Help? Is stalling op de wei verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoralena

Help? Is stalling op de wei verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 15:51

Hallo,
Ik maak me sinds vanmiddag wat ongerust. :\ Mijn tante belde om te zeggen dat er naast haar deur nu al enkele maanden een paard alleen op de wei staat, zonder stalling, bomen, etc, ze ziet er ook nooit hooi of ander eten.Hij heeft ook geen deken op. Plus dat ze de eigenaars nog NOOIT heeft gezien ( en ze is bijna altijd thuis). Hij ligt ook steeds vaker neer zegt ze.. :?
Ook nu het dus zo stormde de afgelopen dagen hier bij ons heeft dat paardje buiten gestaan. Ze had al naar politie enzo gebeld en diezelfde dag nog is het paard weggehaald, maar 5 dagen later stond het er dus terug.
Ze vroeg me of een stalling verplicht is in Belgie op een paardenweide. Ik wist het zelf niet, dus ik vraag raad aan jullie??
Ik ga dinsdag ook zelf eens gaan kijken hoe het ermee gesteld is.
Hopelijk antwoorden jullie gauw,
alvast bedankt!
groetjes noémi

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:05

dit vond ik op bokt, toen ik even voor je ging zoeken.
ik zie dat je in België woond en daar is het verplicht
Citaat:
Mag je een schuilstal bouwen op een weiland?

In Belgie is het hebben van een schuilstal (of stal op redelijke afstand) verplicht. In NL is dit niet het geval, integendeel. In Nederland is het verboden te bouwen op land waar geen zgn. bouwblok op ligt.
Een bouwblok is een stuk grond dat in het bestemmingsplan is aangewezen als zijnde grond waar op gebouwd mag worden. Weiland heeft vrijwel nooit een bouwblok. Als het dat wel heeft, dan staat er tien tegen één ook een boerderij op, waar dan iid ook meestal (schuil)stallen bij zijn. Of er een bouwblok rust op een weiland kan je bij het kadaster of bij de gemeente navragen.

Geen bouwblok = geen stal, óók geen containerstal of andere verplaatsbare contructies!
Het niet nodig zijn van een bouwvergunning (wat voor kleine bouwwerken het geval kan zijn) staat hier verder los van. Je hebt éérst een bouwblok nodig, dán evt een bouwvergunning.

Afhankelijk van de gemeente kán er een verordening zijn dat een boer ontheffing krijgt voor het plaatsen van een schuilgelegenheid als hij aan kan tonen dat hij zijn (jong)vee niet tijdig binnen kan halen bij noodweer. Bv als zijn weilanden waar hij zijn (jong)vee weidt kilometers van zijn boerderij afliggen.

Als je wél een bouwblok bij je weiland hebt, dan mag je binnen dat bouwblok (meestal) wel bouwen. Hiervoor moet je vaak een bouwvergunning aanvragen.
Soms mag je ondanks de aanwezigheid van een bouwblok tóch neit bouwen. Dat kan zijn omdat het bouwblok al 'vol' is, want meestal mag maar 60% van de oppervlakte bebouwd worden. Of dat kan het geval zijn als het bestemmingsplan bv woonbestemming aangeeft, en stallen is agrarische bestemming. Soms kan je het voor elkaar krijgen het bestemmingsplan te laten wijzigen.

Voor alles geldt: informeer bij je gemeente wat mag en niet mag. Ga niet illegaal bouwen, er worden door alle gemeentes luchtfoto's gemaakt, en je stal moeten afbreken + een fikse boete oplopen is het niet waard
.
[VSW] FAQ - Verzorging, Stalling en Weide

zoralena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:10

__Kirsten__ schreef:
dit vond ik op bokt, toen ik even voor je ging zoeken.
ik zie dat je in België woond en daar is het verplicht
Citaat:
Mag je een schuilstal bouwen op een weiland?

In Belgie is het hebben van een schuilstal (of stal op redelijke afstand) verplicht. In NL is dit niet het geval, integendeel. In Nederland is het verboden te bouwen op land waar geen zgn. bouwblok op ligt.
Een bouwblok is een stuk grond dat in het bestemmingsplan is aangewezen als zijnde grond waar op gebouwd mag worden. Weiland heeft vrijwel nooit een bouwblok. Als het dat wel heeft, dan staat er tien tegen één ook een boerderij op, waar dan iid ook meestal (schuil)stallen bij zijn. Of er een bouwblok rust op een weiland kan je bij het kadaster of bij de gemeente navragen.

Geen bouwblok = geen stal, óók geen containerstal of andere verplaatsbare contructies!
Het niet nodig zijn van een bouwvergunning (wat voor kleine bouwwerken het geval kan zijn) staat hier verder los van. Je hebt éérst een bouwblok nodig, dán evt een bouwvergunning.

Afhankelijk van de gemeente kán er een verordening zijn dat een boer ontheffing krijgt voor het plaatsen van een schuilgelegenheid als hij aan kan tonen dat hij zijn (jong)vee niet tijdig binnen kan halen bij noodweer. Bv als zijn weilanden waar hij zijn (jong)vee weidt kilometers van zijn boerderij afliggen.

Als je wél een bouwblok bij je weiland hebt, dan mag je binnen dat bouwblok (meestal) wel bouwen. Hiervoor moet je vaak een bouwvergunning aanvragen.
Soms mag je ondanks de aanwezigheid van een bouwblok tóch neit bouwen. Dat kan zijn omdat het bouwblok al 'vol' is, want meestal mag maar 60% van de oppervlakte bebouwd worden. Of dat kan het geval zijn als het bestemmingsplan bv woonbestemming aangeeft, en stallen is agrarische bestemming. Soms kan je het voor elkaar krijgen het bestemmingsplan te laten wijzigen.

Voor alles geldt: informeer bij je gemeente wat mag en niet mag. Ga niet illegaal bouwen, er worden door alle gemeentes luchtfoto's gemaakt, en je stal moeten afbreken + een fikse boete oplopen is het niet waard
.
[VSW] FAQ - Verzorging, Stalling en Weide

Hoi kirsten,
erg bedankt voor je reactie. Ik ga toch even een woordje doen denk ik met de eigenaar van het paard. Ik vind het echt zo erg dat het in storm buiten staat. De wei heeft bijna geen gras meer en vooraan ligt superveel water en modder waar hij de hele tijd in loopt. Lijkt me toch zeker niet gezond voor paardebenen :\

__Kirsten__

Re: Help? Is stalling op de wei verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:14

Graag gedaan.

Ik zou idd ook even met de eigenaar gaan praten, want als er bijna geen gras meer is.
moet het paard ook bijgevoerd woorden.
en met blobber in het land kan het paard ook erg snel uitglijden, met alle gevolgen van dien.

zoralena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:17

Ja wel , het probleem is dat we niet weten van wie het paard is daar ze er nooit naar komen kijken.. Ik ga dan maar even bij buren aankloppen denk ik..
Ik mag er niet aan denken dat het uitglijd en een been breekt ofzo.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:20

zoralena schreef:
Ja wel , het probleem is dat we niet weten van wie het paard is daar ze er nooit naar komen kijken.. Ik ga dan maar even bij buren aankloppen denk ik..
Ik mag er niet aan denken dat het uitglijd en een been breekt ofzo.

Een paard past zich prima aan hoor, die van ons lopen ook gewoon op de wei met dit weer, echter s avonds wel gewoon op stal! Zonder mogelijkheid om te schuilen is idd wel erg sneu

zoralena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:21

Ja dat het in de regen staat, tot daar aan toe, maar ik zou mijn paard toch 's nachts niet zonder beschutting laten staan..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:24

Die van mij loopt ook in de blub en heeft geen schuilstal,wel een grote bomenrij maar daar gaat hij niet onder staan.Ook staat hij zonder deken, maar wel krijgt hij te eten.Dus ik zou me alleen druk maken over het eten wat hij waarschijnlijk niet krijgt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:24

Helaas is beschutting op de wei in Nederland niet verplicht.. zou imo wel moeten.

zoralena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:31

mja ik ga toch dinsdag een kijkje nemen voor de zekerheid. Ik vertrouw het niet echt..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:47

Jeanine84 schreef:
Een paard past zich prima aan hoor, die van ons lopen ook gewoon op de wei met dit weer, echter s avonds wel gewoon op stal! Zonder mogelijkheid om te schuilen is idd wel erg sneu

Als er geen mogelijkheid is tot schuilen en het regent constant, kan het paard echt wel onderkoeld raken hoor. IK heb vroeger zelf ook een pony gehad, stond alleen in de wei zonder schuilstal of wat dan ook. Hij begon na een paar dagen regen als een gek te bibberen. Heb hem toen snel op een pensionstal gezet met een warme deken op, zodat hij bij kon komen.
Daarna een schuilstal laten bouwen en daar kon hij lekker in staan als het slecht weer was. Wil niet zeggen dat ie dat steeds deed, maar hij had de mogelijkheid.

@TS: is er in Belgie niet iets als een dierenbescherming? Zou je die niet eens kunnen bellen?
De situatie die je schets komt op mij wel behoorlijk zielig over. Geen stal, geen eten, een enorme blubwei... dat zou niet mogen!

zoralena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:56

Majo schreef:
Jeanine84 schreef:

Als er geen mogelijkheid is tot schuilen en het regent constant, kan het paard echt wel onderkoeld raken hoor. IK heb vroeger zelf ook een pony gehad, stond alleen in de wei zonder schuilstal of wat dan ook. Hij begon na een paar dagen regen als een gek te bibberen. Heb hem toen snel op een pensionstal gezet met een warme deken op, zodat hij bij kon komen.
Daarna een schuilstal laten bouwen en daar kon hij lekker in staan als het slecht weer was. Wil niet zeggen dat ie dat steeds deed, maar hij had de mogelijkheid.

@TS: is er in Belgie niet iets als een dierenbescherming? Zou je die niet eens kunnen bellen?
De situatie die je schets komt op mij wel behoorlijk zielig over. Geen stal, geen eten, een enorme blubwei... dat zou niet mogen!

Inderdaad, mijn tante heeft al gebeld, maar het dier stond er na 5 dagen terug. Ik kan er nu toch niet langs, omdat mijn vriend onverwachts in het ziekenhuis is beland..
groetjes

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:01

ik vind het redelijk als een paard iets op het land heeft bomen of schuilstal. helaas is in nederland nog moeilijker iets te plaatsen dan niet.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:34

een stalling of schuilhok is enorm verplicht ! met drinkensbakken in de naaste omgeving is dit niet het geval dan moet je naar de dierenbescherming bellen .

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:12

Ik vind dat een weidemaatje ook verplicht zou moeten worden. ;)