Buitenbak aanleggen *zucht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Buitenbak aanleggen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:46

Wij hebben een huis op het oog... Waar we onze paardjes zouden kunnen stallen. Nu lijkt het wel goed mogelijk te zijn, maar 1 ding zit behoorlijk in de weg: er mag van de gemeente geen buitenbak worden aangelegd. Ik weet niet of ze makkelijk zijn om te buigen, maar vrees het ergste. :n

Zijn er alternatieven/tussenoplossingen? Pff... Zit me echt dwars.

Ik hoop dat iemand tips heeft, hoe we ze evt. kunnen ombuigen.

vanja

Re: Buitenbak aanleggen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

dat kan hoor, zet er geen hek omheen, dan is het gewoon zand en geen bak

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:49

vanja schreef:

Klopt, het mag, maar zonder omheining.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:50

dan moet je eens nagaan dat de definitie van een bak in jullie gemeente is.
bij mijn vorrige stal mochten ze ook geen bak aanleggen, daar hadden ze de grond omgehaald zodat er zand boven kwam en daar een hek om gezet.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:50

Suzanne F. schreef:
vanja schreef:

Klopt, het mag, maar zonder omheining.

:j anders is het een bouwwerk

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:53

En verplaatsbare hekjes.
Maar wat je nog beter kunt doen informeren bij de gemeente wat exact niet mag. Ik heb ooit ook deze discussie gehad met 'mijn' gemeente: ik liet een nieuw huis bouwen, en daarnaast lag mijn bestaande buitenbak. Ze zeiden eh eh een bak nou eh. Ik zeg -en wijs met mijn hand 20 cm boven de grond- het is zo'n laagje zand, verder niets. Vaak gaat het niet om de laag zand, en meestal ook niet om het hek eromheen, maar om de lichtmasten, en of je buren daar geen last van hebben als ze aan zijn. Hoge lichtmasten kunnen ze zien als horizonvervuiling, of het gaat om het licht zelf. Zou gewoon even doorduwen. Gemeente kan ook uitzonderingen maken. Probeer een insider bij de g. te pakken te krijgen die in een persoonlijk gesprek uit kan leggen en waar jij mee kan overleggen over de details. Misschien kom je alsnog ergens op uit. Even doorduwen :-)

Je kunt ook kijken in de buurt waar men wel buitenbakken heeft, dat heet precedenten scheppen, als de een het mag, kan dat een reden zijn dat ze voor jou overstag gaan/kunnen gaan (is geen automatisme maar je staat wel wat sterker).
Laatst bijgewerkt door stefje op 08-12-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:53

moet ik er wel bij zeggen dat de helft van het hek een gemeentehek was als afscheiding tussen gemeentegrond en grond van die boer, en de andere kant was paaltjes in de grond met schriklint er omheen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

Je zou kunnen informeren naar de aanleg van een paddock, dus gewoon met zand met een leuke afmeting (:) . Dat mag namelijk vaak wel. Hier geldt bijvoorbeeld dat een rijbak een rijbak is als de hekken schuin staan. Een zandpaddock met rechte omheining mag dus in principe wel. En je mag altijd op je eigen land rijden ;)
Om het meer een paddock te laten zijn, zou ik dan wel voerbakken in de omheining integreren, zodat bij controle aantoonbaar is dat het om een paddock gaat en niet om een bak. Letters bijv dus achterwege laten, zelfde geldt voor springmateriaal etc.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:16

haha ja das ook een optie! gewoon een grote zand bak aan leggen hahaha
sorry moest er erg om lachen vind hem erg vindingrijk :P

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:18

ik heb ook bij minn verzorgpaard in het weiland zand en kopot gelopen weiland is prima te doen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:20

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 19-02-22 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:33

kelcy schreef:

:D Is het ook, drainage enz is geen mogelijkheid, daar moet je dan weer een vergunning voor hebben. Maar voor gewoon rijden is het prima :D
Wij hebben er ivm gedoe met de gemeente ook gewoon schriklint omheen, zonder stroom wel te verstaan!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:10

Grobegni schreef:
kelcy schreef:

:D Is het ook, drainage enz is geen mogelijkheid, daar moet je dan weer een vergunning voor hebben. Maar voor gewoon rijden is het prima :D
Wij hebben er ivm gedoe met de gemeente ook gewoon schriklint omheen, zonder stroom wel te verstaan!

Hoezo is drainage geen mogelijkheid. Je mag hier, in onze gemeente ( en dat geld denk ik overal) gewoon je weiden draineren. Als je dus een stuk van 1200m2 zou draineren (de grootte van je rijbaan) mag je dat echt helemaal zelf weten. Zou wat zijn als je elke keer met een nat stuk weide zit, omdat er geen drainage aangelegd mag worden in een wei. Hier mag het in ieder geval. Bij mijn schoonouders in de gemeente, mag je gewoon drainage leggen, een laag zand leggen en daaromheen een omheining. Zolang er alleen maar palen staan en daartussen lint/draad. Dan word het namelijk gezien als paddock. (Een gedraineerd stuk weide, met wat zand erop wat afgezet is) en zul je daarover dus geen problemen krijgen :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:16

Yunomi schreef:
Leg de bak iets lager, en doe er houten bielsen omheen. :)
Zoals dit;

Afbeelding

De bak iets lager? Dus met een klein buitje heb je meteen een zwembad..

Idd niet omheinen, of een 'paddock' maken als dat wel mag?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:44

Amanda_T schreef:
Hoezo is drainage geen mogelijkheid. Je mag hier, in onze gemeente ( en dat geld denk ik overal) gewoon je weiden draineren. Als je dus een stuk van 1200m2 zou draineren (de grootte van je rijbaan) mag je dat echt helemaal zelf weten. Zou wat zijn als je elke keer met een nat stuk weide zit, omdat er geen drainage aangelegd mag worden in een wei. Hier mag het in ieder geval. Bij mijn schoonouders in de gemeente, mag je gewoon drainage leggen, een laag zand leggen en daaromheen een omheining. Zolang er alleen maar palen staan en daartussen lint/draad. Dan word het namelijk gezien als paddock. (Een gedraineerd stuk weide, met wat zand erop wat afgezet is) en zul je daarover dus geen problemen krijgen :)

Nou in de meeste gemeentes is drainage vergunningsplichtig, ligt wel aan de bestemming van je grond. Voor drainage moet je namelijk de originele bodemstructuur veranderen en dat mag zeker niet overal! Risico is dat je het er dan dus allemaal weer uit kan gaan halen ;) En een weiland draineren lijkt me erg lastig, aangezien je drainagelaag dan langzaam aangestampt wordt ;) Nog nooit gehoord dat iemand dat met grasland heeft gedaan, is een duur geintje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:47

Hier in de buurt worden veel weiland gedraineerd hoor maar niet om op te rijden, gewoon grasland.

Een bak moet je altijd draineren, anders komt het niet goed. Dat mag vergunningsvrij dacht ik. Hier wel in ieder geval.

Vraag het aan de gemeente wat wel en niet mag.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:53

Maar het gaat er voor de TS ook om, om evt een maasje in de wet te vinden en toch een 'bak' aan te kunnen leggen. Als je geen vergunning voor een bak krijgt, moet je zorgen voor een 'ruimte' waar je in kan rijden, maar die niet de kenmerken van een bak heeft. Anders komt de gemeente alsnog langs. Drainage is over het algemeen een 'kenmerk' van een rijbak. Al verschilt dat per gemeente, maar hier in Apeldoorn gaat het om drainage en de omheining die het een rijbak maken of niet.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:58

Je zou ook even naar de afmetingen kunnen informeren. Zo mag geloof ik in veel gemeentes 20x40 niet, maar 18x36 bijv. weer wel.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:10

Helaas zit het anders, en is me dit inmiddels bekend.

Op het moment dat je binnen een afrastering / hekwerk gaat paardrijden, fungeert deze afrastering of die nu recht of schuin staat als paardrijbak en dit komt doordat een afrastering verbonden is en dus een constructie en een bouwvergunning is.
Wil je dit voorkomen plaats dan b.v. een beukenheg om je zandbodem.

Ook als je zand in de paardrijbak hebt liggen en dit omsloten is door middel van houten bielzen of grondwerende kantplank op de grond en deze verbonden zijn met de afrastering/omheining is dit een bouwerk en een bouwvergunning. Alles wat verbonden is met een of meer delen is een constructie en dus een bouwwerk.

Verder is het zo dat als je de grond in je paardrijbak afgraaft (niet dieper dan 30cm. anders moet je vooraf verplicht een bodemonderzoek laten verrichten) vervolgens grond afvoert en weer ophoogt tot hetzelfde niveau van 30cm. dit gezien de verrichte werkzaamheden aanlegwerkzaamheden zijn en geen bouw.

Kijk in je eigen geldende bestemmingsplan,alleen dat geldt, staat daar geen aanlegvergunning voorgeschreven, pas dan mag je zonder aanlegvergunning deze grondwerkzaamheden verrichten.

Kijk ook goed wat je bestemmingsplan is, schijnbaar mag hobbymatig niet op iedere bestemming paarden houden aan huis en een paardrijbak bezitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:15

blij dat onze gemeente niet overdreven moeilijk doet...
Officieel moet je wel vergunningen aanvragen voor met hout omheinde bak verlichting, maar er wordt niet echt (intensief) gehandhaafd. Draineren van land wordt hier ook geen vergunning voor aangevraagd. Afgelopen maand net gebeurd in het weiland ergens tegenover ons. Heeft nooit een aanvraag voor vergunning van in de krant gestaan.

wel aanvragen voor vergunningen voor stallen, trainingsmolens e.d.

In onze vorige gemeente was dat wel anders. Heel gedoe met afstandsregels en handhaving waarbij bakken die zonder vergunning aangelegd waren weer afgebroken en weggehaald moesten worden.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:13

Totdat de gemeente op een dag besluit wel te gaan handhaven, dat is hier dus gebeurd. En er zijn veel bakken verdwenen, ingezaaid met gras, omheining eraf, lichtmasten weg en een leuke boete...

@Yvette, bij ons is de bak ingezaaid met gras en moest de omheining veranderd worden in rechte paaltjes met lint. Dat mocht wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:41

dat gebeurde dus ook in onze vorig gemeente.
Een keer langsgaan en vragen naar de mogelijkheden en wat wel en niet mag is sowieso verstandig, zeker voordat je een perceel besluit te kopen.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:56

En bij ons wist de gemeente niets omtrent vergunningen paardrijbakken en heeft niemand een vergunning voor zijn paardrijbak in onze gemeente. De gemeente heeft ook geen paardenbakkenbeleid opgesteld was dit maar wel gebeurd want dit schept duidelijkheid en bestaande paardenbakken (die van ons is van 1992) worden dan of vergeven of alsnog gelegaliseerd.
Nu hebben onze buren de gemeente wakker gemaakt en komen ze in aktie.

Nu onze buren de gemeente heeft wakkerschud

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:27

Gewoon een zandplaat maken om op te rijden lijkt leuk maar in sommige gemeentes moet gras echt gras blijven!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:53

klopt, maar dan heb je eventueel nog de mogelijkheid om op het erf een paddock of bak in te richten (binnen het bouwblok) en met grondverbetering zoals iets afgraven, drainage en zand (en eventueel grasroosters of speciale verstevigingsmatten voor gras) en dan een nieuwe grasmat kun je eventueel toch een redelijk goede rijbodem maken op gras. Op die manieren worden bijvoorbeeld ook evenementen terreinen all-weather gemaakt.