Veulen van 1,5 op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrendarissJarig

Veulen van 1,5 op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:55

Op mijn oude pensionstal ( waar ik tot voor kort jaren heb gestaan)
staat sinds een maandje of 2 een veulen van april 2008, dus zo'n 1.5 jaar oud.
Tot afgelopen zomer heeft hij samen met zn leeftijdsgenootjes in het land gelopen.

Hierna heeft de nieuwe eigenaresse hem gekocht, en vervolgens op de pensionstal gestald.

Hij staat 23 u per dag in zn stalletje, en komt ongeveer een uurtje per dag in de paddock.

Mijns inziens kan ze hem toch beter nog een jaartje ( tm volgende zomer) naar een opfok brengen waar ie met leeftijdgenoten buiten loopt?

Vind het niet echt ideaal voor zo'n jong diertje om als "volwassen" paard op stal te staan?

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:01

Toevoeging:

Op deze pensionstal waar ie nu staat is geen winter weidegang mogelijk.
Mijns inziens kan ze hem toch beter naar óf een soort van opfok, of naar een adres met iig winte weidegang brengen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:02

goh ik heb een bijna vergelijkbare situatie

ik heb een hengstje van 18 maanden
heeft tot voor kort met leeftijdsgenootjes in de wei gestaan

staat nu op een pensionstal tussen de volwassen en jonge paarden (hebben al hier hun eigen box)
waar winter weidegang niet mogelijk is

alleen mijn jonkie staat wel de hele middag buiten!

ik doe hem ook niet meer naar de opfok! no way!
daar heb ik hem juist vandaan gehaald en hij is er bar slecht uitgekomen
worminfectie, manenkam kompleet geinfecteerd, vierkante hoeven, wonden en kale plekken
oftewel ze hebben hem gewoon laten darren en ik heb het gelukkig nog op tijd gezien en hem weggehaald!

er is niks mis met een jonkie op een pensionstal,mits het beestje er genoeg uit komt en kan spelen met andere
al is dat een jong volwassen paardje

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:03

buitenstaan met soortgenoten zou idd beter zijn, maar feitelijk is dat voor elk paard zo ongeacht de leeftijd

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:04

Tja, wat wil je hiermee bereiken. Ieder paard hoort buiten met soortgenootjes.
Ik geloof niet dat je hier iets aan kunt doen.
Neemt niet weg dat het verkeerd is. Daarnaast zou ik mijn paard sowieso nooit op een stal zetten waar hij niet buiten komt.

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:06

ikdoemaarwat schreef:
goh ik heb een bijna vergelijkbare situatie

ik heb een hengstje van 18 maanden
heeft tot voor kort met leeftijdsgenootjes in de wei gestaan

staat nu op een pensionstal tussen de volwassen en jonge paarden (hebben al hier hun eigen box)
waar winter weidegang niet mogelijk is

alleen mijn jonkie staat wel de hele middag buiten!

ik doe hem ook niet meer naar de opfok! no way!
daar heb ik hem juist vandaan gehaald en hij is er bar slecht uitgekomen
worminfectie, manenkam kompleet geinfecteerd, vierkante hoeven, wonden en kale plekken
oftewel ze hebben hem gewoon laten darren en ik heb het gelukkig nog op tijd gezien en hem weggehaald!

er is niks mis met een jonkie op een pensionstal,mits het beestje er genoeg uit komt en kan spelen met andere
al is dat een jong volwassen paardje

Jouw paardje komt er dus de hele middag uit.

Maar het paardje in mijn verhaal komt er, als ie geluk heeft, een half uurtje tot een uur per dag uit in de paddock, wat meestal ook nog eens savonds is.

In het donker staat ie stil (wss eng, hij staat dan ook in zn eentje)

Hij begint pas te rollen en een sprongetje te maken als er mensen in de buurt zijn.
Als baasje aan het uitmesten is alstie in de paddock staat, beweegt ie dus totaal niet.

M.i. is dit toch veel te weinig beweging etc.?

(Swinters mag het land op deze stal niet gebruikt worden (daarom ben ik uiteindelijk ook verhuisd), zodra de zomer aanbreekt komt ie wel overdag op het land te staan).
Maar zo lijkt me de winter wel erg lang duren voor hem toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:12

Brendariss, het zijn jouw zaken toch helemaal niet? Natuurlijk is het beter als dat beestje speelkameraadjes heeft en meer beweging krijgt, maar iedereen moet in de winter roeien met de riemen die hij/zij heeft. Mijn paard heeft de winters ook op stal gestaan maar kwam er dan twee keer per dag meerdere uren uit, met speelkameraadjes. Er zijn mensen die dit helemaal verkeerd vinden, maar voor mijn paard was het het beste gezien zijn karakter etc. Bovendien vind ik de meeste opfokbedrijven echt vreselijk slecht met van die fabriekshokken vol met jonkies waar maar half voor gezorgd wordt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:13

ja dat is absoluut niet goed! het is moelijk met een jonkie op een pensionstal
ik ga ook wel eens in de avond maar dan nog staat hij buiten van 18.30 tot 22.00 en dan heb ik dus haast...... :+
en een maatje is wel een vereiste, 1tje waarmee hij iig kan spelen of dat nog een jonkie is of een volwassen paard

misschien een idee om eens gewoon te gaan praten met de eigenaar van de jaarling?

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:15

ik heb een 2 jarige en een 7 maanden staan en deze gaan echter voor geen goud in een opfok heb er super slechte ervaringen mee. helaas ook deze kunnen in de winter niet in de wei maar gaan elke dag 1,5 tot 2 uur in de bak en soms ook maar eeen uurtje
Laatst bijgewerkt door linda212 op 10-12-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:16

Lovely schreef:
Brendariss, het zijn jouw zaken toch helemaal niet? Natuurlijk is het beter als dat beestje speelkameraadjes heeft en meer beweging krijgt, maar iedereen moet in de winter roeien met de riemen die hij/zij heeft. Mijn paard heeft de winters ook op stal gestaan maar kwam er dan twee keer per dag meerdere uren uit, met speelkameraadjes. Er zijn mensen die dit helemaal verkeerd vinden, maar voor mijn paard was het het beste gezien zijn karakter etc. Bovendien vind ik de meeste opfokbedrijven echt vreselijk slecht met van die fabriekshokken vol met jonkies waar maar half voor gezorgd wordt.

Of het mijn zaken zijn of niet heb jij toch niks mee te maken? Ik stel hier gewoon een vraag over paardenwelzijn!!

En btw, ik ken de eigenaresse van t paardje goed en heb het er al met haar over gehad, ze is zelf nu ook in dubio wat ze gaat doen!

In onze regio is het nou eenmaal moeilijk winter weidegang te vinden, met die drassige grond.
Zij wil t paardje graag in de buurt houden van haar huis, zodat ze hem voetjes geven etc kan leren. Anderen zeggen weer dat het in het belang van het beessie is hem lekker jong te laten zijn, buiten.
heb op stal etc al mensen gepolst, en wil nu via internet hetzelfde doen. Dat heeft niks te maken met of het mijn zaken zijn of niet. Mw heeft zelf geen bokt en is ervan op de hoogte dat ik dit post ;)

@ikdoemaarwat:
Soms staat ie idd wel buiten samen met zn shet maatje, maargoed vind een halfuurtje per dag toch weinig hoor voor zon jong dier.

En ken een paar goede opfok bedrijven waar ze kleinschalig zijn en erg goed voor de diertjes, dus dat is het probleem niet.
Laatst bijgewerkt door Brendariss op 10-12-09 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Ojajoh

Re: Veulen van 1,5 op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:17

ok dus je hebt al gesproken met dr...
misschien ook eens voorstellen dat ze er hem langer uitlaat?
afspreken met andere mensen op stal dat als hun er zijn ,hun hem ook even buiten zetten? zo heb ik het ook geregeld namelijk
ben zelf al 4-5 uur per dag op stal en tevens heb ik ook nog iemand die hem buitenzet voor me als ik er niet ben

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:20

Dat is dus juist de reden dat ik daar ben weggegaan, 1 heks zwaait daar de scepter, en het is altijd dringen om die paddock met pensionklanten, en wanneer er manegeles is mag er niet losgegooid worden. het is dus vrijwel onmogelijk hem los te laten gooien door andere mensen daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:20

Je hebt het over een jaarling die niet van jou is en waar je niet voor zorgt op een stal waar jij niet staat. Dat klinkt niet erg als een situatie waar je wat over te zeggen hebt. Winterweidegang is ook de oplossing helemaal niet, misschien moet je kennis proberen om wat meer tijd voor haar jaarling vrij te maken om te zorgen dat deze meer zijn stal uit komt?

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:21

Ik heb zelf ook een enter op een pensionstal staan en zo slecht heeft hij het niet.
Ik wil persoonlijk niet dat hij de opfok ingaat maar dat is iemand ze eigen keus.
Maar hij heeft altijd met andere leeftijdsgenootjes gestaan in de zomer dan loopt hij ook dag en nacht buiten.
En ja nu in de winter is het altijd aanpoten er zijn maar weinig stallen die de paarden in de winter op het land hebben.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:23

Mijn jaarling heb ik ook uit de opfok gehaald. Door mijn ervaring zou ik ook nooit meer mijn veulen/jaarling in de opfok doen. Zij staat nu met mijn volwassen merrie in de winter een aantal uur in de paddock en in de zomer heeft ze in een gemengde groep gestaan.

Ik wil absoluut wel dat ze met een maatje kan spelen/knuffelen. Als ik dat niet zou hebben, dan had ik zeker een plekje gaan zoeken, bijvoorbeeld bij een privé-stal, waar ze wel samen met anderen kan staan. Alleen staan is voor mij geen optie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:26

Jonge dieren horen bij leeftijdsgenoten samen te zijn.
Een opfok lijkt mij daar de beste plek voor. Ze leren er enorm veel van wat de eigenaar later alleen maar weer voordelen oplevert!

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:27

Lovely schreef:
Je hebt het over een jaarling die niet van jou is en waar je niet voor zorgt op een stal waar jij niet staat. Dat klinkt niet erg als een situatie waar je wat over te zeggen hebt. Winterweidegang is ook de oplossing helemaal niet, misschien moet je kennis proberen om wat meer tijd voor haar jaarling vrij te maken om te zorgen dat deze meer zijn stal uit komt?

* ZUCHT*
het gaat hier niet om je gelijk krijgen of ik me bemoei met haar pony of niet,
Het is gewoon een vraag over paardenwelzijn.
Vraag me af of mensen er ervaringen mee hebben etc , en zo te zien hebben genoeg mensen dat!

Ik woon bijna naast die stal en heb er 10 jaar gestaan, ken die meiden ook al jaren van wie de enter is, ook prive, en nogmaals ze weet dat ik dit op bokt zet dus what the point?
Vraag hier niet om betweterig gedoe over of ik me bemoei of niet, vraag gewoon om ervaringen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:27

Brendariss schreef:
Dat is dus juist de reden dat ik daar ben weggegaan, 1 heks zwaait daar de scepter, en het is altijd dringen om die paddock met pensionklanten, en wanneer er manegeles is mag er niet losgegooid worden. het is dus vrijwel onmogelijk hem los te laten gooien door andere mensen daar

dan wordt het voor jullie tijd om een andere stal te zoeken!

zo moeilijk is dat toch niet ;)

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 12:29

ja het probleem is alleen dat er in de buurt niet veel is, en eigenaresse het paardje wel in de buurt wil houden omdat ze hem wel manieren in omgang wil leren.

Maar ik blijf erbij dat een andere stal idd de oplossing is.

En winter weidegang hebben genoeg plekken, mits ze maar een groot genoeg land hebben :)

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:31

Sorry meggiemeg,

Ik ben het niet met je eens. Mijn jaarling wordt heel erg goed opgevoed door de volwassen paarden. En, ik heb er profijt van dat ik haar dagelijks in de hand heb etc. Mijn jaarling leert nu ook met mensen omgaan en wordt niet na 3 jaar opgehaald, in de trailer gezet en meteen zadelmak gemaakt door een persoon die 1x in de 3 maanden bij het dier komt kijken in de opfok....dat is tenminste mijn ervaring van de tijd dat ik met mijn volwassen merrie bij een opfokstal heb gestaan. Ik zie niet de toegevoegde waarde van een opfok als het veulen/jaarling in een groep wordt opgevoed door paarden van verschillende leeftijden en geslacht.

Het alleen staan keur ik absoluut af, dan kan je nog beter naar een opfok gaan. Maar voor mij is beste manier een groep van verschillende leeftijden en geslacht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:34

Citaat:
Ik woon bijna naast die stal en heb er 10 jaar gestaan

Dan help jij evengoed mee met de slechte gang van zaken en moet je niet alleen klagen over andere pensionklanten.
Je paard 10 jaar op een stal zetten waar hij niet buiten komt vind ik ook echt not done.
Sorry.

Klarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:35

Mijn mening is ook dat je een jong paard niet op stal kunt laten staan en maar eventjes naar buiten kunt doen. Ze moeten kunnen lopen, rennen, spelen, én ze moeten een opvoeding krijgen van soortgenoten. Deze opvoeding kan een mens niet vervangen, hoe goed het ook bedoeld wordt.
Ik heb mijn veulen ook in de opfok gehad, zomer en winter. Het was een goede plek waar ze iedere dag in handen kwam om nagekeken te worden (ontworming, tanden, hoeven etc). Als je een goede opfokstal kunt vinden waar ze dit op de correcte manier doen zou dat mijn voorkeur hebben boven een pensionstal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:36

meggiemeg schreef:
Jonge dieren horen bij leeftijdsgenoten samen te zijn.
Een opfok lijkt mij daar de beste plek voor. Ze leren er enorm veel van wat de eigenaar later alleen maar weer voordelen oplevert!

nou ik keur de opfok niet altijd zo goed hoor!
mijn mannetje is er anders goed beroerd van terug gekomen!!

dus wat was nou mijn voordeel als ik hem langer had laten staan? dat ik hem gelijk door kon rijden naar de kliniek of slager?

net als sassie76 heb ik er profijt van dat ik mijn jonge mannetje in handen heb, de makkelijkste is hij niet, dekt al vanaf 10 maanden, is brutaal, en lekker eigenwijs (halve fjord)
doordat ik hem dagelijks in handen heb is hij onzettend lief geworden, praktisch nergens meer bang voor (caravans,auto's wapperend zeil enz enz)
en toch kan hij lekker spelen en doen met andere

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:38

dan moet je een betere opfok uitzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:43

Brendariss schreef:
Lovely schreef:

* ZUCHT*
het gaat hier niet om je gelijk krijgen of ik me bemoei met haar pony of niet,
Het is gewoon een vraag over paardenwelzijn.
Vraag me af of mensen er ervaringen mee hebben etc , en zo te zien hebben genoeg mensen dat!

Ik woon bijna naast die stal en heb er 10 jaar gestaan, ken die meiden ook al jaren van wie de enter is, ook prive, en nogmaals ze weet dat ik dit op bokt zet dus what the point?
Vraag hier niet om betweterig gedoe over of ik me bemoei of niet, vraag gewoon om ervaringen!

*zucht*
Dus, de situatie zoals die nu is, is niet goed voor dat paard, laten we daar heel helder over zijn. Alleen is het jouw paard niet en daardoor ben jij niet degene die het voor dat beestje kan veranderen. Zeg maar tegen die eigenaar dat ze meer tijd voor haar paard maakt of hem ergens neerzet waar hij er meer uitkomt, maar dan weer niet op een uitgeput weiland waar niks meer staat en AM om de hoek gluurt.