Wat is nog redelijk met betrekking tot stalgeld verhogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan

Wat is nog redelijk met betrekking tot stalgeld verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:39

Ik heb een heerlijk plekje waar mijn paardjes 24/7 buiten staan.
Ik heb een schuilstal (zeecontainer), een betonnen uitloopje en een stuk weide.
Hiervoor betaal ik nu E 150,00 p.m.

Ik heb een optie op het landje van mijn buurvrouwtje. Zij is door omstandigheden
naar een pensionstal verhuist en haar landje komt nu vrij. Dit landje is van dezelfde
grootte als de mijne, alleen heeft zij twee maanden geleden een bak aangelegd (dat
wil zeggen bakomheining geplaatst en zand en houtsnippers laten komen), en een extra
zeecontainer geplaatst.
De bak is gemaakt op kleigrond, er zit nog geen drainage in, en is in dit seizoen niet
berijdbaar.

De boer wil voor dit landje meer huur vragen omdat hij de investeringen van mijn buurvrouwtje
heeft overgenomen. Ook wordt de huurprijs van mijn huidige landje verhoogd met E 10,00 omdat
wij waterleiding hebben gekregen. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar waar ligt de grens?
Welke huurverhoging zouden jullie nog acceptabel vinden? En hoe zit het met betrekking tot het onderhoud van
deze investeringen?

Ik ben benieuwd...

Groet!

linda212

Re: Wat is nog redelijk met betrekking tot stalgeld verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:43

ik zou zeggen daar je nu een bak erbij heb maximaal 200 vindt ik vrij redelijk dacht ik daar ik dit betaal voor hetzelfde alleen met drainage

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:55

Ik vind het lastig, als ik het vergelijk met wat ik heb. Ook 24/7 weide.
Ik zou zeggen 150 per maand, dus op wat je nu zit.
10 euro erbij zou ik niet erg vinden zolang mijn pony maar goed staat.
Ongeacht de bak. Je zou zelf ook een stuk af kunnen zetten in je weiland om in te rijden :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:44

Kyan schreef:
De boer wil voor dit landje meer huur vragen omdat hij de investeringen van mijn buurvrouwtje
heeft overgenomen. Ook wordt de huurprijs van mijn huidige landje verhoogd met E 10,00 omdat
wij waterleiding hebben gekregen. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar waar ligt de grens?
Welke huurverhoging zouden jullie nog acceptabel vinden? En hoe zit het met betrekking tot het onderhoud van
deze investeringen?

De huurprijs moet in verhouding blijven met het gebodene. Als je waterleiding hebt gekregen is dat absoluut een verbetering van de faciliteiten, zodat een huurverhoging van 10 euro heel redelijk is.
Wat betreft dat landje met 'bak' zul je voor jezelf uit moeten maken hoeveel het je waard is om die extra faciliteiten te hebben. Onderhoud van die 'bak' moet je duidelijke afspraken over maken. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het onderhoud van de faciliteiten bij de huurprijs inzit, maar ik weet niet hoe bij jullie de verdere afspraken liggen en het zal ook afhangen van het prijskaartje dat hij er aanhangt.

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:54

Ik vind een huurverhoging echt prima hoor, want de waterleiding is echt een verbetering. Zeker als je zwanger bent.... :o
Het ging mij meer om wat er redelijk zou zijn mbt de bak en extra container. Ik vind het zo lastig..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:56

50,- tot 75- max per maand meer
is dat incl hooi en stro en onderhoud? dat stalgeld wat je nu betaald (en hoe groot is je weiland?)
zo niet dan zou ik niet meer dan 100- pm betalen, maar dat doe je nu ook al

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:12

ik vind een huurverhoging van 10 euro prima in verhouding met de verbetering

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:15

Poeh 150,- per maand voor een weiland? 20,- erbij en je kunt ze op een pensionstal zetten.
10,- omhoog vind ik redelijk maar niet in combi met wat je nu al betaald!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:18

Ik vind het behoorlijk veel! Ik sta nu op een stal, met binnenbak buitenbak, elke dag op de wei, worden binnen en buitengezet, uitgemest, 3 poets en wasplaatsen, en daar betaal ik 225... Is redelijk goedkoop in vergelijking met wat jij betaalt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:22

haarlem is wat anders dan limburg hè.
een huurverhoging van je huidige landje van 10 procent vind ik nog prima dus die 10 euro s helemaal goed.
voor dat andere landje, tja het landje is even groot en daar is nu de bak dus van af, maar daar integen heeft het denk ik best wel wat geld gekost en ik kan begrijpen dat hij daar wat van terug wil zien, ik zou zeggen ong 175euro per maand?
waar sta je eigenlijk?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:25

DeSa schreef:
Poeh 150,- per maand voor een weiland? 20,- erbij en je kunt ze op een pensionstal zetten.
10,- omhoog vind ik redelijk maar niet in combi met wat je nu al betaald!

let wel dat ze die 150euro waarschijnlijk betaald voor meerdere paardjes in totaal.
hier in de buurt kan je als je goed zoekt een paard idd voor 200euro per maand in pension zetten, maar dat is dan ook voor een paard.

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:47

Bedankt voor jullie reacties!
Voor mij is een pensionstal geen optie; ik ben een echte 'paardenhobby-ist' en vind het heerlijk om mijn eigen landje te onderhouden, stal te mesten etc.. Daarnaast vind ik de onafhankelijkheid fijn, ik heb niet te maken met ongewenste adviezen/bemoeienissen...
Ik ben benieuwd wat de boer in gedachte heeft en neem jullie adviezen mee. Het hangt er ook vanaf hoe hij het onderhoud en dergelijke voor zich ziet. Ik heb gelukkig te maken met een fijne 'boer' waar goed mee te praten en onderhandelen valt. Ik weet dus ook wel zeker dat we er uitkomen.
Barbar: ik sta inderdaad met twee paardjes in de omgeving van Haarlem.

Groet!

JollyBolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:59

wij betaalden hier 1500euro per jaar voor een wei zonder bak en stallen

omgerkent zou ik 150-200 euro maximaal vinden per maand

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:12

Ik zou ook zegge tussen de 175/200 euro per maand voor het land met de bak erbij :) Lijkt mij wel fijn een bak erbij, maar als je daar weinig gebruik van gaat maken zou ik het andere land gewoon houden

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:39

linda212 schreef:
ik zou zeggen daar je nu een bak erbij heb maximaal 200 vindt ik vrij redelijk dacht ik daar ik dit betaal voor hetzelfde alleen met drainage

Hier zit je voer ed niet bij inbegrepen denk ik...?

Ik vind €200 toch best prijzig, aangezien iok op een pensionstal sta (is niet helemaal te vergelijken hoor) voor bijna €300 pm.
Dit is een all in stal en de paarden staan in de ochtend lekker los in de bakken/paddocks.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:38

kimmie88 schreef:
linda212 schreef:

Hier zit je voer ed niet bij inbegrepen denk ik...?

Ik vind €200 toch best prijzig, aangezien iok op een pensionstal sta (is niet helemaal te vergelijken hoor) voor bijna €300 pm.
Dit is een all in stal en de paarden staan in de ochtend lekker los in de bakken/paddocks.

nog een keer, als het al 200e zou worden, dat is voor 2 paarden dus dan zou het 100e per paard zijn!
dus ik denk niet dat aar het voer bij in zit.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:48

Sorry, had niet goed gelezen denk ik. Wist niet dat hety opm 2 paarden ging. In dat geval is het idd niet duur

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:17

Ik vind het erg moeilijk. Ik vind 100 euro per paard kaal best veel. Aan de andere kant. Je hebt met niemand wat te maken. Je hebt alles in eigen beheer. Dat lijkt me ook wel wat geld waard. Ik zou dan persoonlijk niet meer betalen als 200 voor dat land met bak. Aangezien je voor dat andere stukje 150 betaalt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:23

haarlem is nu eenmaal duur.