermen helemaal niet) maar de kans op oververhitting van de pezen is ook nog eens veel kleiner als met bandages. En als de pezen oververhit raken is de kans op blessures erg groot. Als je dus perse bescherming wilt gebruiken investeer dan in een paar peesbeschermers.

Dit is dus echt commerciele klap e. Sorry maar beide binden iets af, dus beide zijn niet goed als je het zo wil stellen. Verder is katoen nog altijd meer ademend dan plastic.
hoewel de spelers van kappen daar nu ook op inspelen door gaten in de peeskappen te maken :+
Laatst bijgewerkt door bulck op 14-12-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:08

Annemeik schreef:
splash1999 schreef:

Ehm, als je een bandage verkeerd aanlegt kan dat kleine stukje stof wel degelijk drukkingen veroorzaken, dus dat het geen steun geeft lijkt mij onzin. Een goed aangelegde bandage kan vochtvorming (wat funest is voor herstellende pezen) tegengaan door tegendruk te geven. Mits je een goede werkbandage gebruikt. Fleece of katoen heeft geen nut.

bandages geven inderdaad tegendruk bij vochtvorming en worden voor die functie ook wel gebruikt als zijnde stalbandages. tijdens het werk wordt de doorbloeding dusdanig gestimuleerd dat de kans op vochtophoping tijdens het werk heel veel kleiner is dan na afloop, wanneer de doorbloeding weer verminderd is.
voorzover ik weet is nog steeds niet bewezen dat bandages of beschermers ondersteuning bieden aan de pezen. beschermers beschermen in sommige gevallen wel beter, is laatst ook onderzoek naar gedaan, was een topic over. met leer gevoerde of totaal in leer uitgevoerde beschermers blijven het koelst tijdens het werk en geven daarom de minste kans op oververhitting.

als je twijfelt, stel dan aan de eigenaresse voor om het aan een DA te vragen, op bokt krijg je duizend en 1 elkaar tegensprekende antwoorden :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:25

splash1999 schreef:
Annemeik schreef:

niet als het gaat om drukkingen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:29

peesbeschermers beschermen de pezen van de voorbenen tegen aantikken met de achterbenen, deze ondersteunen de pezen NIET

alleen door CORRECT te bandageren dwz door onder de kogel door te bandageren (vooraanzicht een V-verband) kan je de pees "fixeren" zodat ze niet overmatig rekt. Echter is het bij peesblessures van belang de pezen terug te harden door veel stap en licht drafwerk ZONDER beenbescherming en op harde bodem.
Indien toch gebruik van beenbescherming is het best de benen voldoende lang te koelen met stromend water of een coolpack. (minimaal 10 tot 15 minuten).

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:31

MRIIIS schreef:
Mijn bijrijdpony heeft een tijdje geleden een peesblessure gehad. Om deze reden krijgt hij voor het rijden bandages om, maar beschermen peesbeschermers niet meer dan bandages? Ik hoor het graag van jullie!

oh nu snap ik de vraag..
onmiddelijk af doen!!
het is niet goed om de bandages en of beschermers gelijk na de blesure weer oververhitten

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:32

Sinds mijn paard van de zomer een lichte peesblessure gehad heeft doe ik er helemaal niks meer omheen!
Als ze peesbeschermers om heeft, heeft ze na het rijden iets warme en opgelopen benen, terwijl ze zonder peesbeschermers mooie droge koele benen heeft! Nee voor mij geen peesbeschermers meer :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:12

Annemeik schreef:
splash1999 schreef:

Sorry hoor, maar de krachten die op een pees losgelaten worden tijdens het rijden zijn ongeveer even groot als de krachten die nodig zijn om een terreinauto uit de modder te trekken. Denk je nu werkelijk dat zo'n lappie stof bescherming biedt aan dergelijke krachten?
Ik zal je matsen, zullen we mijn Pinda 4x4 eens uit de modder trekken aan jouw bandages (ding weegt 800kg, in tegenstelling tot de 2000kg van een gemiddelde 4x4)? Dat is namelijk wat je suggereerd dat bandages toe in staat zijn.........