Keuze tussen 2 stallen welke is het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Keuze tussen 2 stallen welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:15

Ik heb een vraag en weet niet of het hier goed staat.

Ik heb de keuze uit 2 stallen.

stal 1.
215
Container stal
Buitenbak
Worden buitengezet in paddock 2paarden per padock.
Word gemest.
Hooi/Kuil? is nog onzeker
strand dichtbij
Dichtbij les.
Wordt gevoert
is verder van huis

Stal 2.
260
Containerstal overdekt
Buitenbak
Buitengezet in weide in kleine kudde waar je paard beste in past. Na weidegang worden benen altijd afgespoten
Zelfmesten (maar als niet kan is er een optie)
hooi
wordt gevoert.
leuke uitrij mogelijkheden. eventueel strand op half uur drie kwartier stappen.
Dichtbij huis circa 5 minuten.

Het gaat hier om een pony die erge hoefbevangenheid heeft gehad en hiermee nog steeds wat problemen toont, pony is ouder als 20jaar dus of er nog verder gelest kan worden is onzeker.
maar 260 euro permaand is ook wel weer veel geld, maar er staan meer oudere paarden dus is wel een fijne kudde.

Welke stal zouden jullie gaan?

Yessy

Re: Keuze tussen 2 stallen welke is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:17

Mag je paard in de weide of is een paddock beter? Als het mag is een weide natuurlijk leuker dan een paddock, maar gezondheid gaat voor vind ik.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:20

de weide is schaal en zitten geen eiwitten of voedingswaarden meer in op dit tijdstip van het jaar.

Ze mag natuurlijk niet in een eiwitrijke weide, vandaar dat hooi wel fijn is

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:21

Hmmm goede vraag...

Ivm hoefbevangenheid is stal 1 fijner met de paddocks. Alleen is het dus nog onzeker of er hooi/kuil bij is? Dat is dan wel een minpuntje...
En ze staan dan maar met zn 2en ipv een kleine kudde zoals bij stal 2.

Moet zeggen dat ik bij stal 2 de prijs ontzettend hoog vind voor zelf mesten :oo maar zal denk ik aan de regio liggen?

Zou er bij stal 1 onbeperkt ruwvoer aanwezig zijn in de paddock dan zou ik waarschijnlijk voor die kiezen.

Pff wel lastige keuze zeg. Voor mijzelf zou ik eerder kiezen voor stal 2, maar dat betreft dan een jonge pony die behoefte heeft aan veel sociaal contact en die geen last heeft van hoefbevangenheid.

Maar bij jouw paardje is het dus weer anders.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:21

Hoe is de weide in de zomer?

Als de weide dan ook schraal is en er niet veel eiwitten in zitten zou ik zeggen stal 2, ivm haar hoefbevangenheid.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:22

Moeilijke afweging maar ik geloof dat ik in jouw geval voor de eerste stal zou gaan. Zeker gezien de hoefbevangenheidsproblematiek, denk ik dat deze pony beter af is in een paddock dan in een grasland. Succes met je keuze.

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:22

ik denk dat nr. 2 de beste optie is.
alhoewel, het ligt eraan of je paard wel op de wei kan. omdat je zegt dat ie zo snel hoefbevangen is en zo.
maar dat weet ik natuurlijk niet.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:25

het land in zomer is ook schaler dan in de andere omgevingen.. Prijzen liggen hier sowieso hoger ivm randstad.

in de padock word niet onbeperkt gevoert

bij stal 1 zit wel ruwvoer we weten alleen niet of het kuil of hooi is.. Kuil is eigelijk te eiwitrijk voor de pony vandaar.

Pony mag geen eiwitten meer. dus eiwitrijke weide mag dus niet.

Pony is niet dominant en staat lager in rang.
Laatst bijgewerkt door Prissey op 09-12-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:26

Hmmm dan zou ik idd kiezen voor stal 2. Paard heeft dan hooi en gras plus de weide is redelijk schraal.

Als het paardje op een paddock staat is onbeperkt ruwvoer toch wel belangrijk. Aangezien dit daar helaas niet kan zou ik toch gaan voor stal 2 :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:30

Pas op met schrale weide en hoefbevangenheid :) Dat werkt HB vaak juist in de hand omdat er meer fructaan in kort gras zit.

Ben je zelf in de mogelijkheid om iedere dag te mesten qua tijd? En is het mogelijk om ze niet heel de dag op de wei te hebben bij stal 2 maar gedeelten van de dag? Ik doe dat ook met mijn pony die HB gevoelig is: die staat de meeste tijd in de zomer op een zandstrook en gaat een paar uurtjes de wei op met vriendjes.