Omheining voor een buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verana

Omheining voor een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 23:23

Ik ben opzoek naar prijzen voor een omheining van een buitenbak van 20 bij 40
Het liefst hout maar andere alternatieve zijn ook van harte welkom :)

Groetjes Iris

Lante

Re: Omheining voor een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:31

Ik heb drie brede, bruine linten schrikdraad en ik vind het erg mooi en het was goed betaalbaar bij Agradi. :) Ik heb wel hardhouten palen; goed oriënteren, want er zaten echt enorme prijsverschillen in alle benodigdheden, maar vooral in het hardhout. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:58

Voordeel aan je bak afzetten met lint is dat het veiliger is wanneer je valt :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:08

En er wordt niet aan geknaagd, en het wordt niet als een bouwwerk gezien.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:26

Hoef je dan dus geen vergunning aan te vragen ??? of zal dat per gemeente verschillen ??

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:38

Altijd vergunning aanvragen bij de gemeente, want het gaat niet alleen om de omheining van je bak, maar je geeft de grond een andere bestemming door de bult zand met paaltjes eromheen in wat waarschijnlijk weiland was.
Steeds meer gemeentes voeren een actief beleid t.o.v. buitenbakken en je loopt het risico dat je alles weer weg moet halen als je een illegale bak neerlegt.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:09

Vergeten er bij te vermelden dat de vergunningen er voor zijn.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:25

verana schreef:

Mooi zo! Is bij de vergunning niet besproken wat voor soort omheiningen toegestaan zijn of maakt dat niet uit?
De omheining die ik zelf wel plaktisch vind is 10-15 cm breed rubber lint op schuine palen, dat hebben wij op stal rond de buitenbak. Voordeel is dat dat niet zo snel snijdt als gewoon schriklint, als een paard door de omheining gaat (mijn paard staat er altijd mee te 'flossen' :+ ). Maar waar je dat kunt halen weet ik niet, zal m'n stalhouder straks eens vragen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:30

toen wij de bak net hadden hebben we alles afgezet met hout.
doe het niet!
veel werk,duur in onderhoud omdat de paarden toch gaan slopen.
inmiddels hebben wij alles vervangen voor zwart beoband.
nu 3/4 jaar later zit dat nog netjes.[en goedkoper dan hout in de aanschaf] ;)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:35

MarChak schreef:
verana schreef:

Mooi zo! Is bij de vergunning niet besproken wat voor soort omheiningen toegestaan zijn of maakt dat niet uit?
De omheining die ik zelf wel plaktisch vind is 10-15 cm breed rubber lint op schuine palen, dat hebben wij op stal rond de buitenbak. Voordeel is dat dat niet zo snel snijdt als gewoon schriklint, als een paard door de omheining gaat (mijn paard staat er altijd mee te 'flossen' :+ ). Maar waar je dat kunt halen weet ik niet, zal m'n stalhouder straks eens vragen.

De vergunning is er al jaren en de gemeente heeft toestemming geven voor elk soort omheining mede omdat de omheining niet vanaf de weg te zien is.

Opdit moment staan er grote ijzere hekken van minimaal 2 meter vanwege de bambi's die er lopen :)

Mijn vader is erg voor hout omdat dat steviger moet wezen volgens hem dan iets anders.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:43

Ik ben ook bezig om een houten heining te zoeken voor de bak.
De goedkoopste die ik tot nu toe ben tegengekomen is van Puts uit Sevenum.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:22

Wij hebben wel hout en dat bevalt prima. Slopen, knagen, schuren. Allemaal geen last van.

En als je dat wil voorkomen, dan kun je altijd nog zo'n flinterdun draadje bovenop de palen zetten. Werkje van niets. Even op de paal een isolator plaatsen, dat dunne draadje erdoorheen, even aansluiten op de rest van de omheining voor de stroom en klaar is kees.

Wij hebben vierkante palen, afkomstig van een houten vangrail. Zijn gewoon ontzettend harde palen. Ze staan onder een hoek.
Daarop hebben we lange planken bevestigd. Ze zijn geloof ik 5 meter lang. En de palen staan 2,5 meter uit elkaar dacht ik.
De planken zijn hardhout met een soort teer erin. Ben even de naam ervan kwijt. Door de teer knagen de paarden er ook niet graag aan.

De bovenste plank is bevestigd aan de bovenkant van de paal, zodat er geen uitstekende delen van de palen waren, want met vallen ed. kun je daar helemaal lelijk aan verwonden. Daarnaast zijn de planken bevestigd zoals bakstenen zeg maar. Dus aan heb begin is de bovenste een hele plank, de onderste een halve. Waardoor de uiteindes niet onder elkaar komen te zitten. Dit maakt de omheining in ieder geval steviger.

Even ter illustratie, dit bedoel ik dus:
____ ____ ____ ____
__ ____ ____ ____ ____

Plaatje van de omheining:
Afbeelding

Dat houten ding wat je onder de omheinig ziet, is de mestbak trouwens. Dat hoort er verder niet bij.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:49

dat stroomdraadje erbovenop hadden wij ook gedaan.....
en nog wisten ze er omheen te knagen. :o

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:07

@christah: dat ziet er super uit zeg!, heb je de mestopslag op een onderplaat of zo?
Ben hier op bokt aan het neuzen, want wij willen ook paarden gaan houden. Hou het in de gaten....

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:12

Haha! Wij hebben op een lange zijde een draadje erop gezet, de rest moest nog afgemaakt worden, maar dat is volkomen nutteloos, want zelfs zonder draadje vreten ze er niet aan.
En dat terwijl ik best een slopende, knagende en schurende tinker heb.

Trouwens, bij mij staan ze nooit in de rijbak. De rijbak is alleen om in te werken. Maar de wei en de rijbak zijn gescheiden door de rijbakomheining, dus ze kunnen er wel gewoon aanzitten.

Aan de rijbak-kant van de schuine palen zit dus hout. Aan de weiland-kant zit stroomdraad. Dat dan weer wel.

Dit is de omheining vanaf het weiland gezien.
Afbeelding

Mariska32, hoe zit dat bij jou dan en heb je ook van dat hout met teer erin dan?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:14

@miepmier26: Volgens mij hebben we het gewoon op de kale grond gezet. Schotten gaan wel iets de grond in dacht ik. Maar moet je eerlijk zeggen dat ik er het fijne niet vanaf weet. Moet ik even aan mijn vader navragen. Ben vanmiddag thuis, dus als ik er aan denk heb je vanavond antwoord. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:02

Ik zet houten palen schuin erin en dan beoband.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:44

Gabrie80 schreef:
Ik ben ook bezig om een houten heining te zoeken voor de bak.
De goedkoopste die ik tot nu toe ben tegengekomen is van Puts uit Sevenum.

Ik ben net sinds een uur klaar met de omheining die ik van Puts gekocht heb...600m %) heel zwaar werk (6dgn lang) maar het is echt mooi !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:50

Ik heb het hardhout bij BEDAF vandaan. Paarden eten er niet aan, al zie je ze het soms wel probreren. Blijkbaar is het niet lekker }:)