jacobs kruid, dood, weg? veilig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

jacobs kruid, dood, weg? veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:44

even een korte inleiding:
mijn pony staat samen met een shet in het weiland bij mijn schoonouders.
ruim 1 tot anderhalf hectare tot de beschikking. helemaal geweldig:)
alleen 1 deel, apart afgezet, is van het voorjaar knullig ingezaaid, en stond helemaal vol met onkruid en jacobs kruid.
dat super giftige kruid met die gele bloempjes. :(
heb de randen altijd bijgehouden zodat ze er ni bijkomen. en in de andere weilanden staat het niet.
maar...
ze zouden eigenlijk het huis gaan verkopen, maar die verkoop gaat niet door.
en daardoor heb ik de hele zomer niks met dat weiland gedaan en het kruid laten groeien.
de vraag:
het is, lijkt nu allemaal weg en als ze door dit weiland zouden kunnen,
zouden we de inloopstal aan de andere kant kunnen maen (het is een soort loods, lekker breed.)
en zouden ze er een behoorlijk groot stuk beton krijgen.
waardoor ze niet meer zo door de modder hoeven.
zou helemaal ideaal zijn :)
maar wetende dat jacobskruid zo giftig is, zelfs dood, of in hooi.
durf ik er eigenlijk niet aan.
want ja dat je het niet ziet , wil niet zeggen dat het er niet meer is?

maar ik wil haar ook niet zonder reden deze ideale situatie ontnemen.
de doorgang naar de stal is ontzettend modderig.
wat denken jullie?

Ibbel

Re: jacobs kruid, dood, weg? veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:03

Het zou mij verbazen als alles zomaar opeens uit zichzelf weg is. Waarschijnlijk staan er nog voldoende 1-jarige rozetten her en der in het gras. In de wiki staan wel foto's hoe dat er uit ziet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:09

Jacobskruid gaat idd niet uit zichzelf weg :(:) Dus ik zou het heel goed nakijken voordat je de beslissing neemt om ze er in te laten!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:09

dat dacht ik dus ook.
het punt s dat ze helemaal zwart zijn geworden en sinds een aantal weken weg zijn.
er is heel veel uitgeplokken al.
maar stond zoveel. maar er stond ook heel veel andere rotzooi.
dat is ook dood en verdwenen.

het is ook niet mijn idee, ze er in te zetten.
maar ze vinden hier dat het wel kan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:24

Is er echt niks met die plantjes/weiland gedaan dan? Want ze worden niet uit zichzelf zwart... Kijk als ze dood zijn en je hebt al het zwarte weggehaald zou ik alsnog tot het voorjaar wachten ofzo :o

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:28

nee er is niks mee gedaan.
dat is het probleem. er zijn er wel veel uitgetrokken.
maarja allemaal.
maar het is mij wel duidelijk.
ze komen er mooi niet op.

het was een beetje een steeds terugkerende discussie geworden.
en wilde het even zeker weten.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:32

Je moet ze uitgraven en dat kan heel lang duren. Wij zijn al een paar jaar bezig, elke keer uitsteken. Afgelopen zomer waren er nog maar een paar plantjes! Maar hier eten ze er echt omheen hoor. Als je niets gedaan hebt, is het erg vreemd dat ze doodgaan/zwart worden. De zaadjes van kruiskruid kunnen geloof ik na een paar jaar alsnog ontkiemen, dus je doet er verstanding aan ook de dode planten op te ruimen.
Ik zag van de week nog een rozetje staan in onze wei, de plantjes zijn helaas winterhard ;)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:35

pff dat word nog wat dan.
er is het hele jaar niks aangedaan.
maar waarschijnlijk al langer. er staan ook hele brandnetelstruiken.
dat krijg je ook niet zomaar weg.

ik ga nog eens goed zoeken, maar ik heb ook niets meer gezien.
en eens vragen of er iets mee gedaan is.
@ Grobegni: heb jij ze erin staan dan?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:36

Wij hebben ook sint jacobs kruid in het land, als je ze wel weghaalt en dat steeds herhaalt komt er steeds minder op heb je er steeds minder werk aan. Het is alleen iets dat je gewoon niet kan vergeten en goed in de gaten moet houden. Wij doen het 1 keer voordat de paarden erop komen en dan hehalen we dat elke maand, het is elk jaar minder werk. belangrijk is ook dat je zorgt dat de landen eromheen vrij worden gemaakt van het kruid, bij ons doet de buurman het ook en wij doen de stroook van de gemeente naast ons land ook 1 keer per jaar aan het begin van het seisoen, en daar laat ik mijn paard gewoon niet grazen.

Waarom wil je de brandnetels weg? Je moet juist zoveel mogelijk verschillende kruiden in het land behouden dat is gezond voor je paard anders wordt de voeding te eenzijdig, alleen giftige planten weghalen!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:40

aan het plukken dus...
wie gebruikt er dan gif? en welke? en wanneer?en hoe lang mogen ze er dan niet op?

nou er staan heel veel brandnetels, en we maaien ze wel om, nouja mijn vriend) dan eten ze ze op na een paar dagen in de zon te liggen.
maar de brandnetels nemen zo veel plaats in beslag, en het worden er steeds meer. ik heb misschien wel 300 m2 aan brandnetels. vind ik zonde.

ben je niet bang dat er wat blijft zitten?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:46

Je hebt er een speciale vork voor om ze uit te steken en je moet ze op een bepaald moment in de groei bovenop de kop spuiten om ze dood te krijgen.Het gif moet namelijk goed in de wortels komen en anders worden ze wel zwart maar gaan ze niet dood.Bij ons stonden er ook nog een paar maar in de winter gaan ze wel weg/dood.Maar als je natuurlijk hele hoge planten had staan dan liggen die nog wel te rotten in de wei.Neem maar geen risico!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:57

sandra1986 schreef:
aan het plukken dus...
wie gebruikt er dan gif? en welke? en wanneer?en hoe lang mogen ze er dan niet op?

nou er staan heel veel brandnetels, en we maaien ze wel om, nouja mijn vriend) dan eten ze ze op na een paar dagen in de zon te liggen.
maar de brandnetels nemen zo veel plaats in beslag, en het worden er steeds meer. ik heb misschien wel 300 m2 aan brandnetels. vind ik zonde.

ben je niet bang dat er wat blijft zitten?

Nou het eenigste paard die zo dom was om ze op te eten staat nu niet meer bij ons. Dus nee. EN we controleren vaak. Maar als je er geen goed gevoel over hebt zou ik het niet doen!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:49

Ze staan er gewoon in ja, altijd. Ze kijken wel uit, er heeft er nog nooit een aangezeten! Als er dode plantenresten in je wei liggen, moet je het zeker verwijderen, dat smaakt niet bitter, dus kunnen ze opeten.
Je kan ze er gewoon bij in de wei zetten hoor, ze lusten ze echt niet als ze nog staan. En in het voorjaar beginnen met uitsteken, want het is een echte woekerplant, straks staat je hele weiland vol! Wel zorgen voor voldoende hooi of gras, want ik heb wel eens gehoord dat er toch paarden aan begonnen zijn van de honger.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:35

de shet is een echte alles eter.
echter staat er nog voldoende gras en krijgen ze voldoende hooi.
ik ga van het weekend eens even goed kijken.

maar denk niet dat ik het aan durf.
de shet zet overal zijn tanden in,

en het land is al aardig aan het bijtrekken, met dit weer.
in ieder geval heel bedankt voor alle reacties.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:11

ze gaan iid niet zomaar weg. Ik las een tijdje geleden een tip op bokt die ik opgeschreven heb om het te bestrijden: strooizout of een handvol kunstmest op de plant gooien waardoor ie verbrandt.

Verder is een overbegraasde wei en of arme grond ook een goede groeiplaats voor JKK, dus misschien is dat ook goed om eens te bekijken, ook al is dat geen oplossing voor de aanwezige kiemen, het is wel handig om mee te nemen in je aanpak.

En het volgende klinkt misschien betweterig (sorry), maar mocht je weer in een situatie zitten bij bijvoorbeelde een eventuele verkoop, het is evengoed erg belangrijk om de JKK te bestrijden, hoe meer planten nml hoe meer zaden er ook door de lucht verspreiden en zo op andere weilanden terecht komt en zo dus weer in paarden en koeienvoer terecht komt. We moeten met zn allen JKK bestrijden, want alleen zo kunnen we trachten de ellende van die rotplantje te beperken.