Ik heb van het zomer een andalusier veulen gekocht augustus is hij 1 geworden. Hij was vrij dun toen ik hem kreeg en heeft de hele zomer lekker op het land gestaan met andere paarden en mijn andere jaarling was zelfs aan de dikke kant. Hij heeft gewoon tekens wormenkuur gehad ook een hele goede van de dierenarts weet het merk niet meer. Ze kregen gewoon hooi,zo nu en dan eens was basis brok met musli bij gevoerd. Ooh ja het land is zó groot als een voetbalveld we hebben ook al zonnebloemolie geprobeerd.
Hij staat nu op stal samen met mijn andere jaarlingen in een hele grote box met onbeperkt hooi en staan zo'n 6 uren per dag buiten. Ook buiten is een bak vol hooi.
heeft iemand tips? ik sta open voor goede informatie maar Ik vraag niet om commentaar dat mijn jaarlingen niet in opfok staat etc.
friesiszwart
dat hebben wij de hele zomer ook gedaan zeker 5 keer in de week apart gevoerd
Senna___
Geplaatst: 07-12-09 03:44
Vreemd dat hij al wel dik was en nu zo dun is..
Bijvoeren met 'vetmakers' bijv. mais of bix Verder zou ik het goed in de gaten houden om te kijken of er niets anders aan de hand is? succes ermee!
blue_kim
Geplaatst: 07-12-09 10:53
dat je ene jaarling aan de dikke kant is en de ander niet wil helemeaal niks zeggen. het ene paard is gewoon anders gebouwd als het andere. mijn paard was ookaltijd (is eigenlijk nog steeds) vrij smal en die is nu 3,5 jaar terwijl mijn andere ontzettend breed is (is zelfde ras). gewoon zorgen dattie genoeg voer heeft, eventueel de hele dag hooi bij voeren en hem wat kracht voer geven, maar niet teveel ivm teveel eiwitten. hij wordt namate die ouder wordt vanzelf wel wat dikker.
fuego3
Geplaatst: 07-12-09 16:11
idd het ene paard verbruikt meer als de ander, dit werkt bij mensen ook zo , ik zou me zolang hij niet MAGER is niet al te druk maken.
tjah word hij echt mager dan zou ik de da eens bellen.( hij kan ook voor de aankoop wormen hebben opgelopen)
Onbeperkt goed ruwvoer geven en dagelijks een portie (basis)brok. Hij is volop in de groei en waarschijnlijk kost dit hem zoveel energie dat hij gewoon even niet dik kan worden. Elk paard is anders.... Ik verwacht dat hij wel weer dikker wordt als hij ouder is.
O ja, in de winter worden ze zowiezo moeilijk dikker, want het warm blijven "vreet" ook energie...
xcomplientx
Geplaatst: 07-12-09 17:55
Je kunt een mestonderzoek bij het Woud doen (http://www.wormbestrijding.nl) Ivermectine is doorsnee wormkuur, maar werkt bv niet voldoende tegen bloedwormen. Heel gemakkelijk zo'n mestonderzoek, na 1 dag al reactie en niet duur vind ik.
Sigrid
Geplaatst: 08-12-09 09:51
Moderatoropmerking:
Er is een centraal topic over dit onderwerp. [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn Hier kan je al je vragen stellen en goede tips lezen om je paard op gewicht te krijgen. Daarom plaats ik hier een slotje.