ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 19:09

geen idee of het hier goed staat.

Mijn paardje heeft zware artrose, en ze zal binnekort te veel pijn hebben dat ik haar laat gaan.
Mijn keuze was de slacht. maar nu zegt iemand, dat als je naar de slacht breng niet gelijk gedood word, maar eerst moet blijven wachten en bij andere dieren gezet word. ik wil gewoon dat mijn paardje een 'fijne' pijnloze dood heeft.

Ik weet het nu gewoon echt niet meer.

heeft iemand tips/adviezen?

chocobroodje

Re: ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:11

Je kunt ook een afspraak maken bij de slager zodat e de eerste bent. Als je het aandurft mag je mee naar bnnen, anders vraag je een familielid of vriend/vriendin. Dan weet je zeker dat het is gebeurt. In nijkerk zit een goede paardeslager.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:27

Als je helemaal zeker wil weten dat ze geslacht wordt en niet wordt doorverkocht dan moet je er zelf bij blijven totdat het gebeurd is..

En ik neem aan dat je kiest voor de slacht omdat je bang bent dat ze gaat vechten tegen het spuitje? Dat hoor ik iig wel vaker, dat mensen hun paard eigenlijk het liefst thuis zouden laten gaan, maar daar bang voor zijn.. Maar het schijnt ook mogelijk te zijn om thuis te laten schieten (dan weet je ook zeker dat ze er niet meer is, en hoef je haar niet bij de slager achter te laten), en thuis inslapen is ook lang niet zo erg als sommige mensen denken, ze krijgen gewoon een narcose net als voor een operatie, en daarna pas de fatale spuit :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:36

Is een spuitje geen optie? Je kan dan je paard vaak ook naar de DA brengen, en daar laten ze hem dan inslapen.
(Is met het paard van mijn vriendin ook zo gebeurd)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:39

wij hebben destijds ook gekozen voor een spuitje en ik moet zeggen dat dit best een goede keuze is geweest qua eigen gevoel dan... en de DA heeft het erg netjjs gedaan, de tijd genomen en ze is langzaam ingeslapen...sterkte ermee... :(:)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:41

Als je wil laten slachten zit er inderdaad in Nijkerk een goede slager. Is even vroeg opstaan, maar je paardje is aan de beurt voordat de andere dieren zijn geweest, en het schijnt een ontzettend aardige man te zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:42

Je kunt het gewoon zelf regelen met het slachthuis. Er zijn meerdere goeie.
Als het niet al te ver weg is, bel je ze gewoon en maak je een afspraak en vraag je of je als eerste van de dag mag. Dat is ook gebruikelijk bij particulieren.
Je brengt haar zelf heen en blijft bij haar. Heb ik ook gedaan. Een heel net einde, zonder enige vorm van stress.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:36

Ik snap dat je twijfelt. Je wilt het graag zo goed en mooi mogelijk, maar tegelijkertijd is het ook een afschuwelijke keuze. Veel respect dat je het zo goed voorbereid en voor het moment veel sterkte gewenst.

Waarom kies je niet voor euthanasie ofwel een spuitje? Al die indianenverhalen van ertegen vechten moet je vooral niet geloven. In de eerste plaats omdat het uitzonderingen zijn en het heel veel te maken heeft met de wijze van euthaniseren (eerst narcosemiddel dan fatale injectie of direct fatale injectie) en in de tweede plaats kunnen die stuiptrekkingen (want dat zijn het) ook bij schieten voorkomen. Het heeft puur te maken met spierspanning en dus stress. Bij slachten kan ook verkeerd geschoten worden en dat ziet er veel beroerder uit, maar daar hoor ik niemand over. Maar goed, het moet jouw keuze zijn. Ga voor jezelf na wat je het fijnste vindt en ga dan overleggen met de da of slachter wat de mogelijkheden zijn.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:28

ik zou voor nijkerk gaan. zoek maar eens via bokt. is een hele vriendelijke ,fijne man.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:26

Marion71 schreef:
Ik snap dat je twijfelt. Je wilt het graag zo goed en mooi mogelijk, maar tegelijkertijd is het ook een afschuwelijke keuze. Veel respect dat je het zo goed voorbereid en voor het moment veel sterkte gewenst.

Waarom kies je niet voor euthanasie ofwel een spuitje? Al die indianenverhalen van ertegen vechten moet je vooral niet geloven. In de eerste plaats omdat het uitzonderingen zijn en het heel veel te maken heeft met de wijze van euthaniseren (eerst narcosemiddel dan fatale injectie of direct fatale injectie) en in de tweede plaats kunnen die stuiptrekkingen (want dat zijn het) ook bij schieten voorkomen. Het heeft puur te maken met spierspanning en dus stress. Bij slachten kan ook verkeerd geschoten worden en dat ziet er veel beroerder uit, maar daar hoor ik niemand over. Maar goed, het moet jouw keuze zijn. Ga voor jezelf na wat je het fijnste vindt en ga dan overleggen met de da of slachter wat de mogelijkheden zijn.

ik wilde altijd dat mijn paard een spuitje krijgt als het zover is, maar nou is laatst mijn paard onder narcose/verdoving gebracht voor een behandeling. nou hij klapte tegen de grond, keek doodsangstig uit zn ogen omdat hij niet wilde gaan liggen, maar hij had dus geen keus, want hij viel gewoon van zn poten af. nou 500 kilo wat neervalt is geen fijn gezicht, toen lag ie onwijs te schokken en met zn hoofd tegen de grond te slaan. voordat ie volledig onder narcose was, nou sorry maar voor mij hoeft het niet als een spuitje op die manier gaat. dus eerst verdoven dan pas spuiten. dat breng ik m liever naar de slager, daar issie al dood voordat ie de grond raakt.

maar ts, je kan ook gewoon een slager opbellen, dan spreek je af dat je komt en dat je eigenlijk meteen door wilt naar binnen en niet hoeft te wachten, als een slager hier niet mee akkoord wilt gaan dan moet je snel een andere slager zoeken. maar denk dat de meeste er wel begrip voor op kunnen brengen en dat het toch geen probleem moet zijn om meteen aan de beurt te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:38

blue_kim schreef:
ik wilde altijd dat mijn paard een spuitje krijgt als het zover is, maar nou is laatst mijn paard onder narcose/verdoving gebracht voor een behandeling. nou hij klapte tegen de grond, keek doodsangstig uit zn ogen omdat hij niet wilde gaan liggen, maar hij had dus geen keus, want hij viel gewoon van zn poten af. nou 500 kilo wat neervalt is geen fijn gezicht, toen lag ie onwijs te schokken en met zn hoofd tegen de grond te slaan. voordat ie volledig onder narcose was, nou sorry maar voor mij hoeft het niet als een spuitje op die manier gaat. dus eerst verdoven dan pas spuiten. dat breng ik m liever naar de slager, daar issie al dood voordat ie de grond raakt.

Dat gebeurt lang niet altijd, paarden die zo reageren hebben gewoon op dat moment geen vertrouwen genoeg, zijn bv bang voor de dierenarts of de vreemde locatie of voelen zich sowieso al nooit op hun gemak als ze liggen. Ik denk dat de ts dat zelf moet aanvoelen bij haar paard :) Een paard dat regelmatig al lekker ontspannen in de wei ligt, en dat zich gewoon durft te rollen waar je bij staat, zal ook geen problemen hebben met gaan liggen voor een verdoving.
Als je bij de kliniek laat inslapen dan wordt een paard trouwens meestal in een speciale stal gezet (met zachte muren), en komt het paard ook zacht neer als ie omkiept :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:35

Ehm, door al die ervaringen en verhalen van andere mensen moet je je niet laten afschrikken hoor! Ik weet niet of je een paardenkliniek in de buurt hebt, maar daar kunnen ze paarden op een hele nette manier in laten slapen. Eerst krijgen ze een versuffingsmiddel, waarvan ze slaperig worden. Dan krijgen ze een narcose-spuit en pas als ze volledig onder zeil zijn, krijgen ze de fatale prik zegmaar... Mijn paard, die hele erge botwoekeringen met fracturen erin had en dus op drie benen stond op het laatst heb ik op deze manier bij de paardenkliniek in Wolvega laten inslapen. Ging super. Werd gedaan in een pre-operatie kamer, de recoveryroom, waar ze ook altijd bijkomen van de narcose. Dit is een ruimte die zacht bekleed is op de grond en wanden met een soort rubber. Paard wordt in een hoek neergezet, een losse wand ertegen aangezet aan de andere zijde van het paard, een soort deur die ze met een pin vastzetten in de grond. Paardlief staat dus tussen twee wanden aan de zijkant en een wand aan de achterkant. Dan krijgt hij de narcose-prik. Doordat hij netjes tussen 3 wanden staat, valt hij niet pats-boem neer op de grond, zoals je in horror-verhalen hoort. Het paard zakt netjes rustig door de benen heen, heel vredig om te zien. Dan halen ze de losse wand zegmaar los, zodat het paard rustig komt te liggen op de grond, met het hoofd ook op de grond. Pas dan krijgt hij dus de fatale spuit. Als de DA het juiste middel gebruikt, gaat het paard echt niet hevig schokken. Wel zag ik bij mijn paard dat er spiertjes op de neus gingen trillen, heel licht. Hier bleef het echter bij.

Doe waar je je zelf goed bij voelt, bespreek het met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn en bespreek je angsten. Laat je niet bang maken door bepaalde mensen met bepaalde verhalen. Waar de een slechte ervaringen mee heeft, heeft de ander weer negatieve verhalen bij. volg je hart gewoon... Heel erg veel sterkte in ieder geval.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:44

TS geeft duidelijk aan dat slacht haar keuze is, respecteer dat.

@ TS: informeer bij het slachthuis of je meteen 's ochtends als eerste aan de beurt kunt zijn, of op een ander moment dat het rustig is. Dan kun je rustig afscheid nemen, waarna de pony meteen geschoten wordt. Ik heb tot nu toe niet anders meegemaakt dan dat er normaal met zo'n verzoek omgegaan wordt.

Ik heb ook meermalen gelezen dat de mogelijkheid bestaat thuis te laten schieten. Misschien kun je daarover bij de VA informeren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:45

@Kaka, TS heeft mi nog geen keuze gemaakt maar haar voorkeur gaat nu uit naar slacht door de indianenverhalen over euthanasie.

Om een keuze te maken waarbij zij zich prettig voelt, is het goed om de verhalen van beide kanten te horen/lezen. Uiteraard moet ze door een gesprek met zowel da als slachter haar definitieve keuze maken.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:39

waarom naar de salcht, een geen spuitje van de DA?

Ik vind de slacht altijd maar een naar idee
maar zoals ze hier ook zeggen zit er in Nijkerk één.
dit is een fijne man, een vriendin heeft daar haar paard ook heen gebracht.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:21

Dankje voor jullie reactie

Ik ga er nog heel erg over na denken, maar toch denk ik dat het wel de slacht word. Ik wil gewoon een 'fijne' stressloze en pijnloze dood.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:36

GinaloveRoos schreef:
Dankje voor jullie reactie

Ik ga er nog heel erg over na denken, maar toch denk ik dat het wel de slacht word. Ik wil gewoon een 'fijne' stressloze en pijnloze dood.

Ik geef je als tip de topics hier op bokt door te lezen.
Er zijn een paar keer bezoeken geweest naar nijkerk.
Ben er zelf niet bij geweest maar het is daar super geregeld.
Mijn paardenbaas brengt z'n paarden daar ook naar toe als het nodig is.

[BM] Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen
[BM] 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

kan de eerste niet vinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:05

Marion71 schreef:
@Kaka, TS heeft mi nog geen keuze gemaakt maar haar voorkeur gaat nu uit naar slacht door de indianenverhalen over euthanasie.

Om een keuze te maken waarbij zij zich prettig voelt, is het goed om de verhalen van beide kanten te horen/lezen. Uiteraard moet ze door een gesprek met zowel da als slachter haar definitieve keuze maken.

Even voorop gesteld dat dat inderdaad de overweging is van TS; Vechtende en vallende paarden zijn allemaal het gevolg van onkundige, zuinige, om niet te zeggen gierige dierenartsen (en baasjes?).

Ik heb enige jaren geleden ook mijn paard moeten laten gaan vanwege artrose en dat is netjes gegaan.

Volgens mijn dierenarts de enig juiste methode:
1) flinke dosis verdoving, zodat het paard al goed versuft is.
2) flinke dosis spierverslapper, zodat het paard vanzelf gaat liggen (met begeleiding van de dierenarts)
3) flinke dosis slaapmiddel, waardoor het paard uiteindelijk slaapt/overlijd.

Met name die flinke dosis is het pijnpunt, op deze manier kost zo'n geintje je 400 euro aan medicatie! Je wilde het netjes? Dan niet zeuren over de kosten!
Veel mensen zeuren daar dus uiteindelijk toch over en dat maakt dat dierenartsen zuiniger gaan zijn met medicatie, wat dan weer de basis is voor alle horrorverhalen.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:37

ikke, ik ben het helemaal met je eens.
voor mij maakt het geld helemaal niet uit, als het maar niet gebeurt.
en de slacht blijf ik een naar idee vinden, ik zou het altijd via de DA laten doen.
misschien vind ik de slacht geen prettig idee, vanwege iets wat er is gebeurt toen in nog veel jonger was.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:17

Hallo TS, hier een filmpje over hoe het in het slachthuis aan toe gaat. Ik had er heel veel aan om mijn keuze te maken. Succes toegewenst en geniet nog even deze laatste paar dagen.

Toeval wil dat het paard uit filmpje ook iets aan de benen had.

Paard staat eerst in een paddock buiten en wordt dan naar binnen geleidt.

Voor iedereen die er niet tegen kan, paard wordt eerst geschoten en daarna aan stukken gesneden en verder geslacht.

edit: wel handig om filmpje erbij te zetten:

http://www.youtube.com/watch?v=0agGNsXflt8

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:25

Even nog een misverstand dat ik hier las de wereld uit helpen.

Paard is na het schieten niet dood. Slechts "verdoofd", door het laten leegbloeden gaat het paard dood.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:30

@Sjolvir: Paard is hersendood, zit namelijk een gat in de hersens door de pin.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:32

Sjolvir schreef:
Even nog een misverstand dat ik hier las de wereld uit helpen.

Paard is na het schieten niet dood. Slechts "verdoofd", door het laten leegbloeden gaat het paard dood.

daffie1986 schreef:
@Sjolvir: Paard is hersendood, zit namelijk een gat in de hersens door de pin.

O bah, nu vind ik het helemaal niks meer.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:36

Ja is idd hersendood. Dan worden ze opgehangen en en keel doorgesneden. Dan bloeden ze langzaam dood/leeg. Ik heb het filmpje bekeken en vind het heel moedig van die mensen in het filmpje dat ze erbij zijn geweest van begin tot eind. Ik zou dat zelf denk ik niet kunnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:37

Overigens TS, elk paard is anders en voor het ene paard is dus het spuitje fijner en voor de ander de slager. Dat filmpje dat ik erbij gezet heb is ook in nijkerk, zeer rustig slachthuis max 12 paarden per week en nemen er dus ook alle tijd voor tot paard rustig staat.