mogelijk van schuur een stal te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizzievanW

mogelijk van schuur een stal te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:46

Ik heb een boerderij aangeboden gekregen (via huur/koop) ,alleen is de stal die erbij zit is te klein voor mijn paardjes.
Nu zit er wel een hele grote schuur aanvast.
Mocht het doorgaan dan wilde ik die ombouwen tot opslag en stalling.

Kan iemand me helpen aan een bouwplan voor een stal?
Of een schatting geven wat ik nodig heb?

Tevens mogen ervaringen met huur/koop ook worden aangegeven.
En alles waaraan ik moet denken (voor de paarden).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:59

Er zijn genoeg mensen die hun schuur ombouwen tot stal,houd er rekening mee dat het licht en ruim moet zijn.De warmte moet weg kunnen.Evt kun je bij een wat kleinere schuur zorgen dat je de planken die tegen het dak zitten er om- en om uit kunt halen zodat je ventilatie van boven hebt.Als je het goed doet zal het niet gaan tochten maar wordt alleen de warmte afgevoerd.Warme lucht stijgt immers.

Verder gelden eigenlijk de gewone regels,er moet voldoende ruimte zijn voor de paarden,ze moeten elkaar minimaal kunnen zien.Je kunt eventueel een traliewerk op de bovenste helft van de tussenschotten zetten zodat ze kunnen snuffelen aan elkaar.Werk alles goed af zodat ze zich nergens aan kunnen bezeren.
Let er op dat je een goede vloer hebt,het kan zijn dat je een nieuwe vloer moet storten...dat zul je zelf moeten bekijken.

Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken wat je wilt investeren...bij huur ben je dit kwijt,bij koop wordt het een meerwaarde van je eigendom.
Maak een kostenplaatje en ga van daaruit kijken wat de moeite waard is,koop of huur ;)

Een bouwplan kun je gaan maken als je het aantal m2 hebt en de staat van de schuur,welke opp wil je gebruiken voor opslag en wat als stal.
Wat de kosten van je materiaal betreft is afhankelijk waar je het haalt,nieuw/2e hands en of je zelf bouwd of het laat doen.Dat kan dus uiteen lopen.
Misschien kun je van de originele stallen wel een mooie zadelkamer maken en/of een plek om te paard te poetsen in de winter ;)

joyce B

Re: mogelijk van schuur een stal te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:34

als je een grote schuur hebt, of loods, kun je daar gewoon met van die demontabele stalwanden stallen in plaatsen. Bodem van beton (of klinkers als je geen milieumensen op de stoep krijgt) en zorgen voor voldoende frisse lucht en licht. Als de paarden er alleen voor de nacht op staan, maakt daglicht niet zoveel uit, dan heb je genoeg aan goed/voldoende kunstlicht. Ze staan er dan immers alleen als er toch geen daglicht meer is?
Met de grote schuurdeur open en bij kleinere deur eventueel nokventilatie of wat ramen of luiken in de muur die open kunnen, ben je al een heel eind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:47

Als je het - gezien de huur/koop- een wat tijdelijker karakter wilt geven kun je kiezen voor dit panelsysteem
http://www.stallhandel.de/Weidetechnik_Panels
Van 2,40 tot 4 m' breed. O.a. heel handige voerhekken (met vertikale spijlen) en een makkelijke poortingang.
Persoonlijk zou ik wel de onderste 60/70 cm dichtmaken met iets van hout/rubber voor als ze 'losse beentjes' hebben om met evt rollen in stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:59

Als je huurt zal je het misschien weer moeten verwijderen als je vertrekt, hou daar rekening mee. Daarnaast, hieveel paarden heb je en wat wil je precies? Een inloopstal en een paar gedoseerde hooiruiven plus watervoorziening is een stuk goedkoper en flexibeler qua tijd dan individuele boxen en binnen/buiten zetten bv.
Ik zou de schuur in 2en delen dmv bv een paar weidehekken en 2 deuren maken met van die anti tocht stroken. Let even op met je afstanden en maak een paar extra bevestigingspunten, zodat je de inloopstal in boxen kan verdelen met nog een paar weidehekken mocht dat toch (tijdelijk) nodig zijn. Water binnen ivm minder risico op bevriezen, rubber matten op de grond (vocht doorlatende bodem). Verharding bij de schuur en goede altijd droge zandpaddock/bak als permanente uitloop eraan vast als basis.

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:39

Mijn paard die staat nu op pensioen en staat op een grote wei waar een grote schuur bij is waar hij kan schuilen tegen de regen en de wind.