zonder schuilstal in de vrieskou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wipsie

zonder schuilstal in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:01

Bij ons in de buurt staan er 4 paarden samen in 1 grote wei (in belgie). De wei is droog en er staat nog genoeg gras op, de paarden krijgen af en toe hooi bij, maar...ze hebben absoluut geen schuilstal. Nu voorspellen ze vanaf de volgende week vrieskou en sneeuw en vind dit toch echt niet kunnen. Weet iemand of én hoe ik de dierenbescherming hierover moet/kan inlichten? bedankt voor eventuele tips

Wildgirl

Re: zonder schuilstal in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:03

Het lijkt me niet dat je hiervoor de DB moet gaan bellen, zolang de paarden er goed uitzien en te eten hebben kunnen ze prima tegen kou en sneeuw.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:05

Beter is de vrieskou dan in de natte drek.
Lijkt me idd geen zaak voor de DB.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:06

Idd. Paarden voelen zich het fijnst tussen.. wat was het ? Tussen + 15 en de -5 ofzo ? Paarden krijgen eten, staan in principe droog, hebben ze een deken op ? Zo nee, dan waarschijnlijk een flinke wintervacht . Kan prima hoor.
Niet elk paard hoeft lekker op stal te staan de hele dag ;) . Genoeg paarden die een schuilstal hebben en er niet eens naar omkijken. Wees blij dat ze tenminste lekker buiten staan en niet 24/7 op een stal. DB heeft wel betere dingen te doen .

Wipsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:07

Bedankt voor t advies!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:08

Niet nodig hoor!
Heb je ooit een wild paard mijn een schuilstal gezien? :+

paarden die altijd buitenstaan ontwikkelen een soort vetlaagje op hun huid. Als ze niet al te vaak gepoetst worden wordt dat laagje dikker en dikker. Paarden kunnen best ergens tegen het zijn sterke beesten. Gewoon kond richting de wind en eten. Wij hadden ook een pony vorig jaar. We hebben een inloop stal die we ook dicht konden doen maar die staat altijd open, het paardje stond dag en nacht hoe hard het ook vroor in de wei, gewoon omdat ze dat gewend was. Niet aan de hand dus.
Als je merkt dat de paarden mager worden of er heel slecht aan toe zijn kun je nog altijd even bellen.
Je kunt het telefoon nummer vinden op de site, de site weet ik zo niet maar die krijg je zo gevonden.

poes

Re: zonder schuilstal in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:36

Nu zou ik me geen zorgen maken. De voorbije weken echter wél. Mijn paard stond toen ook buiten zonder deken, zonder schuilmogelijkheid. En toen het maar bleef en bleef regenen kreeg ze het écht koud, en mijn paard verkeert nochtans in goede conditie.

Het niet kunnen droog liggen en de aanhoudende slagregen was haar echt heel zwaar.

Dus ideaal vind ik het toch niet, hoe graag ik een paard ook buiten zie.

Ben je zeker dat ze nooit binnen gaan?

Sommige paarden kunnen er ook veel beter tegen dan andere natuurlijk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:41

Nou, wij hebben sinds kort een mobiele schuilstal, zo'n tent. En denk je dat ze erin gaan staan? Ja, zolang er wat hooi ligt (grootste deel van hooi zit in groot hooinet, doe een beetje in de tent voor als het slecht weer is), maar verder niet. Ook niet bij aanhoudende regen. Gekke beesten, maar goed, ze hoeven nu niet meer zielig bij het hek te gaan staan, ze kunnen schuilen maar kiezen er dus zelf voor dat niet te doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:47

Dat verschilt erg per paard hoor, die van mij staat als er alleen nog maar een donkere wolk aan komt drijven al in de schuilstal. ;) Weidegang zonder schuilgelegenheid vind ik niet ideaal, maar inderdaad niet vanwege (vries)kou maar vanwege neerslag in combinatie met harde wind.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:27

Sabinee__ schreef:
Idd. Paarden voelen zich het fijnst tussen.. wat was het ? Tussen + 15 en de -5 ofzo ? Paarden krijgen eten, staan in principe droog, hebben ze een deken op ? Zo nee, dan waarschijnlijk een flinke wintervacht . Kan prima hoor.
Niet elk paard hoeft lekker op stal te staan de hele dag ;) . Genoeg paarden die een schuilstal hebben en er niet eens naar omkijken. Wees blij dat ze tenminste lekker buiten staan en niet 24/7 op een stal. DB heeft wel betere dingen te doen .

De comforttemperatuur van een paard ligt tusse 5°C en 15°C. Dat betekend dat een paard in deze temperatuurrange geen energie hoeft te stoppen in opwarmen of afkoelen.

In NL zeg de wetgever dat een paard schuilmogelijkheden moet hebben. Dat is niet hetzelfde als een schuilstal. Een hoek met dichte begroeiing is in principe voldoende. In België zullen de regels wellicht iets afwijken, maar wereldschokkende verschillen zul je niet aantreffen. De kans dat de dierenbescherming in actie zal komen is zeer klein, temeer omdat je aangeeft dat de wei droog is, er voldoende te eten is en de paarden dus blijkbaar niet verhongeren.

Je kunt natuurlijk altijd de dierenbescherming bellen met de vraag hoe die regels nu precies zijn. De dierenbescherming is er niet alleen om "slechte eigenaren" aan de schandpaal te nagelen, maar ook om voorlichting te geven. Dit lijkt mij een typisch gevalletje van gebrek aan kennis; grijp je kans en vergaar die kennis, zodat je voortaan mee kunt praten op basis van feiten! :D +:)+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:33

ikke schreef:
Sabinee__ schreef:

De comforttemperatuur van een paard ligt tusse -5°C en 15°C. Dat betekend dat een paard in deze temperatuurrange geen energie hoeft te stoppen in opwarmen of afkoelen.

In NL zeg de wetgever dat een paard schuilmogelijkheden moet hebben. Dat is niet hetzelfde als een schuilstal. Een hoek met dichte begroeiing is in principe voldoende. In België zullen de regels wellicht iets afwijken, maar wereldschokkende verschillen zul je niet aantreffen. De kans dat de dierenbescherming in actie zal komen is zeer klein, temeer omdat je aangeeft dat de wei droog is, er voldoende te eten is en de paarden dus blijkbaar niet verhongeren.

Je kunt natuurlijk altijd de dierenbescherming bellen met de vraag hoe die regels nu precies zijn. De dierenbescherming is er niet alleen om "slechte eigenaren" aan de schandpaal te nagelen, maar ook om voorlichting te geven. Dit lijkt mij een typisch gevalletje van gebrek aan kennis; grijp je kans en vergaar die kennis, zodat je voortaan mee kunt praten op basis van feiten! :D +:)+

-tje vergeten ;) Een ongeschoren paard wat gewoon lekker buiten loopt het hele jaar heeft een comfortabele temperatuur van -5 tot 15 graden...

Ik ben ook bezorgder met nat en winderig weer dan met dit lekker frisse winterzonnetje!