Kinderen betrapt op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Kinderen betrapt op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:20

:( :( Ik moet eventjes mijn frustratie en boosheid kwijt. Vandaar dit topic. Mogelijk dat jullie nog tips hebben...

Eventjes voor de duidelijkheid een situatie schets.

Onze wei is 0.8 hec groot. Is verdeeld in 2 gedeeltes, het voorste gedeelte, de stal en moestuinen/oude moestuinen, de paddock, met daar naast in de breedte een fruit boomgaard, en achter de paddock/boomgaard weer een stuk wei. Zowel de voorste als de achterste wei zijn in 2 gedeeltes opgedeeld. Om onze weiland heen zit een sloot met land van andere boeren. Onze wei zien we vanuit onze flat, en kunnen het achterste gedeelte dus in de gaten houden!

Het begon een week of twee ons op te vallen dat er mensen bij ons op de wei kwamen, die er eigenlijk niet hoorde. Onze wei is als je slootje springt via de andere landen te bereiken vanuit de bebouwing hier. Je moet er wel een stuk of 4 sloten over. Een kleine 2 weken geleden wilde mijn vriend de paarden binnen zetten, en onze halster touwen waren verdwenen. Mijn vriend gaf in eerste instantie mij op de kop, want ik had ze weg gelegd. Ik wist zeker dat ik ze voor in het hoekje van de paddock had neer gelegd. Hij daar nog een keer goed gekeken. Maar nee, ze waren echt weg. Ik half chagrijnig nog de dag erna op zoek gegaan, nee ze waren echt weg!

Maar ik wist niet wie het gedaan moest hebben, aangezien die gene van de moestuin dat echt niet zou doen...

Gisteren tegen de middag ging mijn vriend weer de paarden buiten zetten. Toen had hij 3 stoelen die in de boomgaard verspreid stonden in elkaar gestapeld. Hij vond het al raar, en had 2 kinderen weg zien lopen. Maar had daar in eerste instantie geen aandacht aan geschonken.

In de avond toen hij weer terug kwam op de wei, stonden er 2 stoelen in de wei, bij de paarden met een balk ertussen := :(:) Toen begon er bij mijn vriend een lampje te branden. En toen hij weer terug was zei hij dat we mensen/ waarschijnlijk kinderen bij ons op de wei hebben gehad. En vertelde dat over de stoelen. En de balk. Toen raakte ik dus al in paniek. Want mijn haflinger mag dus echt niet springen. Ze heeft een been probleem, waar ze dan alleen maar meer last van gaat krijgen, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo slecht ging. (lees Da vond het zelfs goed gaan!)

Ik dacht als ze op de zondag komen, zullen ze ook wel na school tijd komen spelen. Dus ik vandaag na half 4 de paarden eens in de gaten gaan houden. Rond een uur of 4 zag ik dat de paarden vooraan bij de paddock stonden. Als er niemand is, dan staan ze verspreid over de wei.

Dus ik mijn jas aan gedaan, en ben hier via hier achter bij de woningen op het eerste weiland gaan staan. En promt zag ik 2 kinderen net het slootje van onze wei weer terug naar een wei ervoor springen! Ze hadden ieder zo'n stelt van stelten lopen mee, om de sloten over te kunnen. Dus ik heb ze geroepen, van komen jullie eens hier. En heb je gevraagd wat ze bij onze paarden moesten. Nou van dat antwoord ben ik wel geschrokken. Ze zei ze wilde gaan paardje rijden :(:) := _-:( -:(- En ja ik hoorde dat goed ja. En heb ook gevraagd of ze wist van onze halstertouwen, die had ze in de boom zien hangen ergens, en ze wist ook wie dat gedaan had.

Ik heb dus vriendelijk gezegd dat ik eventjes met haar mee zou lopen naar haar moeder. En dat heb ik gedaan. Ik zei tegen haar moeder dat ze iets moest vertellen. Maar ze zei niks, dus heb ik toen verteld dat ik ze op onze wei heb betrapt, en dat dat niet de bedoeling was. Uit gelegd van gisteren, uitgelegd van de halster touwen. De moeder zei nog dat ze gisteren niet thuis waren. Mijn vriend weet zeker van wel, want die had ze gezien.

Het kind (ik schat zo'n tussen de 7 en de 9 jaar oud) was inmiddels al naar boven gegaan, terwijl dat het andere meisje gewoon nog beneden stond. (het vriendinnetje) Maar dat meisje van boven kwam niet meer. Ze was op haar bed aan het huilen.

Het blijkt dus ook gewoon dat de moeder er van af wist. Ze zei nog dat dat meisje dieren zo leuk vind. nou daar heb ik wat aan. Moeder zei zelfs dat de kinderen soms gras en wortelen voeren. Ik kan hier echt boos om worden. Wat voor een opvoeding geef je dan je kinderen mee! Als je weet van wie de paarden zijn, ga je toch minimaal eventjes langs die genen om te vragen of het goed is dat de kinderen bij de paarden mogen spelen.

Het schijnt dus ook dat er meerdere kinderen bij ons op de wei komen. Ik denk dat dit dus ook verklaard, waarom onze shetlander in 1 keer zo chagrijnig doet. En niet meer wil luisteren.

Ik kan hier echt zo boos om worden. Blijf gewoon met je tengels van andere dieren/ spullen af... Die moeder had beter moeten weten...

Wat kan ik hier aan doen? Hebben jullie tips??

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:35

Misschien nogmaals een gesprek met de moeder aangaan en vragen of zij haar kind wil verbieden op andermans land te komen zonder toestemming. Ook je zorg uiten omtrent het been van je paardje en uitleggen dat wat de kinderen doen schadelijk kan zijn voor je paard. Eventueel uitzoeken wie de moeder is van het andere kindje ?
Hoe durven ze zomaar op je wei te komen en aan je spullen te komen !
Ik zou sowieso hier een melding van maken bij de wijkagent of wijkpost en daar ook vragen wat je het beste kan doen.
Succes ermee, ik begrijp dat je boos bent |o

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:48

Naar de ouders van het andere meisje gaan of gewoon een goed gesprek hebben met de moeder van het andere meisje. Misschien met ze afspreken dat ze 1x in de week mogen komen om te 'spelen' onder jou begeleiding, denk aan een beetje poetsen o.i.d.

Ik begrijp sowieso dat je boos bent. Zeker met de stoelen en balken. Succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:49

Vervelend zeg!
Laats was er een soortgelijk topic over kids die bij mensen op het erf kwamen :oo
die hebben een waakhond genomen. nu is dat bij jullie geen optie.
Wellicht is het wel een optie om stroomdraad te plaatsen met flink stroom,en borden met verboden toegang etc?

niet echt grappig, dat ze met je paard aan de gang gaan.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:52

Snackie schreef:
Vervelend zeg!
Laats was er een soortgelijk topic over kids die bij mensen op het erf kwamen :oo
die hebben een waakhond genomen. nu is dat bij jullie geen optie.
Wellicht is het wel een optie om stroomdraad te plaatsen met flink stroom,en borden met verboden toegang etc?

niet echt grappig, dat ze met je paard aan de gang gaan.

Stroomdraad? En als de paarden er dan tegenaan komen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:54

Vervelend zeg! Vooral dat de moeder gewoon geen reactie gaf :n

Als je ze de volgende keer weer betrapt, politie maar even bellen? De dreiging van het bellen alleen was voor 3 ettertjes in mijn buurt al genoeg om niet meer bij de paarden te rommelen := Deze etters waren namelijk op sloop tour omdat ze zich verveelden.
(want ze hadden dondersgoed door dat ik daadwerkelijk even zou bellen).
Even meelopen naar die ouders zat er niet in: want de ettertjes waren al een tijd in de puberteit. Die lieten mij echt niet mee gaan naar pa en ma :=

En anders? even naar de ouders van het andere meisje?

Ik denk zelf dat die kids het nu wel laten om bij je in de wei te komen. Heeft wel indruk gemaakt denk ik.
(ik kroop op die leeftijd ook rustig in de wei, zag zelf het kwaad er niet van in).

en tip 3: Maak de meiden duidelijk dat het heel gevaarlijk kan zijn. Dat paarden ook kunnen trappen en als ze je goed raken dat je daar heel lelijk gewond door kunt raken. Want dat beseffen ze vaak niet.
(dat werkte erg goed voor 3 meiden die bij de paarden van de overburen in de wei stonden. Want daar hadden ze gewoonweg niet bij stilgestaan)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-11-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:55

Wijzen op de gevaren?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:57

Ik heb net al van iemand een tip gekregen, om er eens flink wat stroom op te zetten. Dat ga ik dus ook eens proberen om voor elkaar te krijgen.

Verder ik ben niet boos op de kinderen, die weten niet beter. Ik ben boos op die moeder haar reactie. Ze wist er van, maar vond het goed...

Ze mogen van mij zelfs op die shetlander komen rijden als ze willen. Maar ze mogen er gewoon niet komen als ik er niet ben.

Vraag ik toch niet te veel...

@ geen zin, onze paarden blijven er echt wel van af hebben we gemerkt als er zo wie zo stroom op staat...

Ik heb ze niet echt kunnen wijzen op de gevaren, want die ene was zo weg. En die had dat vriendinnetje mee genomen. Dat vriendinnetje begreep het wel hoor, zo te zien.

Ik heb ook tegen die moeder gezegd dat er veel stroom op stond, en zij schrok daar wel van.

Het probleem is dus, dat ik nu ook weet dat er meerdere kinderen op de wei kom. En baal daar erg van. Want moet ik nu de hele tijd op letten dat er niemand op de wei komt...?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:58

Nee, ik bedoel de ouders wijzen op de gevaren...en dik het maar wat aan ;) .

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:00

Als er eenmaal stroom op staat komen ze waarschijnlijk neit meer. De andere kinderen zullen ook wel doorzeggen dat ze zijn gesnapt :)
Ik zat te denken aan camerabeveiliging maar dat word een vrij duur grapje...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:03

Schrijf een brief naar die moeder en leg het nogmaals uit, dat je het vooral heel gevaarlijk vindt. Dat ze best eens mee mogen, maar het dan netjes komen vragen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:04

Chocobroodje, dat heb ik al gezegd tegen de moeder. Dat ze gerust wel eens mee naar de paarden mogen, om te rijden zelfs op de shetlander. (die is tonnetje rond, en kan beweging goed gebruiken) Maar dat ik ze niet meer op de wei wil zien als ik er niet ben....

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:06

Dus hebben ze nou ook gesprongen met de Haflinger die iets aan de benen mankeert? Daar heeft dat dier toch niks aan over gehouden, hè? Ik zou dat in ieder geval ook even melden aan de ouders van die kids en dat je eventuele rekeningen van de Dierenarts op hen zal verhalen, dat zal ze denk ik wel dusdanig afschrikken dat ze de kinderen verbieden om nog stiekum op jouw paarden te gaan rijden!
En als je in deze situaties niet uitkijkt geven de ouders jou ook nog de schuld als er iets gebeurt! Heb je de moeder ook al verteld wat de risico's zijn als je zomaar op willekeurige paarden klimt, waarschijnlijk zonder geschikt tuig, hindernismateriaal en bescherming voor jezelf? Misschien dat ze de ernst van de situatie beter inzien als je dat ook even zegt.
Als ik dit soort verhalen lees, ben ik blij dat mijn paard op een stalling met afgesloten erf staat, zodat niet iedereen er zomaar bij kan komen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:07

Stroom, absoluut. Ik begrijp je boosheid héél goed, zou dit zelf ook echt niet willen :n
Anders kinderen inderdaad verbieden te komen.

pubelia

Re: Kinderen betrapt op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:13

Eventjes voor de duidelijkheid, er staat nu ook stroom op, maar in een niet zo hoge hoedanigheid. Ik heb gezegd dat mijn haflinger een been probleem heeft, ik heb gezegd dat mijn haflinger niet bereid baar is voor andere. Zelfs ik heb er soms moeite mee...

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:14

Ik ga met Misskaren mee, uitzoeken wie de moeder is van dat andere meisje is.
en vragen aan je wijk agent wat je kan doen.
want het is niet alleen gevaarlijk voor jou paarden maar ook voor de kinderen.
als de paarden schrikken en de kinderen kunnen getrapt woorden.
en ze zijn dan niet verzekerd.

ik berijp heel goed dat je boos bent, ik zal dat ook zijn.
ik zou hier zeker werk van maken.
sterkte ermee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:16

Zou wel even goed opletten of er nog kinderen de wei op komen. Misschien ook bordjes aan het hek hangen (verboden toegang; paarden niet voeren). Kinderen mee slepe naar ouders en horrorverhalen ophangen over trappende paarden en blesures door het spelen/rijden.

Een heel vals territoriaal paard kopen }> .

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:18

simpel, meisjes opwachten en als ze terugkomen politie bellen

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:21

Ik zou dus geen rust meer in mijn kont hebben als ik kinderen zou betrappen en ook het idee dat zij aan jullie spullen en dieren hebben gezeten. Ik denk dat mams het wel lekker vond, die meiden lekker in de buitenlucht en het niet goed door heeft gehad wat voor een gevolgen zulke dingen kunnen hebben.
Heb je veel slapeloze nachten gehad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:25

Flink stroom en dus ook langs de sloot.
Verder aangenomen dat de kinderen allemaal in de buurt wonen een flyer maken met gevaren en duidelijk voorbeeld van hoe asociaal het is om aan andermans dieren te zitten, zodat de ouders hun kinderen gaan opvoeden en in de gaten houden.
Ook denk ik dat je hier heel strak moet zeggen : of je mag erbij (dus huidige situatie zo laten) komen of nooit. Kinderen die eerst zichzelf andermans dieren hebben toegeeigend en er dan nog voor beloond worden ook geven ellende.
Zet ook alle mogelijke hulpmiddelen als halsters, touwen en dus ook je tuinstoelen achter slot en grendel of vast.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:26

Heb je het tegen mij Astrid? (laatste vraag?)

@ Tamray: De stoelen staan al binnen, en de halster touwen laten we voortaan ook binnen hangen. Dus daar kunnen ze in ieder geval niet meer bij! Morgen gaan we waarschijnlijk de balken op ruimen...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:28

Stomme kinderen dat doe je toch niet :S

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:28

GEEN_ZIN schreef:
Naar de ouders van het andere meisje gaan of gewoon een goed gesprek hebben met de moeder van het andere meisje. Misschien met ze afspreken dat ze 1x in de week mogen komen om te 'spelen' onder jou begeleiding, denk aan een beetje poetsen o.i.d.

Ik begrijp sowieso dat je boos bent. Zeker met de stoelen en balken. Succes!

ja maar aan de andere kant de TS er is geen oppasservice. De ouders moeten strenger optreden.

1: Zet flink stroom op het eerste buitenste draadje (waar paarden niet aan kunnen komen)..willen ze niet luisteren, moeten ze maar een tic krijgen }> ; (een koliekerig paard doordat penny's ze ongewenst voeren lijkt me zieliger)
2: alles maar dan ook alles weg in de kast. Dus ook de paarden zonder halster in de weide..dan hebben ze niets om mee te rijden...etc; stoelen aan elkaar zodat ze niet gebruikt kunnen worden voor de balken etc.
3: vraag kennissen met honden om tijdens de dagelijkse ronden eens langs de weide te lopen. soort van preventie..
4: een gans aanschaffen? die zijn echt niet lief voor vreemden..!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:29

TS, ja die vraag was voor jou.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:31

tessyke schreef:
simpel, meisjes opwachten en als ze terugkomen politie bellen

ja idd. ff flink laten schrikken door de politie.. kost wat traantjes... maar geen kreupele / koliekerige paarden of gewonde kinderen en bij het laatste kijken ze ook vaak de paardeneigenaar aan! Ja hallo!