kuilen graven in de stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

kuilen graven in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:51

Sinds een paar weken maakt mijn pony echt een puinhoop van haar stal.
Ze staat op vlas, en eerst was ze echt super netjes en droog, nu gaat ze
achter in haar stal ( waar ze poept en plast ) kuilen graven waardoor de nattere
onderlaag door haar hele stal verspreid wordt.

Even op een rijtje:
* Ze staat al jaren op vlas, iedere dag worden de drollen eruit gehaald, en om de
paar dagen de natte plekken. Tevens om de paar dagen nieuw vlas.
* er is niets veranderd aan het dag / weide ritme.
* Krijgt meerdere malen per dag kuilgras / hooi / stro afgewisseld om te eten.
* Als krachtvoer krijgt ze een musli van cavalor, en tevens geef ik haar af en toe
brood, appels, wortels ed.
* Er hangt momenteel een himalaya liksteen in haar stal, aangezien een lik-it in 1 dag verslonden word.

Weet iemand hoe dit komt of heeft er iemand tips om dit te voorkomen?
Of is er iemand die ook zo'n paard op stal heeft?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:13

nou ik heb er ook zo 1
de enne keer is die super netjes maar laaste weeken maakt die er een zooi van
staat ook op vlas

allemaal hooge bulten in zijn stal en gaten
ik hark dit gewoon weer glad en voor rest doe ik er niet zo veel aan.. en meer kun je er ook niet aan doen ja mischien handje stro geven ...

mijn paarden staan van 18.00 tot 09.00 binnen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:32

Ik volg dit even. Mijn pony is ook een beetje zo met haar vlas! Al graaft ze geen plas naar boven.
Ze graaft in 1 hoek al het vlas weg, en loopt de drollen haar hele stal door. Iedere dag is het weer zoeken naar alle drollen :')

RRteam

Re: kuilen graven in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:33

ik zoek niet meer heb ook gedaan ik hark en de drolle die dan om hoog komen wip ik er uit :)

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 03:40

kan het verveling zijn?
hoeveel uur per dag kan ze naar buiten?

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 03:43

Ik dacht ook direct aan verveling. Heb je je trainingsmethode veranderd? Heb je een andere leverancier van vlas?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:17

het eerste wat bij mij naar boven komt is verveling, probeer het eens met een speeltje in de stal of het gedrag dan veranderd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:35

de buurvrouw van mijn paard doet dit ook. Wij dachten eerst dat het mede kwam door de hengstigheid, want ze doet het met periodes. Haar stal wordt dagelijks gemest, zowel de bollen als de natte plekken. Toch schraapt ze alles op 1 grote hoop, die je volledig kan wegscheppen, want ook alle drollen en natte plekken zitten netjes ineengekoekt.

Wat we geprobeerd hebben:
niet dagelijks uitmesten, maar stal 2 dagen laten ligggen;
alleen kakjes, niet opschudden maar alleen een beetje nieuw stro erover;
heel dik opschudden en/of met hoge buitenranden;
houtkrullen;
vlas onder het stro;
box-ontsmet om de urinegeur weg te nemen;
bal tegen de verveling
meer hooi

tot hiertoe nog geen oplossing gevonden. Onze paarden staan van 18.00 's avond tot 8.30 op stal. Als ik 's morgens ga voeren ziet haar stal er nog ok uit. Ik geef krachtvoer, wortels EN extra hooi en tegen de tijd dat ik de stal van mijn paard heb uitgemest (15min) heb, ligt bij de buurvrouw alles op 2 grote bulten. Hopeloos...
hoop dat jij wel een reden en oplossing vindt.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:36

ja, ze staat 'maar' 4 a 5 uur per dag buiten, en doordat ik zwanger ben rijd ik haar zelf niet meer. Dus de beweging in de zin van rijden is wel minder geworden. Heb net al een hooinet gekocht waar ik een bal in ga doen, en zal op internet nog eens rond kijken voor andere speeltjes.

En de mogelijkheid om meer buiten te staan, is er helaas niet, dit heb ik al gevraagd en ze is van 2 a 3 uur per dag naar buiten, nu al 4 tot 5 uur per dag.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:38

ok ja dan is het verveling dat van die van mijnen niet die staan hele dag buiten

je kan ook zo bal kopen doe je stukjes wortol in of oud brood en dan als ze naar binnen gaat die geven dan heeft ze wat te doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:48

Herkenning!!! Mijn Fries was van de zomer supernetjes (toen stond ie 24/7 buiten hahaha) en met het tussenseizoen (nachten binnen overdag hele dag buiten) ook gewoon netjes. Maar nu hij 20/7 op stal staat (iets minder overigens) is ie ook gaan graven. Eerst waar hij altijd ligt, voorin zijn stal. Daarna achterin op 1 plek.

Waar ik achter kwam was dat de potlaag te dun was en meneer dus zodoende 's nachts te koud en nat lag voor zijn gevoel (hij ligt echt elke nacht en aan het vlas in zijn manentop en op zijn wangen te zien ook echt gestrekt, languit op de vloer). Hij was dus aan het graven dacht ik voor een drogere ligplek. Ik ben dus meer vlas bij gaan gooien en gebruik nu 2 balen per week. Doe elke dag 1/4 baal vlas erbij. Zijn ligplek is nu droger en dus warmer en dat laat hij nu met rust.

Daarna begon hij achterin te graven en merkte ik dat in de ochtend echt elk sprietje hooi op was. Gewoon niks te vinden! Bleek dat ze de hoeveelheid hooi op de hele stal terug geschroefd hadden :( want sommigen aten het niet helemaal op. Nou, moet dat dan??? Nu sinds 2 weken krijgt hij weer meer hooi. OK er ligt in de ochtend nog wat hooi verspreid over stal maarrrrrr hij graaft niet tot nauwelijks meer!!!

Dit zijn dus de redenen waar ik achter ben gekomen.

Dus:

* dikkere potlaag
* meer vlas strooien dus drogere laag
* meer hooi in de nacht

Misschien heb je er wat aan...

Edit: OJA.... zo'n hooinet met bal erin lijkt me wel lollig maar ben zo bang dat hij erin blijft hangen ofzo.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:28

Bedankt voor de tips!

En dat hooinet hangt nu zo hoog, dat de bal op borsthoogte hangt, dus met haar benen kan ze er niet bij. ( tenzij je een paard hebt dat heel lenig is, of stijgert op stal )