Bodembedekking in schuilstal: hopeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1983

Bodembedekking in schuilstal: hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:37

Ik heb een stalletje waar mijn paard en haar gezelschapspony met dit slechte weer vrij regelmatig in gaan staan. Ze lopen veel blubber naar binnen en plassen en poepen letterlijk waar ze staan.
Nu heb ik als bodembedekking vlas, maar na 1 dag is dit al een grote bende: ontzettend veel natte plekken. Ik wil ze niet in de natte plekken laten staan, dus haal ik die natte plek weg. Helaas beslaat dit dan wel de helft van de stal. Dit betekent dus dat ik 1x in de twee dagen wel een nieuw pak vlas in de stal mag gooien. Dit vind ik wel erg prijzig worden.

Nu is mijn vraag of jullie nog een idee / gouden tip hebben?
Ik heb inmiddels de helft van de stal vlas en de ander helft stro om te bekijken wat beter bevalt...

Ik hoop dat jullie met me willen meedenken. Alvast bedankt!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:42

Wij hebben eerst een gang daarin hebben we niets liggen (gewoon grindtegels), dan links en recht vooruit een box, daarin liggen rubber staltegels. Daarover doe ik alleen om te zorgen dat ze niet uitglijden en om urine etc op te vangen hennepvezel. Voor de stal is ook een stukje betegeld. Dat maak ik elke dag schoon (vegen) en de gang ruim ik ook elke dag op. Mest haal ik elke dag ook uit de stal. En elke week nieuw pak vezel erin (nu het zulk slecht weer is). Als het mooi weer is doe ik weken en weken met het vezel.
Die rubber tegels / matten zijn een behoorlijke investering, maar het levert echt op. Stro werkt niet, lopen ze ook weer uit de stal en dan wordt het helemaal zo'n prut zooi.
Sterkte met de blubs, het is ook zo'n natte bende!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:53

Op m'n werk hebben ze een schuurtje omgetoverd tot loopstal(8m bij 4m), daar staan 2 veulens in.
overdag kunnen ze in en uit lopen, snachts gaat wel de deur dicht en blijven ze binnen,
zomers mogen ze dat zelf bepalen (of staan ze zowieso al op de zomerweide op de klei).

als onderlaag zijn daar eerst heel wat pakken vlas in gegaan, met daaroverheen een dikke laag stro.
1x in de week wordt het smerigste gedeelte(natte plekken) en de mest eruit gehaald, en 1 of 2 pak stro bijgestrooid, voor de rest eigenlijk weinig de stal houd zich erg goed. de vlas wordt verder niks mee gedaan, ja als dat heel nat is wordt dat natuurlijk ook eruit gehaald, maar weinig tot geen nieuwe bijgestrooid.

Beetje het idee van een potstal zegmaar, met daarboven wel een lekker schoon stro.
1 of 2x per jaar word de hele stal leeg gehaald en ververst.

verder voor de in/uitloop is wit zand gestort, dat werkt erg goed dat was idd ook een dikke modderpoel, maar door het witte zand blijft het lekker droog, en wordt het ook niet zwaar :)

zodiacje

Re: Bodembedekking in schuilstal: hopeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:42

Ik zou rubber stal tegels nemen. Dat maak je zo schoon. Moet je alleen even kijken naar hoe jouw ondervloer het vocht af kan voeren...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:58

Hoe is de vloer in de schuilstal? Bestraat, beton, grond?
Klinkervloer is mooi, dat draineert voldoende.

Lekt het dak niet? Je halve stal nat na 1 dag is... vreemd.

Hoeveel vlas gooi je er in om te starten? Een half pak per m2 is geen overbodige luxe.

In het begin NIET te fanatiek natte plekken eruit halen. Er moet zich eerst een vaste plak aan verterend bodemmateriaal vormen wil een vlasstal werken. Pas na een week evt natte plakken eruit halen. Wel dagelijks drollen wippen, maar hoeft ook echt niet iedere keutel te wezen. Bijstrooien, bijstrooien en bijstrooien is het advies, en zo min mogelijk weghalen. Er moet een dikke laag van 30-40 cm in komen, uiteindelijk.

Bestraten vóór de stal kan inlopen van modder verminderen.

Wat je met een vlasstal niet moet willen is dat het er spiegelglad en spiksplinternieuw uitziet. Zo werkt een vlasstal niet. Als je het even een kans geeft krijg je een prachtige droge bovenlaag op een soort bosgrond onderlaag, die alle vocht en luchtjes absobeert, en lekker isoleert.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:02

Ibbel, dat is ook mijn ervaring. Ik pot het in drie maanden op.
Ik gooi er in die drie maanden 1 of 2 pakken in en dan aan het begin van de maand schep ik alles eruit en dan start ik weer met een nieuw pak.
Dus ongeveer 1-2 pakken per 3 maanden.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:02

Ibbel schreef:
Hoe is de vloer in de schuilstal? Bestraat, beton, grond?
Klinkervloer is mooi, dat draineert voldoende.

Lekt het dak niet? Je halve stal nat na 1 dag is... vreemd.

Hoeveel vlas gooi je er in om te starten? Een half pak per m2 is geen overbodige luxe.

In het begin NIET te fanatiek natte plekken eruit halen. Er moet zich eerst een vaste plak aan verterend bodemmateriaal vormen wil een vlasstal werken. Pas na een week evt natte plakken eruit halen. Wel dagelijks drollen wippen, maar hoeft ook echt niet iedere keutel te wezen. Bijstrooien, bijstrooien en bijstrooien is het advies, en zo min mogelijk weghalen. Er moet een dikke laag van 30-40 cm in komen, uiteindelijk.

Bestraten vóór de stal kan inlopen van modder verminderen.

Wat je met een vlasstal niet moet willen is dat het er spiegelglad en spiksplinternieuw uitziet. Zo werkt een vlasstal niet. Als je het even een kans geeft krijg je een prachtige droge bovenlaag op een soort bosgrond onderlaag, die alle vocht en luchtjes absobeert, en lekker isoleert.

De stal is bestraat met stoeptegels.

Wat betreft het vlas, ontzettend bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb de eerste keer 4 pakken vlas in de stal gedaan (stal is ongeveer 3x3), binnen een paar dagen was het één grote natte bende (behalve de randen en hoeken) en heb ik er een nieuw pak overheen gestrooid. Het nieuwe vlas was met een dag ook doorweekt. Dus weer een pak er op, zelfde verhaal. Mijn paardje kon dus niet droog liggen, maar lag op een bodem van urine en nattigheid. De drollen heb ik er natuurlijk wel een paar keer per dag uitgehaald. Ik vond dat zo zielig dat ik al het natte vlas eruit heb gehaald en daarvoor nieuwe in de plaats heb gelegd. Maar ja, dan begint het verhaal weer van voor af aan.

2/3 deel van de stal is bij mij altijd nat. Nu regent het er ook nog eens in, bij de ingang. Dus ik denk dat de nattigheid als het ware doortrekt richting het vals dat nog niet vol met vocht zit. We zijn aan het bekijken of we het gedeelte voor de stal (ongeveer 3 meter bestraat) kunnen overkappen, zodat we de inval van de regen zoveel mogelijk beperken. Morgen wordt het blubberpad een heel stuk uitgegraven en komt er een dikke 40cm houtsnippers voor in de plaats. Hoop dat dat de modderige benen alvast wat kan tegengaan.

Maar nog even terugkomen op het vlas, Ibbel: adviseer je me om toch weer vlas er in te gooien? Ik ben namelijk bang dat ik een natte stal blijf houden, maar jij hebt er meer ervaring mee dan ik ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:03

Mochten jullie foto's hebben van jullie vlas-stallen dan zou ik die graag zien.... om te vergelijken ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:07

Ik ben 7 jaar geleden van zaagsel op vlas overgegaan (en 5 jaar daarvoor van stro op zaagsel). Ik vind stro echt niets, ze vreten het op, je blijft kruien en scheppen. Zaagsel scheelt al iets, maar vlas is echt perfect. Ik wil echt niets anders meer. Mijn stallen zijn al 4 jaar niet meer volledig leeg geweest. Eens in de zoveel tijd schep ik de 'bulten' die ontstaan waar ze poepen weg, schuif in het ontstane gat dan weer wat oud vlas, nieuw pak eroverheen en klaar.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:12

Had jij in het begin dan ook dat je veel pakken per week moest bijstrooien? Maar als ze maar blijven plassen, dan is het vlas toch verzadigd op een gegeven moment? Haal je dan alleen de bovenste natte laag er af en laat je de onderste natte laag liggen? Dus de bodem als het ware...?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:14

Onderste laag niet aanzitten. Gewoon vers eroverheen strooien; alleen de bovenlaag weghalen als het een bult wordt. Ik begon met 5 pakken per stal van 9 m2, en dan 1 pak per week erbij.

Als jij twee paarden in 1 stal van 9 m2 hebt zal je wel met meer pakken moeten beginnen, en meer moeten bijstrooien in het begin.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:17

Oké bedankt! Dan ga ik toch weer wat pakken bestellen en een tweede poging wagen! En zorgen dat we snel en afdak hebben.

Mocht je toevallig wat foto's hebben van hoe het er bij jou uitziet, dan zie ik ze graag!

Heel erg bedankt voor de uitleg!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:55

Ik heb net vandaag grote schoonmaak gehouden en dacht nog dat ik daar wel eens wat educatieve foto's van had kunnen maken. Maar ja, als je druk aan het uitmesten bent heb je geen handjes over om foto's te maken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:53

Wij hebben van die dikke rubberen HIT-matten/matrassen. Die zijn veel dikker dan gewone rubber matten, want er zit een soort vulling in. Deze matten isoleren heel goed en je hebt dan geen strooisel nodig. De eerste aanschaf is wel wat prijzig, maar wij hebben ze al jaren en ze bevallen heel goed. Het is dan makkelijk uitmesten, want je veegt gewoon de mest eraf. Ideaal voor een inloopstal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:02

Als je paarden niet gaan liggen in de schuilstal, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om géén extra laag op de tegels te leggen. Ziet er misschien minder lekker uit, maar is makkelijk schoon te houden en niet verkeerd voor de hoeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:23

hier hetzelfde probleem met 4 paarden en een schuilstal van 3 bij 6 die voor de helft opgestrooid is met zaagsel en wat houtvezel er door. Voor de stal is het al bestraaat, helaas regent het soms ook wat in, om die reden ligt er de eerste (halve) meter geen strooisel in, en de ondergrond is deels stoeptegels en deels daaroverheen gesloten rubber matten.

Omdat ze in de stal plassen omdat het buiten zo nat is, en poepen en er door lopen, wordt het ook elke dag een bende.
Ik wil ze het strooisel niet ontnemen omdat ze dan buiten in de nattigheid moeten plassen, of op harde bodem, waar ze blijkbaar een hekel aan hebben.
Ik heb het idee dat met een grotere stal en dan een deel opgestrooid als plasplaats en eventueel een apart matras als ligplaats, dat het beter zal blijven. Maar nu met deze stal is er gewoon weinig ruimte voor veel paarden om te plassen en moet het strooisel ook nog eens een deel vocht van buiten, regenwater en ingelopen vocht opnemen. Dan verzadigd het snel.

Ik heb de oplossing nog niet gevonden, behalve opsluiten op stal zodat ze niet de nattigheid van buiten naar binnen lopen. Dan blijft de stal veel schoner en droger. Helaas gaat dan het hele idee van 24/7 vrij in en uitlopen verloren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:59

Je moet niet vergeten dat je met 4 paarden en 3x6 in feite 2 paarden per normale standaardbox hebt. Dan is het natuurlijk niet gek dat het een bende wordt. Vroeger speende ik mijn veulens altijd per 2 af, en die kwamen dan 's nachts samen op stal. Twee veulens van 6-7 maanden maken met z'n tweeen al een zooitje van een 3x3 stal, laat staan twee volwassen paarden.

Ik heb 6 paarden en 6 normale boxen voor ze open staan. Ze kunnen dus ieder in een eigen stal gaan staan, als ze dat willen. Voldoende ruimte voor iedereen, en met z'n tweeen in één hok doen ze gelukkig ook niet, zo gek zijn ze niet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:07

volg dit even mee, in mijn loopstal heb ik beton op de vloer, kan geen urine enz weglopen, dus elke dag een zooitje (2 welsh en 1 kwpn veulen en 5 geiten)
zit zelf te denken aan rubbere matten,omdat het veulen gaat liggen in de stal en ik niets op de bodem heb.
maar welke matten worden niet glad?
heb geen afvoer eronder.
strooisel is geen optie,hebn alles al geprobeerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:10

Wij hebben een drempel gemaakt van zo'n 20 cm hoog in de ingang van de loopstal. Voor de loopstal een stuk van 1,5 meter lang gestraat en nooit blub in de stal op deze manier.

Wij hebben overigens een beton vloer waar ook geen vocht weg kan. Ik heb er altijd twee pakken hemperade in en doe daar ongeveer een maand mee. Elk weekend schep ik de natte plekken weg en trek de boel wer recht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:19

als het droog weer is gaat het echt stukken beter, dan kun je toe met minder strooisel en opstrooien omdat de stal veel minder nat wordt (om de 2 a 3 dagen natte plek eruit, verder regelmatig bijstrooien) Het plassen alleen gaat dus nog wel met de beperkte ruimte en het strooisel (ook omdat ze dan natuurlijk vaker buiten plassen) maar met al dat extra vocht lukt het niet meer.

Wat Ibbel zegt klopt natuurlijk.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:44

Ik heb inderdaad binnen één dag 2/3 deel van de stal helemaal zeiknat. Het is donkerbruin van kleur, een mengeling van urine, uitwerpselen en regenwater.
Mijn paard ligt nog wel eens in de stal, dus vind het ook zielig om haar op de tegels te laten liggen.
Ook wij hebben een opstaande rand voor de inloopstal liggen, met daarvoor een stuk bestraat.

Edit: Hmz de rubbere (urine doorlatende) tegels / matten lijken me nog wel wat. Alleen zijn ze wel érg prijzig zeg...zal eens opzoek gaan naar tweedehands.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:43

nadeel van die matten is(met beton eronder) dat de urine niet onder de matten weg kan lopen,dus giga gaat stinken
vriendin heeft ze in haar box maar doet daar weer strokorrels onder en dat moet elke 2 weken weggehaald worden en....een stank dan...staat op je ogen |( )
voor mij te kostbaar want mijn loopstal is 5x4 om daar van die matten in te leggen en....el;ke 2 weken eruit halen, die matten wegen loodzwaar.
ik dacht zelf meer aan dunnere matten met een klein ribbeltje erin(die niet glad worden als ze nat zijn)en waar geen urine onder kan komen :o

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:07

ik heb 3 paarden op stal staan met vlas
en 3 paarden in een uit loop met vlas en het is echt een blubber bak voor de inloop stallen maar mijn schuilstallen blijven super
ik heb de helft van de schuil stal met een rubber mat en de andere helft met vlas
elke dag drolle 1 keer per week nieuwe baal per stal zal nooit anders meer willen

ik heb gewoon maten die ze ook in de vrachtwagens legen met om de 20cm een gat in de mat

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:22

Ik heb niks op de bodem van de schuilstallen liggen. Bevalt me super. Elke keer als ik voer (4x per dag, onbeperkt ruwvoer) trek ik de vloeren van de schuilstallen en de betonplaten die ervoor liggen aan en dat schep ik weg. In de stallen poepen en plassen ze veel. Ze staan en eten er alleen in. In de zandpaddock liggen en spelen ze en daar ligt nauwelijks mest. Is dat voor jou en jouw paarden ook een optie?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:07

Je kan de helft van de stal opstooien? Bijv alleen de achterkant en daar kunnen ze dan toch liggen.

Je heb ook van die speciale matten die je in de stal kan leggen. Makkelijk de mest op te scheppen en het blijkt dat ze er toch op gaan liggen en rollen etc.