Vanuit merrie-box pad naar rijbak. Te doen mbt deur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Vanuit merrie-box pad naar rijbak. Te doen mbt deur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:37

Omdat ik mijn hengstveulens deze winter meer beweging wil kunnen geven dan van 09.00 tot 16.00 buiten, zit ik er aan te denken om vanuit de merrie-box met schriklint een pad te maken naar de rijbak.
Dit is allemaal goed te doen, geen lang stuk, bestraat, alleen zit ik met de ingang van de box die bestaat uit gewoon een staldeur naar buiten.
Zou dit problemen kunnen geven en zo ja waar zou ik aan moeten denken?
Graag zou ik ook mijn oudere ruin erbij willen zetten om een oogje in het zeil te houden.
Ruin gaat fantastisch om met de veulens, speelt kroelt en straft indien nodig.
Zou dit mbt de deur problemen kunnen geven?
Zelf denk ik dat het wel zou kunnen, maar graag hoor ik ervaringen, goede maar zeker ook de slechtere, van anderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:50

Ik zie geen probleem in een open boxdeur. Die kan je gewoon met een haakje vastzetten. Wat wel een mogelijk probleem zou kunnen zijn is dat je (als ik het goed begrijp) 1 -ruime - stal hebt met twee (?) veulens plus een oudere ruin. Als de ruin een 'opvoedkundige hap' uitdeelt naar de veulens en die rennen de stal in maar kunnen dan geen kant op - lijkt me niet fijn, tenzij het een echt ruime box is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:43

De box is uit mijn hoofd 4,5m X 5m (kan een cm of 2 schelen.)

tamary

Re: Vanuit merrie-box pad naar rijbak. Te doen mbt deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:49

Gezien de maat van de box zou ik er dan niet in voeren, daar komt nl de meeste onrust van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:13

@Ylana : hoe breed wordt het pad wat je in gedachten hebt ??
Hoe is de afsluiting van het erf (naar de openbare weg) buiten de stroomdraadjes die je aan wilt brengen.
Bestaat de merriebox uit één toegangsdeur?? Zo ja dan zou ik die nooit overdag open laten als je de ruin er ook bij wilt zetten.
De kans dat de veulens zich 'opgesloten' gaan voelen en de daaraan verbonden risiko's zou mij iig te groot zijn.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:23

DubbelDun schreef:
@Ylana : hoe breed wordt het pad wat je in gedachten hebt ??

Het pad van de stal uit naar de bak is toch een meter of 6 breed.

DubbelDun schreef:
Hoe is de afsluiting van het erf (naar de openbare weg) buiten de stroomdraadjes die je aan wilt brengen.

Heel goed. Die is door 2 ijzeren hekken helemaal afgesloten van de weg.
Het hek die ons terrein afsluit van de weg en ik heb een extra hek laten plaatsen vlak aan het eind van de stal, dat mochten ze een keer losbreken ze alleen de rijbak ik zouden kunnen.

DubbelDun schreef:
Bestaat de merriebox uit één toegangsdeur?? Zo ja dan zou ik die nooit overdag open laten als je de ruin er ook bij wilt zetten.
De kans dat de veulens zich 'opgesloten' gaan voelen en de daaraan verbonden risiko's zou mij iig te groot zijn.

Het is ook puur voor de avonden.

Maar ik zelf vind het toch ook iets te gevaarlijk zo´n enkele ingang.
Ik laat mijn schoonvader en man dan ook een schuilstal bouwne met een ruime in/uitloop.
Lijkt me toch iets beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:01

Heerlijk als je daar de ruimte voor hebt :D
Zelf heb ik een schuiltent staan, waar ik middels een draaihek(+ doorgangspoort) een stal van kan maken.
Momenteel staat dat hek dus altijd helemaal weggedraaid en heb ik een opening van 4 m'.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:04

Als schuilstal staat er in mijn weiland ook een stal met een opening (geen deur er in) zo groot als een deur.
Het gaat meestal wel goed.
Maar als ze met meer als 2 staan moeten niet gaan klieren.
Dan willen er wel eens 2 tegelijk door de opening. Met 2 paarden samen heb ik dat nog niet gezien