lange manen met zomereczeem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

lange manen met zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:13

hoi, ik heb een fries paard met manen van ongeveer 20 cm. ik wil bij een fries natuurlijk mooie lange manen. het probleem is dat ze last heeft van zomereczeem. ze heeft het niet super erg, maar ze schuurt toch wel veel. ze heeft bovenop allemaal kortgeschuurde haartjes terwijl de rest wat langer is. nou is mij n vraag: wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ze hele lange mooie manen krijgt?? :+

Captain

Re: lange manen met zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:16

de winter komt er aan waardoor ze iig minder zal gaan schuren! :D
Ik zou ze invlechten, ook al zijn het korte vlechtjes ze worden steeds langer! :) In de zomer een halsdeken omdoen werkt ook. Dat doen we ook bij de fries hier. Verder wassen wij hier in de zomer ook de manen met horstol (?)

http://picasaweb.google.com/HannahvKlom ... 8439674658
De fries bij ons met zomereczeem. Je ziet wat kortere plukken maar die worden alweer wat langer. Ook de rest van de manen is langer gegroeid door het vlechten! :)

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:17

Heb je je paard geschoren , dan zie je heel duidelijk op het zo is jaa of nee, dan heb je het ook veder over het lichaam , DA bellen , die hebben der ook van die zalfjes voor & je hebt ook helegoede in de paardenwinkels: paardendrogist.nl? :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:18

Een eczeemdeken?
Evt. eerst proberen om het te wassen met speciale shampoo, maar als ze dan nog blijft schuren zou ik die deken toch opdoen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:19

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:22

Ik zou niet gaan vlechten, als ik de manen van mijn haf vlecht(zonder zomerexceem) gaat ze schuren en haal ik er als ik ze der uit haal hele plukken eruit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:25

horsii schreef:
Ik zou niet gaan vlechten, als ik de manen van mijn haf vlecht(zonder zomerexceem) gaat ze schuren en haal ik er als ik ze der uit haal hele plukken eruit.

Ja maar dat verschilt natuurlijk ook weer per paard he? ;) Je moet ook niet te strak vlechten. De bovenkant moet je losjes houden zodat ze gewoon met hun hoofd kunnen zakken. De andere fries bij ons heeft altijd vlechten in, heeft geen zomereczeem maar schuurt nooit. Maargoed, elk paard verschilt natuurlijk, ik zou gewoon het een en ander uitproberen! :j

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:46

Zomers in de deken houden, dan heeft ze nergens last van! Wel opletten, dit jaar had mijn zus de deken er in februari alweer op, toen waren de mugjes er alweer!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:14

Idd, zorgen dat je de zomereczeem onder controle houdt. Dat is de enige oplossing om die mooie lange manen er in te houden.

Ik heb hetzelfde met mijn pony, voor foto's zie profiel..

Mijn tips:
- Altijd onder de deken, alleen af en toe luchten of met rijden af doen. (En dan ongeveer vanaf maart t/m november.. Is afhankelijk van het klimaat).
- Zacht en soepel houden, wassen met teershampoo / tea tree shampoo of insmeren met baby-olie
- Opletten met eiwitten, zoals te vers gras, veel krachtvoer etc.
- Regelmatig bewegen
- En heeeeeel hard hopen dat de manen er dan in blijven :+

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:21

Ik rijd ook een fries met zomerexceem. Deze heeft een sleezy halsdeken op ervoor. En ze heeft nu prachtige lange manen. Ik heb net de deken deze week eraf gehaald en doe hem in februari weer op.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:25

Mijn pony schuurt ook alle manen af...zelfs door de deken heen. Ik ben nu bezig met het voeren van een bepaalde soort muesli van st. Hippolyte, zij beweren dat het hele zomerexceem door verkeerde bloedwaarden komt. Ze (de wetenschap) weten volgens mij nog steeds niet wat het exact is, maar weten wel dat het door het bloed komt. Dit voer moet dit neutraliseren en ik moet zeggen, ik voer het nu een aantal weken en ze heeft nog niet weer geschuurd. Ik heb de deken al die tijd af gelaten, omdat ze buiten staat en een wintervacht krijgt. Maar goed, nu weet ik dus niet of het nou komt doordat het nu winter wordt, of doordat het voer gewoon werkt... Ik ga dit doorvoeren en wacht de zomer af.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:27

Ik gebruik Ökazon,kijk maar in mijn profiel en vertel mij welk paard eczeem heeft ;)

Keegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:23

Beste Sanne,

welk voer van Hippolyt voer jij? Ik heb ook een paard met ZE en voer Hippolyt (Hij krijgt maar weinig krachtvoer) Voer verder veel biologisch hooi. Maar wie weet alle kleine beetjes helpen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:15

Hannah_Menno schreef:
horsii schreef:

Ja maar dat verschilt natuurlijk ook weer per paard he? ;) Je moet ook niet te strak vlechten. De bovenkant moet je losjes houden zodat ze gewoon met hun hoofd kunnen zakken. De andere fries bij ons heeft altijd vlechten in, heeft geen zomereczeem maar schuurt nooit. Maargoed, elk paard verschilt natuurlijk, ik zou gewoon het een en ander uitproberen! :j

Bij mij paard gebeurt dat toch ook hoor. Als ik vlechten in haar manen leg (en ik maak altijd losse vlechten) dan gaat ze schuren en dan haal ik echt hele plukken haar ertussenuit. :(

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:44

Keegan schreef:
Beste Sanne,

welk voer van Hippolyt voer jij? Ik heb ook een paard met ZE en voer Hippolyt (Hij krijgt maar weinig krachtvoer) Voer verder veel biologisch hooi. Maar wie weet alle kleine beetjes helpen.

Ik voer de Hesta Mix van st. Hippolyt. Ze krijgt zo'n 200 gram 's morgens en 200 gram 's avonds, voor de rest krijgt ze gewoon hooi (ongeveer 3/4 baal per dag voor 3 pony's, soms iets meer) en een uurtje per dag op het weiland.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:39

Ja je kunt ook de paardenwinkel kun je ook z'n zeep kopen en daarmee dan kun je ook mee insmeren. en dan word het waarschijdelijk wat minder.