Dunner wordende staart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Dunner wordende staart...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:53

Ik snap er echt helemaal niets van. Ik heb mijn paard nu een jaar. Bij zijn vorige eigenaar werd de staart wekelijks (!) gewassen met groene zeep, vanwege ijdele eigenaar/wedstrijd rijden. Hier kwam het paard wel heel weinig buiten.
Bij mij worden de staart/manen een pak weiniger gewassen, maar komt het paard wel bijna dagelijks buiten.

Mijn vraag is of er een verband is tussen veel/weinig wassen en het wel/niet op wei staan van het paard en dus een dunner/dikker blijvende staart. Misschien zelfs een kwestie van voeding? Ik heb echt geen idee.
De staart is misschien wel 3 x zo dik geweest...

Ik doe er dagelijks een klein beetje manen/staart conditioner in en borstel hem voorzichtig uit...
Vind het echt zooo zonde. Was echt een prachtstaart! Iemand een noodplan, of herkent iemand dit?

tamary

Re: Dunner wordende staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:44

Geen antiklit/conditioner op siliconenbasis gebruiken, daar worden de haren dunner en breekbaarder van.
Minder vaak borstelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:47

GEEEN conditioner of antiklit gebruiken hooguit 1x in de maand CM.

En zo min mogelijk uitkammen. Anders gewoon een vlecht erin

Wat spuit je er nu eigenlijk in?

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:56

Ik heb staan:

* Mane & Tail Conditioner van Canter
* Cowboy Magic
* Rider's Magic

Omdat ik de haren altijd zo droog vind voelen, doe ik dit soms wel dagelijks even erin. Ik denk dat deze allemaal siliconen bevatten?

Ik ga dat dan maar proberen... niets meer erin doen na het wassen? Niet meer elke dag borstelen?

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:02

Je kunt na het wassen wel iets erin doen, maar dat zo veel mogelijk beperken ( dus bv 1x per maand wassen en spul erin ). En mocht het toch noodzakelijk zijn te borstelen, hou dan de staart halverwege vast en til hem iets op. Begin dan te borstelen aan vanaf de onderkant. Zo trek je de minste haren mee. Beter is uiteraard altijd nog gewoon met je vingers ontklitten

Succes ermee!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:58

Hoe meer je borstelt, hoe meer haar je er uit trekt of dat het afbreekt. Ik doe een keer in de zoveel tijd de staart goed uitkammen, verder doe ik er helemaal niets aan. Ja, ik haal blaadjes en takjes uit zijn manen en staart, want die zitten er nog wel eens in ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:06

Hoe lang is de staart? Mijn ruin staat nl. op zijn staart vanaf een bepaalde lengte(langer dan de koot). Dat dunt de staart ook behoorlijk uit!

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:17

Misschien schuurt hij/zij? Of een ander maatje op de wei krabbelt hem/haar lief. Dat was bij een Belg die bij mijn beestje staat ook het geval. Moet je gewoon even kijken of er schilvers zitten. Zo ja kun je er anti itch opdoen, dat hielp hbij de belg erg goed.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:12

Hoihoi,

Mijn KWPN-er had best een dunne staart.
Nu zijn we 2 jaar verder en heeft-ie een mooie volle bos!

De truuk: zo min mogelijk borstelen en zo min mogelijk glanszooi of silicone erin.
De staart vlecht ik in en doe er een staartzak erom heen.
Welke 'lucht' ik 'm 3x in de week even: vlecht eruit, even schudden en na een uurtje vlecht er weer in.
Het duurt even, maar dan heb je wel wat :P

En idd kan het zijn doordat jouw paard lekker veel buiten komt, er wel eens aan geknabbelt wordt. Of misschien dat-ie een beetje schuurt?

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:19

Dankjulliewel!

Dan zal het met het spul dat ik erin doe te maken hebben ben ik bang....
Rumpleteaser, met welke shampoo was jij de staart/manen dan?:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:35

Ik kam de staart van mijn paard max 1x/week, meestal zelfs minder en gebruik ik gewoon een zachte borstel en mijn handen om de strootjes eruit te halen, maar verder doe ik er weinig aan. Slechts 1x/maand genoeg antiklit erin even laten inwerken en daarna van de puntjes beginnen uitkammen naar boven toe.
Hoe meer je doorkamt en borsteld hoe meer haren je uittrekt en afbreekt. Dat de haren droog beginnen aanvoelen komt waarschijnlijk doordat je die anit-klitspullen bijna dagelijks gebruikt. de haren stoppen met ademenen en worden broos.
Als je echt het idee hebt dat de haren te droog zijn kan je beter er wat olie in wrijven.
Ik spoel m'n paard regelmatig af na het rijden, maar effectief wassen slecht 1 tot3x/jaar, hiervoor gebruik ik paardenshampoo of babyshampoo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:37

oh als je het idee hebt dat de staart ook slecht/traag groeit kan je wat extra biotine geven, haar bestaat ook uit keratines net zoals de hoefwand, dus wat goed is voor de opbouw van de hoefwand helpt ook de groei van de manen en staart. De manen en staart van mijn paard groeien als kool.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:41

Hoi Autumn,

Ik was de staart en manen maar weinig hoor. Pas als het echt heel vies is, hihi!
En dan gebruik ik een gewone paardenshampoo. Ben ff de merknaam kwijt van 't product dat ik nu heb.
Het is een doorzichtige fles met een paarse kleur shampoo. Ooit gekocht bij Divoza.
En hij ruikt zo lekker dat ik 'm zelf ook wel zou gebruiken :))

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:37

Doe je de staart en manen niet heel erg veel uitkammen ? daar kan het ook soms wel eens aan liggen.