modderige wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:30

S'nachts staan mn paardjes (een haflingen er een shet) in de paddock, en overdag zet ik ze achter het huis in het weitje..
Het draadje verzet ik een paar keer per dat zodat ze telkens wat te eten hebben...
Ik kan ze daar echt niet los laten lopen, ze stoppen namelijk niet met eten en de shet is al eens hoefbevangen geweest..
Maar ze ploegen het weitje zo vreselijk om..
Vooral met dit regenachtige weer..
Ze trekken de wortels en alles uit de grond..
het is nu een grote zand vlakte en vooral met regen is het een en al modder...

Het is het eerste jaar dat we hier wonen dus ik heb geen idee, maar wat denken jullie?
Komt er wel weer gras boven in het voorjaar als het zo toegetakeld is?
Ik ben zo en zo van plan om kunstmest te strooien in het voorjaar, wanneer kan ik dat het beste doen?
En is het verstandig om dan tegelijk ook gras zaad te strooien?

Heel graag jullie tips en adviezen...

Palmera

Re: modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:42

Als de weide echt dusdanig nat is dat ze alles kapot lopen kun je ze er beter niet meer inzetten. Ik weet niet hoe groot je paddock is, maar kunnen ze daar niet in blijven met hooi o.i.d?

Hoe kapot de wei gelopen is, hoe meer werk je straks hebt om het weer goed te krijgen. In het uiterste geval kun je alles opnieuw in laten zaaien en dat kost tijd en geld.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:47

femke27 schreef:
Als de weide echt dusdanig nat is dat ze alles kapot lopen kun je ze er beter niet meer inzetten. Ik weet niet hoe groot je paddock is, maar kunnen ze daar niet in blijven met hooi o.i.d?

Hoe kapot de wei gelopen is, hoe meer werk je straks hebt om het weer goed te krijgen. In het uiterste geval kun je alles opnieuw in laten zaaien en dat kost tijd en geld.

Hmmm, dan zou ik ze denk ik nooit in een afgezet stukje kunnen zetten, zelfs als het niet nat en regen is trekken ze echt de wortels er uit, het zijn echte vreetzakken....

Ik wil ze ook niet alleen in de paddock houden..
Die is denk ik ongeveer 30 x 15 meter

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:27

Bij mij mogen ze altijd een deel van de wei omploegen en dat doen ze ook ieder jaar. We hebben tot nu toe niet bij hoeven zaaien en we werken ook niet met kunstmest. We rijden eigen mest over de wei en dat slepen we goed. In april/mei is het gras weer helemaal herstelt. Wel zetten we ze dan een tijdje in een ander deel van de wei zodat het gras makkelijker kan herstellen.

Maar bij ons trekken ze het gras er niet met de wortel uit, het wordt alleen vertrapt.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:41

bij mij word het ook altijd wel een beetje blub zooitje.
Maar elke komt er weer gras, als je het dan maar wel een poosje met rust laat dus geen paarden opzet.
Dit jaar heb ik de paarden in de paddok s'nachts zodat ze het wat minder kapot lopen, is het weer heel slecht dus heel de dag regen dan blijven ze die dag in de paddok

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:49

ik heb hier een grote paddock, de wei is sinds een tijdje dicht, zeker met dit weer, achter de wei hebben we een stukje bos, we hebben een pad naast de wei gemaakt naar het bos zodat ze toch een soort van uitloop hebben en ze de wei niet stuklopen.
Bij flink nat weer en niet zoveel grond, lopen ze het aardig stuk, het ligt er misschien ook aan wat voor grond je hebt.
met worteltjes en al eruit trekken kan gevaarlijk zijn, ze kunnen hierdoor teveel zand binnenkrijgen en zandkoliek krijgen. Pas hier wel voor op.
ik heb het met mijn ruintje gehad toen hij bijna 4 was, hij stond toen in deze tijd van het jaar op een hele grote wei met nog 2 andere paardjes, binnen 3 dagen hadden ze alle 3 zandkoliek (stonden toen al wel een tijdje op die wei).

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:42

oke gelukkig dat het meestal wel weer hesteld.
het gras/zand krijgt genoeg rust, ik heb een afgezet stukje dat ik dus telkens verschuif over het ;andje..

S'nachts staan ze in de paddock, en overdag op het veld..

Dat zanfkoliek ben ik van op de hoogte, ik voer gekookte lijnzaad en in de paddock heeft Sander een graasmasker op tegen het zand eten, hij heeft in het begin namelijk zandkoliek gehad..

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:39

dat probleem hebben wij nu ook, een blubberige massa met al die regen, we hebben wel droge stukken maar daar hebben ze inmiddels ook alles vertrapt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:50

Ik had vroeger twee weitjes. Een waar de stallen in staan en nog eentje waar een stukje verder op. Die bij de stallen is helemaal kapot gelopen. Al jaren groeit er geen gras meer, hooguit zie ik zomer op de plaatsen waar ik hooi geef wat sprietjes boven komen. Als ik het opnieuw zou inzaaien zou het binnen de kortste keren weer kapot gelopen zijn, dus daar begin ik maar gewoon niet aan. Ze gaan daar elke dag naar buiten en krijgen onbeperkt hooi van goede kwaliteit. De andere wei houd ik wel goed, zodat ze zomers elke dag een paar uur het gras in kunnen.

Op die manier verdeel ik mijn ruimte. En ja, het kan in hun paddock best modderig zijn, maar ze hebben dan de keuze tussen buiten staan of op stal. (deuren altijd open, dus ze kunnen zelf naar binnen) Ook is er voor de stallen een stukje bestraat, dus ze hoeven niet de hele dag in de modder te lopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:54

Ik heb de wei gewoon dichtgegooid.Ze trappen alles kapot, eten zand mee met het afgrazen en volgend jaar ellende met het gras.
Ze staan nu in de buitenbak met onbeperkt hooi. Jammer voor ze, in mei mogen ze weer van het gras genieten, vind het zonde van de weilanden.