Ik moet eventjes mijn frustratie en boosheid kwijt. Vandaar dit topic. Mogelijk dat jullie nog tips hebben...Eventjes voor de duidelijkheid een situatie schets.
Onze wei is 0.8 hec groot. Is verdeeld in 2 gedeeltes, het voorste gedeelte, de stal en moestuinen/oude moestuinen, de paddock, met daar naast in de breedte een fruit boomgaard, en achter de paddock/boomgaard weer een stuk wei. Zowel de voorste als de achterste wei zijn in 2 gedeeltes opgedeeld. Om onze weiland heen zit een sloot met land van andere boeren. Onze wei zien we vanuit onze flat, en kunnen het achterste gedeelte dus in de gaten houden!
Het begon een week of twee ons op te vallen dat er mensen bij ons op de wei kwamen, die er eigenlijk niet hoorde. Onze wei is als je slootje springt via de andere landen te bereiken vanuit de bebouwing hier. Je moet er wel een stuk of 4 sloten over. Een kleine 2 weken geleden wilde mijn vriend de paarden binnen zetten, en onze halster touwen waren verdwenen. Mijn vriend gaf in eerste instantie mij op de kop, want ik had ze weg gelegd. Ik wist zeker dat ik ze voor in het hoekje van de paddock had neer gelegd. Hij daar nog een keer goed gekeken. Maar nee, ze waren echt weg. Ik half chagrijnig nog de dag erna op zoek gegaan, nee ze waren echt weg!
Maar ik wist niet wie het gedaan moest hebben, aangezien die gene van de moestuin dat echt niet zou doen...
Gisteren tegen de middag ging mijn vriend weer de paarden buiten zetten. Toen had hij 3 stoelen die in de boomgaard verspreid stonden in elkaar gestapeld. Hij vond het al raar, en had 2 kinderen weg zien lopen. Maar had daar in eerste instantie geen aandacht aan geschonken.
In de avond toen hij weer terug kwam op de wei, stonden er 2 stoelen in de wei, bij de paarden met een balk ertussen
Toen begon er bij mijn vriend een lampje te branden. En toen hij weer terug was zei hij dat we mensen/ waarschijnlijk kinderen bij ons op de wei hebben gehad. En vertelde dat over de stoelen. En de balk. Toen raakte ik dus al in paniek. Want mijn haflinger mag dus echt niet springen. Ze heeft een been probleem, waar ze dan alleen maar meer last van gaat krijgen, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo slecht ging. (lees Da vond het zelfs goed gaan!)Ik dacht als ze op de zondag komen, zullen ze ook wel na school tijd komen spelen. Dus ik vandaag na half 4 de paarden eens in de gaten gaan houden. Rond een uur of 4 zag ik dat de paarden vooraan bij de paddock stonden. Als er niemand is, dan staan ze verspreid over de wei.
Dus ik mijn jas aan gedaan, en ben hier via hier achter bij de woningen op het eerste weiland gaan staan. En promt zag ik 2 kinderen net het slootje van onze wei weer terug naar een wei ervoor springen! Ze hadden ieder zo'n stelt van stelten lopen mee, om de sloten over te kunnen. Dus ik heb ze geroepen, van komen jullie eens hier. En heb je gevraagd wat ze bij onze paarden moesten. Nou van dat antwoord ben ik wel geschrokken. Ze zei ze wilde gaan paardje rijden
En ja ik hoorde dat goed ja. En heb ook gevraagd of ze wist van onze halstertouwen, die had ze in de boom zien hangen ergens, en ze wist ook wie dat gedaan had. Ik heb dus vriendelijk gezegd dat ik eventjes met haar mee zou lopen naar haar moeder. En dat heb ik gedaan. Ik zei tegen haar moeder dat ze iets moest vertellen. Maar ze zei niks, dus heb ik toen verteld dat ik ze op onze wei heb betrapt, en dat dat niet de bedoeling was. Uit gelegd van gisteren, uitgelegd van de halster touwen. De moeder zei nog dat ze gisteren niet thuis waren. Mijn vriend weet zeker van wel, want die had ze gezien.
Het kind (ik schat zo'n tussen de 7 en de 9 jaar oud) was inmiddels al naar boven gegaan, terwijl dat het andere meisje gewoon nog beneden stond. (het vriendinnetje) Maar dat meisje van boven kwam niet meer. Ze was op haar bed aan het huilen.
Het blijkt dus ook gewoon dat de moeder er van af wist. Ze zei nog dat dat meisje dieren zo leuk vind. nou daar heb ik wat aan. Moeder zei zelfs dat de kinderen soms gras en wortelen voeren. Ik kan hier echt boos om worden. Wat voor een opvoeding geef je dan je kinderen mee! Als je weet van wie de paarden zijn, ga je toch minimaal eventjes langs die genen om te vragen of het goed is dat de kinderen bij de paarden mogen spelen.
Het schijnt dus ook dat er meerdere kinderen bij ons op de wei komen. Ik denk dat dit dus ook verklaard, waarom onze shetlander in 1 keer zo chagrijnig doet. En niet meer wil luisteren.
Ik kan hier echt zo boos om worden. Blijf gewoon met je tengels van andere dieren/ spullen af... Die moeder had beter moeten weten...
Wat kan ik hier aan doen? Hebben jullie tips??

.