Mijn pony is altijd erg chagarijnig op stal, er hoeft maar iemand langs te lopen en ze doet de oren plat in haar nek. Veel stalgenoten zeuren hierover. (daar trek ik me trouwens helemaal NIKS van aan !!) Maar als ik buiten met haar ben is ze weer een vrolijke pony. Maar ik vind het gewoon heel erg vervelend want ze deed het bij haar vorige baas niet en ik ben bang dat het aan mij ligt... En zover ik weet is er verder niks gebeurd waardoor ze zo doet op stal.. Heeft iemand hier ervaring mee of zit ik nu heel erg te overdrijven..
Helaas heeft mijn paard hier ook last van en er is niets aan te doen denk ik. Hij is vroeger als veulen samen gezet met andere paarden en moest 'vechten' voor zijn eten..
Ik zou me er niet zo druk om maken , zolang ze geen voorbijgangers "aanvalt". Ik denk dat het niet aan de weidegang ligt, dat lijkt me voldoende. Misschien is wel ze boos omdat ze het niet kan vinden met de buurpaarden...Geen idee hoor, ik denk maar even mee. Succes.
Anoniem
Geplaatst: 06-12-09 03:11
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Staat ze op een druk gedeelte? Misschien helpt het als je haar naar een rustiger hoekje verhuisd waar minder mensen langslopen. Sommige worden daar gewoon heel vervelend van.
Kan aan zoveel dingen liggen. Te drukke plek in de stal of juist te rustig, toch te weinig buitentijd/ weidegang, te donkere of juist te lichte plek in de stal, te weinig afleiding/ verveling, pijn, karakter... Mischien kan je eens ruilen met een stalgenoot die op een andere plaats staat, kijken of ze daar ook zo sjachie is, mischien wat meer of juist minder aandacht geven, een speeltje ophangen in de stal... Krijgt ze onbeperkt ruwvoer?
Via internet is het praktisch onmogelijk om een oorzaak voor dat gedrag aan te wijzen. Er zijn paarden die gewoonweg niet in een stal willen staan het grootste deel van de tijd (ze lopen er dan wel vrijwillig in omdat ze verwachten daar eten te vinden), de een vind drukte en aandacht geweldig, de ander word er knettergek van. De een heeft afleiding nodig van speeltjes, een skippybal, liksteen, dat soort dingen terwijl de ander zich prima vermaakt met een pluk hooi en het telkens herinrichten van de stal. De een wil graag op een lichte plaats staan terwijl de ander het liever wat donkerder heeft, de een verkiest een buitenbox voor een binnenbox en andersom...
Jij zal zelf moeten uitzoeken wat de voorkeuren zijn van jouw paard. De mijne staat graag in een afgelegen hoekje en vermaakt zich prima door haar stal steeds opnieuw in te richten (versleept het hooi van hoek naar hoek en knabbelt er ondertussen aan, zij krijgt onbeperkt hooi en er is altijd over als ik kom en heeft 2 likstenen, en regelmatig kiepert de stalhouder een aantal winterpenen in haar voerbak). Zij wil gewoon met rust gelaten worden en als haar buurvrouw aandacht komt vragen krijgt die een snouw. Als mijn dame dan toch op stal moet wil ze het liefste een plekje alleen, in rust, niet teveel gedoe om haar heen en voldoende hooi zodat ze ervan kan eten en het ook kan verslepen. Maar dat is die van mij, en dat is een geval apart zeker in sociale zin. Als je haar in een drukbezocht gangpad zet vliegt ze na een tijdje alles wat voorbij komt aan. Of dat nou de stalkat is, een mens of een ander paard, ze word levensgevaarlijk voor zo'n beetje iedereen behalve mij en mijn bijrijdster, en een paar meiden die haar regelmatig verzorgen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Maar ik heb mij pony nu al 4 x verhuist en dat helpt echt niet. En er staat ook niet heel direct een paard in de buurt. Met eten wordt ze niet perse drukker of bozer..
Verhuisd in de zin van andere stalling? Of verhuisd in de zin van andere box, op een andere plaats in dezelfde stal? Maakt nogal wat uit namelijk. Als je een paard vaak verhuisd, dus van stalling naar stalling sleept, weet het dier ook niet meer waar ie aan toe is, en kan daardoor sjacherijnig worden. Paarden hebben rust en zekerheid nodig.
Verhuizen levert voor een paard veel stress op. Het gesleep, de nieuwe omgeving, de andere paarden waartussen ze zich weer een plek moet zien te verwerven, nieuwe vriendjes moet zien te maken. Geef het dier even een tijdje rust en kijk of het over een paar maanden beter gaat.
Ceasar2015
Geplaatst: 06-12-09 20:30
Mijn paard heeft hier ook last van. Gewoon zorgen dat ze zoveel mogelijk buiten staat en het gedrag op stal zoveel mogelijk negeren. En heb je ook het idee of het misschien iets lichamelijks kan zijn? Daar kan dit gedrag ook weg komen.
BlueStar
Geplaatst: 06-12-09 20:32
Hier nog 1 met een chaggie hoofdje op stal. Ik trek me er idd ook niets van aan. Misschien ook een overweging. Poets en zadel jij op in stal? Ontworm jij op stal? Enz. Sommige dieren willen op stal echt rust. Dus alleen halsteren en eruit, alles buiten de box doen. Is het misschien te regelen dat ze buiten staat tijdens het mesten?
Ik ben zo ook begonnen. Nu kan ik veel bij hem op (loop)stal met tussenhek, hij heeft altijd de keuze om naar buiten te gaan. Raar genoeg vertrekt hij altijd als we eten aan het klaarmaken zijn (2 pony's) en komt pas binnen als het in zijn bak zit. De ene keer is hij op stal andere keer buiten tijdens het mesten. Ik snap dat het voor jou misschien geen optie is een loopstal. Vandaar probeer de box ook een echte rustplaats te maken. Ik hoop dat het een beetje helpt.
Nee, verhuizing van stal naar stal . Ze staat nu op een aardig drukke plek, maar op een ''stillere'' plek werd ze nog chagarijniger.. Maar verder ben ik natuurlijk super blij met haar en dat is waar het om gaat . Ik zal jullie tips in werking brengen !
Misschien een hooinet ophangen met een voetbal onderin. A ze is langer bezig aan haar hooi, B ze kan er daarna nog mee spelen. Pony bij ons op de manege had dat vroeger ook, werd wel wat rustiger
Ik heb al allerlei van zulke dingen geprobeerd, van hooinet tot speelbal met appelsmaak maar dan gaat ze iedereen ''toe bijten'' (ze bijt niet echt, ze doet net alsof).