uitdunnen manen (voor knotjes) met kammetje met mesje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

uitdunnen manen (voor knotjes) met kammetje met mesje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:23

Ik heb een KWPN merrie waar ik mee op wedstrijd gaat, ik maak altijd zo goed als het gaat knotjes maar dat is echt vreselijk moeilijk. De jongedame heeft nl een ontzettend dik pak manen... Shetten manen zijn er niets bij... Ik heb ze proberen uit te dunnen door ze te trekken zoals me is voorgedaan door iemand die het langer deed, maar Pret vind daar helemaal niets aan! :\ Nu ben ik ze aan het laten groeien voor een hengstenvlecht maar haar manen zijn te glad... Die zakt er zo uit (ook als ik hem vast zet met pekdraad en er een halve kg gel in doe. :\) Ik heb zo'n speciaal schaartje met een mesje in maar dan krijg je het effect van die korte stukjes manen op de manenkam dus da's ook niets....

Nu vertelde een vriendin me van een kammetje met een mesje in... Volgens haar zou je daar geen korte stukjes mee krijgen en toch de manen kunnen uitdunnen. Maar hoe werkt dat kammetje dan precies?

LizMD

Re: uitdunnen manen (voor knotjes) met kammetje met mesje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:27

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:58

Die heb ik ook, en dat ook bij mijn paard gedaan met het gevolg dat de manen op een gegeven moment nóg een keer zo dik waren als normaal... doordat je niet de haar met de wortel eruit trekt maar afsnijd.

Mijn paard had/heeft ook ontiegelijk dikke manen, toen ik hem net had heb ik eerst de helft eruit gehaald omdat er anders geen fatsoenlijke vlechten in wouden en het alle kanten op stond.. :=
Nu is het nog dik, maar moet wel eens in de zoveel tijd nog wat uitdunnen anders word het echt vreselijk en krijg ik er ook niks meer in.

Ik doe het dus gewoon ouderwets door middel van trekken, heb wel een uitdunschaar maar daarmee krijg je ook snel het effect van plukken die uit je vlechten pieken.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:18

Ik heb ook gewoon zo'n 'schaartje'. Het uittrekken vind ik zo eng..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:45

De Solocomb heeft idd een snijeffect en is juist bestemd voor paarden met dunne manen. Ik gebruik(te) het juist altijd voor paarden die geen manen meer overhielden als je ging trekken.
Voor mooie korte en dunnere manen die ook netjes te vlechten zijn is en blijft trekken helaas toch de beste oplossing.
Als ze hele dikke en stugge manen hebben kan dat pijnlijk zijn, dus dan is het of hele kleine plukjes trekken en over langere periode, of je kiest om een keer te verdoven en je werkt stevig door. Trekken gaat makkelijker als ze wat warm zijn van het werken, dan staan de haarvaatjes open en laat het haar gemakkelijker los.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:55

Ik heb dezelfde ervaring als Urielle.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:00

Ik deed het vroeger ook omdat het paard wat ik toen had mij bijna om zeep wilde helpen met trekken.Met die kam was het een tijdje mooi maar uiteindelijk kwamen er door de knotjes heen toch allemaal stekels.Je knipt het uiteindelijk toch af.Ik ben toen toch maar af en toe gaan trekken.Met een praampje er op ging het wel maar leuk was anders...

lizetowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:32

Zo'n kammetje met mesje is vooral handig als je paard narrig reageert optrekken, maar inderdaad je snijd het af dus je manen worden steeds dikker.

Ik dun ze altijd gewoon uit met een uitdunschaar, die je kort op de manenkam zet. Dan heb je ook geen last van plukjes.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:33

Hier ook een uitdunschaartje. Mesje vind ik zelf onhandig, kan er niet goed mee overweg. Rijd dan geen wedstrijden maar vind het wel leuk om af en toe te freubelen met de manen.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:33

M

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:22

Ik had hier bijna een topicje over gestart. Ik zit met hetzelfde probleem. Paard met vrij dikke manen die ook nog eens hardstikke vast zitten. Trekken maakt geen vrienden dus ben ik bereid om allerlei nieuwe dingen uit te proberen. Ik heb dat mesje even in mijn favorieten gezet. Kan eens kijken of dat wat is. Ik snijd het nu vrij lomp af en het kan zeker mooier.

verdere tips zijn bij mij ook zeker welkom!!